Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)De nieuwe Dacia Sandero krijgt méér karakter, méér binnenruimte en méér technologie, nog steeds aan een onklopbare prijs!

In deze uitdagende tijden met autonoom rijden, elektrische aandrijflijnen en lifestyle SUV coupé’s blijft Dacia gewoon trouw aan haar DNA: betaalbare en doordachte auto’s met een zeer toegankelijk prijskaartje. Dat doen ze al 15 jaar (alsof het voor hunzelf zou zijn), goed voor zeven miljoen verkochte stuks en steevast topnoteringen in de Europese verkoopcijfers.


Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

Niet de stoere Duster is de populairste Dacia, die titel gaat naar de Sandero en diens avontuurlijke Sandero Stepway afgeleide. De gloednieuwe Sandero (3de generatie) heeft alles meegekregen om ook in de volgende jaren die populariteit vast te houden. Al zal dat hier wel zonder de Logan berline zijn, daarvoor is er (wegens te beperkte vraag) geen plaats meer op de Belgische-Luxemburgse markt.

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

De nieuwe Dacia Sandero doet beroep op het moderne CMF-B platform van de Alliantie dat ook onder de Clio, Captur en Juke prijkt. Designmatig is het eerder een evolutie dan een revolutie, wel oogt het geheel een pak frisser, overtuigender en vooral karaktervoller dankzij de nieuwe grille, nieuwe LED lichtblokken en subtiele karakterlijnen. Naast het flashy oranje en frisse blauw zijn er nog een resem andere (sobere) kleuren beschikbaar, inzake velgen is er keuze tussen 15” of 16” exemplaren.

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

In vergelijking met zijn voorganger is de nieuweling 30mm langer, 20mm breder en 30mm lager. Behalve een geoptimaliseerde (lees: zuinige) stroomlijn heeft dit een positieve invloed op de binnenruimte. Zowel voor- als achterin is er – relatief gezien – vrij veel been/hoofdruimte voorhanden en ook qua koffervolume (328 liter bagage) scoort de nieuwe Sandero goede punten.

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

Behalve de toegenomen interieurruimte en meer volwassen vormgeving maakt de derde generatie Dacia Sandero indruk met zijn verzorgde interieurafwerking. Gezien het aantrekkelijke prijskaartje is de aanwezigheid van veel kunststof een logisch gevolg, toch zit het allemaal goed en degelijk in elkaar. En met een (eindelijk) in diepte verstelbaar stuurwiel, comfortabele(re) zetels, digitale aircoweergave, regen/lichtsensor, keyless entry/go (met sleutelkaart), parkeersensoren en achteruitrijcamera gaan de uitrustingsmogelijkheden er sterk op vooruit. Later komt er – een Dacia primeur – zelfs een elektrisch glazen schuifdak bij!

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

Op vlak van infotainment speelt Dacia perfect in op de hedendaagse noden. De Media Control basisversie biedt een handige gsmhouder + applicatie voor slimme telefoons waardoor Waze, Google Maps, Spotify en co binnen handbereik (of via de functietoetsen op het stuurwiel) komen. Mits opleg krijg je een 8” Media Display touchscreen (met/zonder navigatie), inclusief handige Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit!

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

Dacia Sandero klanten schuwen duidelijk het avontuur niet want het merendeel van de Belgische verkoop omvat de Sandero Steyway koetswerkvorm. Die staat iets hoger op zijn poten (174 mm bodemvrijheid) en krijgt extra bescherming (uit kunststof) en praktische dakrails mee, binnenin maken de unieke interieuraccenten het mooie weer!

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway laten de diesel achterwege, het volledige motorgamma is opgebouwd rond een éénliter driecilinder benzine. Zo is er keuze tussen de atmosferische SCe 65 (65 pk) en de turbogeblazen TCe 90 (90 pk). Qua alternatieve/milieuvriendelijke aandrijflijnen biedt Dacia hier een ECO-G 100 LPG (100 pk) versie aan. Een handbak met vijf/zes verzetten is standaard, enkel bij de TCe 90 is er desgewenst een automaat (CVT) beschikbaar.

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

De Dacia Sandero TCe 90 “topversie” is 90 pk / 160 Nm (119 g/km CO2 WLT) sterk en doet 11,7 seconden over de 0-100 sprint, bij 178 km/u is het gedaan met accelereren. Gelukkig voelt de driecilinder in de praktijk een stuk vlotter aan, de handgeschakelde zesbak doet zijn taak ook zelfverzekerd met een directe slag. Officieel zou 5,3 liter benzine moeten volstaan, dankzij een brandstoftank (50 liter) kan deze Sandero terugvallen op een riant rijbereik.

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

Ook achter het stuurwiel (vanaf heden elektrisch bekrachtigd) geeft de Sandero een degelijke indruk, dit zonder dat het enigszins spannend, speels of slap wordt. De bredere koetswerkvorm zorgt voor wat meer stabiliteit en de opgewaardeerde ophanging is prima zonder dat het overdreven comfortabel of stug aanvoelt. Dankzij extra geluidsisolatie blijft de driecilinder goed op de achtergrond, behalve dan onder stevige belasting.

Op vlak van veiligheid en rijhulp kan je hier terugvallen op cruise control, noodremhulp, dodehoekverklikkers en vertrekhulp op hellingen, zes airbags (waaronder gordijnairbags voor+achter!) een noodoproep en een verstevigde framestructuur staan paraat mocht het toch nog verkeerd lopen.

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

Met een vanafprijs van slechts 8.990 euro (SCe 65 Access) is de Sandero misschien wel dé goedkoopste auto van het moment. Voor 1.000 euro meer kom je in het rijkelijkere Essential uitrustingsniveau met daarboven enkel nog de Comfort topversie (vanaf 11.490 euro). De Sandero Stepway is er enkel als Stepway (vanaf 12.690 euro) of Stepway Plus (vanaf 13.890 euro). Dacia werkt traditiegetrouw met interessante packs aan behoorlijk aantrekkelijke prijzen.

Binnen het B-segment is er ruime keuze, gaande van de Ford Fiesta, Renault Clio, Suzuki Swift en Skoda Fabia tot Mazda 2, Kia Rio, Toyota Yaris en Hyundai i20. Naast klassieke/milde hybrides kan je hier intussen zelfs terecht bij enkele zuiver elektrische alternatieven zoals de Peugeot e-208, Honda e, Opel Corsa-e …

Conclusie
Neen, de nieuwe Dacia Sandero is nog steeds niet de knapste of meest spannende. Wel biedt de Roemeense autobouwer hier een zéér doordacht en aantrekkelijk totaalpakket aan een onklopbare prijs. Dankzij het nieuwe platform kan de derde generatie Sandero zonder schroom meespelen in het B-segment dankzij de sterk verbeterde afwerking, frisse vormgeving, ruim(er) interieur, modern infotainment en aangenaam weggedrag. Dacia speelt hiermee overduidelijk boven haar traditioneel budgetimago!

Overzicht:
+ Frisse, karaktervolle looks
+ Ruim(er) interieur / grotere koffer
+ Moderner/technologischer
+ Volwassen(er) weggedrag
+ Onklopbare (vanaf)prijs

? Imago

– Beperkt (klassiek) motorengamma

Kort Getest: Dacia Sandero + Sandero Stepway (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem