Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013
Al het goede komt in drievoud, na de Dacia Sandero hatchback en de Logan berline heb je nu ook de praktische Logan MCV! Deze generatie komt enkel met vijf zitplaatsen, al gaat hij er toch stevig op vooruit!

Het Dacia verhaal mag je gerust zien als een sprookje, al spreekt de badge misschien wel iets minder tot de verbeelding. Oorspronkelijk bedoeld als een economische sterk doordachte cocktail van Renault technologie en een lokale merknaam, maar dan toch in het Westen geraakt tijdens de grote autocrisis. De Dacia Duster is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en zorgde voor een expansiegolf van het Roemeense gamma. Zo vervangen de nieuwe Lodgy en Dokker de oude Logan MCV, al gooit de nieuwe generatie het over een andere boeg waardoor hij perfect een bestaansreden krijgt.

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Visueel neemt de Dacia Logan MCV dezelfde stijlelementen over van zijn familiegenoten tot groot jolijt van wie er mee zal moeten rijden, desigmatig werd er namelijk meer dan stevige een sprong voor uit gemaakt. Zo krijg je een frisse neus, prominente plaats voor het logo en grote lichtblokken, afhankelijk van het uitrustingsniveau komen de bumpers, deurgrepen en buitenspiegels zelfs in het koetswerkkleur. Je kan gratis kiezen tussen een ijswitte of navyblauwe Logan MCV mét dakrails, voor een rode, zwarte, beige of grijze zal je wat moeten bijleggen (+ €370). Hetzelfde verhaal voor de velgen, standaard start je met stalen exemplaren van 15 duim, mits je wat wil investeren (+ €450) in de correcte look kan dat. Achteraan krijg je de typerende koetswerkbouw van break variant, al waren we minder fan van de afwerking met harde plastics.

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Ook voor het interieur bemerken we een grote verbetering, al blijft het wel een sober geheel om in te vertoeven. De glimmende zilveraccenten proberen gelukkig wat sfeer te brengen en de stoffen zetels zitten ook nog wel goed, al ontbreken ze van elke vorm van zijdelingse steun. In de standaard uitvoering krijg je alreeds een volwaardig multimediasysteem onder de Dacia Plug&Radio noemer, toch raden we jullie allemaal aan om direct voor de MEDIA NAV te gaan. Dit uitgebreide systeem komt met een groot touchscreen en helpt je op een zeer eenvoudige en simplistische wijze doorheen navigatie, smartphoneconnectie en diverse multimediatoepassingen. De achterbank is ruim genoeg voor drie volwassenen en ook hier zijn er diverse opbergruimtes voorhanden. Het belangrijkste wapenfeit van deze Dacia Logan MCV is ongetwijfeld zijn praktisch voorkomen, zonder moeite krijg je al 573 liter bagage in de koffer. De achterbank kan in drie delen neer, in de meest optimale omstandigheden kan je tot 1.518 liter bagage meesleuren. Een volwassen damesfiets, een Ikeakast of een hele hoop rommel, deze Roemeen slikt het allemaal zonder tegen te spartelen. Kritisch als we zijn hadden we toch even moeite met (centrale) plaatsing van de bediening van de ruiten en de leesbaarheid van de oranje tellers, al kan je continue met de verlichting aan rijden om dat laatste euvel te counteren.

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Onder de motorkap kan je kiezen uit drie viercilinders én de nieuwe 0.9 TCe driecilinder met 90 pk en 135 Nm uit de recente Renault creaties. Die kan dankzij hoogtechnologische innovaties met een dynamisch weggedrag voor de dag komen zonder in te moeten boeten op het gebied van gebruikskost. Hier blijft het verbruik theoretisch beperkt tot 5,2 liter benzine terwijl de CO2 uitstoot 120 g/km bedraagt. De oude atmosferische 1.2-liter benzinemotor blijft ook nog even beschikbaar, deze levert 75 pk en 110 Nm koppel en verbruikt 5,9 liter. Aan de overzijde is er bekende 1.5 dCi dieselmotor die hier ook 75 en 90 pk levert met een zeer lage CO2 uitstoot van 99 g/km. Wij reden een goede 760 testkilometers met de krachtigste diesel en verstookten gemiddeld 5,2 liter, al gingen we daar nog vaak onder tijdens lange snelwegtrips. Dat is nog steeds meer dan het opgegeven verbruik van 3,8 liter, al mag je er vanuit gaan dat de Dacia Logan MCV zuinig met brandstof omgaat. Dat zelfs zonder 6e versnelling of start/stop systeem! Ter volledigheid geven we ook nog graag mee dat je 12 seconden moet rekenen om de 0-100 km/u sprint te voltooien, de brandstoftank is 50 liter groot en de topsnelheid bedraagt hier 173 km/u!

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Het weggedrag was geen prioriteit voor het ontwikkelingsteam en dat zal direct duidelijk zijn, al mag je natuurlijk geen sportieve of dynamische verwachtingen koesteren. De focus ligt hier op comfort en dat komt prima naar boven, al blijft het zoeken naar feedback van het stuurwiel wanneer de bewegingen elkaar wat sneller opvolgen. Op het gebied van veiligheid kan je rekenen op de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) en het ABS-systeem met noodremhulp, frontale en zijdelingse airbags zijn standaard. Achteraan vind je twee ISOFIX bevestingspunten om de kroost ook goed vast te zetten tijdens het belangrijkste transport.

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Naast een oerdegelijke krachtbron en de veelzijdigheid van het grote koetswerk scoor je bij Dacia voornamelijk als je de geldbeugel moet bovenhalen. Geen enkele concurrent kan tippen aan hun prijsbeleid, iets wat menig landgenoot eindelijk begint te beseffen. Een Dacia Logan MCV in basistrim is de jouwe vanaf €8.990, al raden we je toch aan om een trapje hoger te gaan in de catalogus. Die werd omgedoopt tot Ambiance en komt ondermeer met centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, kofferverlichting, elektrische ruiten vooraan en een iets aangenamer interieur. Zoiets kost je €9.700 (1.2 16V), €10.800 (TCe 90) of €11.700 (dCi 75), al zijn de onderhandelingsmarges bij je lokale dealer wel vrij beperkt gezien de scherpe prijzen. Voor het duurste uitrustingsniveau, Lauréate, moet je nog eens €900 opleggen al krijg je dan wel een zeer volledige break met het Plug&Radio systeem, mistkoplampen, boordcomputer, sierelementen in chroom en een hoogwaardige interieurbekleding. Om een ideale Logan MCV samen te stellen kan je ook kiezen voor enkele packs die nuttige opties groeperen, zo is er Pack Airco + Radio (+ €650), Pack Airco + MEDIA NAV (+ €850) en Comfort Pack (+ €550).

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Elke constructeur heeft wel een goedkope wagen in de catalogus staan maar niemand kan tippen aan Dacia, de grootste concurrentie voor de Logan MCV vinden we dan ook binnenshuis. Zo krijgt de Dacia Lodgy maar liefst 7 zitplaatsen én bagageruimte terwijl de Dokker (Van) als geen ander weet hoe het met (bagage)ruimte moet omgaan. Je moet ook niet vrezen dat je een kat in een zak koopt, de Roemenen profiteren voornamelijk van de jarenlange expertise van Renault met hun voorgaande modellen, hierdoor zijn alle kinderziektes al mooi verholpen en kan je met een gerust hart je bestelbon ondertekenen. Gezien de populariteit voor de vele Dacia Cherry Fan Club bijeenkomsten hoef je jezelf ook zeker niet meer te schamen voor je doordachte aankoop. In de lokale kroeg zal de sleutel misschien niet tot de verbeelding spreken van je gezelschap, al deed je financieel wel een gouden zaak waardoor je jouw geld voor andere dingen kan aanwenden!

Conclusie

Mocht je zomaar een gezinswagen mogen uitkiezen is de kans groot dat je voor een premium Duitser, knappe Italiaan of elegante Brit zal gaan. Wanneer het gaat om jouw zuurverdiende euro’s zal het waarschijnlijk iets minder vlot gaan, al presenteert de Dacia Logan MCV zich als een valabel alternatief. De nieuwe generatie ging er visueel sterk op voor uit en zijn praktische eigenheid krijg je er zomaar bovenop. De duurzame krachtbronnen komen uit de rekken van Renault en gedragen zich als ware zuinigheidkampioenen terwijl het correcte prijs/optiebeleid het een en het ander toelaat zonder jezelf financieel te moeten afstraffen. Als wederdienst moet je er niet mee inzitten dat het interieur wat aan sobere kant is en dat je niet scherp de bocht om kunt, al zal dat niet de het einde van de wereld betekenen voor de doelgroep van de Dacia Logan MCV..

Overzicht:

+ Praktische ingesteldheid
+ Onklopbare prijs
+ Prima rij-eigenschappen (ophanging, isolatie, verbruik, …)
+ Navigatie- en multimediasysteem

– Levensloos interieur
– Stuurbekrachtiging
– Interne concurrentie

Rijtest: Dacia Logan MCV 1.5 dCi 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...