Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)Dacia dumpt de ouderwetse 1.2 16v benzinemotor en voorziet nu een gloednieuwe 1.0-liter SCe driecilinder met 75 pk als instapper voor het gamma!

De no-nonsens strategie van Dacia lijkt meer dan goed aan te slaan, intussen zijn er al meer dan 4 miljoen wagens verkocht in Europa. Dankzij de innige familieband met Renault kan het Roemeense budgetmerk naar hartenlust shoppen in het grote motoraanbod van de Fransen, zo vonden we sinds jaar en dag ondermeer een 75 pk sterke twaalfhonderd zestienklepper terug als instapper voor de Logan en Sandero.

Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)

Die viercilinder zat tegen het einde van zijn carrière aan en wordt nu dus vervangen door een spiksplinternieuwe driecilinder, Dacia heeft hier overigens een primeur te pakken en mag dit blok als eerste binnen de grote groep gebruiken om het succes verder te zetten!

Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)

Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)

De 1.2 16v benzinemotor zal tegen maart 2017 verdwijnen uit de catalogus en dan vervangen worden door de nieuwe 1.0-liter SCe 75 driecilinder die reeds voldoet aan de strenge EURO6 norm. Geen turbo’s hier, gewoon 75 pk en 97 Nm en een CO2 uitstoot van 117 g/km. Op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 5,2 liter benzine, jammer genoeg konden we dit nog niet voldoende aan de realiteit toetsen. Dacia gaat er wel prat op dat hij 20 kg lichter en tot 10% zuiniger is, dit dankzij een aluminium motorblok en moderne technologie zoals een oliepomp met variabele inhoud, zuigerschorten in grafiet en dubbele variabele distributie.

Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)

Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)

De SCe 75 benzinemotor komt steeds met een manuele versnellingsbak met vijf verzetten die zich heerlijk soepel laten bedienen, dankzij een enthousiaste indicator weet je ook wanneer het perfecte moment zich aandringt. Op lokale wegen en in de stad voelt deze instapper zich het best in zijn vel, wanneer het écht vlot of snel moet gaan (vb oprit van de autosnelweg of in bergachtig gebied) is het wat harken – en dus terugschakelen! – geblazen. Onder belasting laat de driecilinder zich goed horen maar in de klassieke traffic flow houdt hij zich mooi gedeisd.

Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)

De Logan SCe 75 kan binnenkort de jouwe zijn vanaf €6.990 wat exact evenveel is als ze vroeger vroegen voor die 1.2 16v, de praktische Logan MCV SCe 75 start bij €8.990. De Sandero hatchback krijgt de nieuwe benzinemotor ook ingelepeld (vanaf €7.990), in de funky Sandero Stepway crossover is hij dan weer niet te verkrijgen. Hetzelfde liedje voor de Dacia Dokker en Lodgy maar indien “de markt” daarom vraagt kan daar nog een mouw aan gepast worden…

Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)

Welke configuratie je ook maakt binnen het Sandero gamma, Dacia voorziet steeds een praktische vijfdeurs configuratie met een onklopbaar prijskaartje. Binnenin krijg je daarvoor dan wel de nodige hoeveelheid kunststof, de Roemenen fleuren het anderzijds wel wat op met een nieuw stuurwiel, goede stoelen, wat chroom accenten en kleurrijke vloermatten. Op de achterbank en in de koffer is er behoorlijk wat ruimte voorhanden met 320 liter tot maximaal 1.200 liter bagageruimte. Het Media Nav Evolution infotainmentsysteem (+ €250) is zelfs na al die jaren nog steeds hét schoolvoorbeeld inzake gebruiksvriendelijkheid, gemak en functionaliteit.

Conclusie
Met de nieuwe SCe 75 moderniseert Dacia het gamma met een kwalitatieve en moderne benzinemotor die ook nog een zuiniger en kwalitatiever is dan zijn voorganger. Voor dagdagelijks te pendelen tussen grote Belgische steden (lees: veel snelwegverkeer) zijn er ongetwijfeld betere opties voorhanden, voor lokaal transport tussen de eigen kerktoren en de nabijgelegen stad leent deze soepel schakelende driecilinder zich perfect! Dat Dacia België dezelfde prijssetting hanteert als de oude viercilinder die deze SCe 75 vervangt is lovenswaardig, de vele Belgische Daciarijders zijn al langer fan van dit no-nonsens beleid!

Overzicht:
+ Aangename / soepele driecilinder
+ Moderne techniek
+ Geen prijsverschil met (oude) viercilinder!
+ Zuinig / lichter

– Luidruchtig onder belasting
– Puffen op autosnelweg / onder stevige belasting

Kort Getest: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 pk (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem