Dacia Dokker test 1.5 dCI 75
Een wagen die 5 zitplaatsen biedt, een grote koffer heeft en voor amper €9.000 de deur uitgaat, dat moet de Dacia Dokker zijn!

Het succesverhaal van Dacia zet zich verder! Sinds Renault in 1999 de Roemeense autoconstructeur terug leven inblies werden er maar liefst 2,5 miljoen Dacia’s aan de man gebracht. Het recept is even eenvoudig als geniaal: bestaande Renault modellen & technologie rebadgen als Dacia. Dat werkt zeer beperkend voor de ontwikkelingskosten zodoende men tijd en energie kan steken in het rijgedrag. Het feit dat de Dacia’s eerder sober en zonder al te veel poespas van de band rollen helpt ook de verkoop in landen waar inwoners zich voornamelijk van A naar B willen verplaatsen.

Dacia Dokker Test (13)

Als we onze ijswitte Dokker aanschouwen valt vooral zijn grootsheid op, geen wonder dat hij zonder problemen 800 liter bagage slikt zonder de 5 zitplaatsen ook maar even in het gedrang te brengen. Ook de Dacia’s hebben een typerend familiesnoet wat de herkenbaarheid op de wegen ten goede komt. Qua koetswerkvorm herkennen we elementen van de Lodgy en de Renault Kangoo, het beste van beide modellen werden toegepast in de Dacia Dokker.

Dacia Dokker Test (16)

De dubbele achterdeur biedt gebruiksgemak bij het in en uitladen, alhoewel het zicht naar achteren hinder ondervind van het middenframe. De optionele schuifdeuren aan weerszijden bieden op hun beurt wel een surplus aan de wagen, in en uitstappen ging nog nooit zo gemakkelijk. De lichte deuren doen jammer genoeg wel wat afbreuk aan de totaalervaring, de Dokker heeft wel wat weg van een blikken koekendoos. Het witte koetswerkkleur scoorde jammer genoeg ook niet veel punten tijdens onze testperiode, maar gelukkig biedt Dacia naast wit nog 6 andere mogelijkheden aan met iets meer persoonlijkheid.

Dacia Dokker Test (22)

Binnenin heerst er naast het ongelooflijke ruimtegevoel voornamelijk soberheid. Een beperkte middenconsole trekt de aandacht naar zich toe met het feilloos werkende multimedia- en navigatiesysteem. Daarboven vinden we twee grote ventilatiemonden en onderaan de bediening daarvan. Ietwat weggestoken vinden we nog een USB-aansluiting die menig enthousiasteling wel kon bekoren. De telemetrie is lichtelijk gekanteld waardoor het ten alle tijden duidelijk afleesbaar is, al hadden we toch wat last bij een foute invalshoek van het zonlicht.

Dacia Dokker Test (9)

Het lederen stuurwiel ligt goed in de hand en is enkel in de hoogte regelbaar. De bediening op en achter het stuur vraagt in eerste instantie een lichte gewaarwording, maar na verloop van tijd bewijst het zijn gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast vind je overal – maar echt overal – opbergvakken. Op het dashboard vooraan is er zelfs een specifiek vak op maat van een A4 blocnote, ideaal voor allerhande paperassen mooi en structureel te bewaren. Bovenaan vinden we ook handige opbergvakken, allemaal eigenschappen die de ludospace best aantrekkelijk maken voor kleine en grote gezinnen!

Dacia Dokker Test (7)

Motorisch beperkt Dacia het aanbod tot 1 benzine en 1 dieselvariant, qua consistentie kunnen we de sobere Roemenen niets verwijten. De 1.5 dCi bewees eerder al een betrouwbare partner te zijn, je kan deze terugvinden in het volledige Renault en Dacia gamma. Bij de Dokker krijg je de keuze tussen een 75 pk of een 90 pk sterke variant. Goed voor een topsnelheid van respectievelijk 150 en 162 kilometer per uur en sprinttijd van 0 naar 100 in 14+ seconden, al zal dat de toekomstige eigenaar een worst wezen. De benzinevariant krijgt de 1.6-liter MPI met 85 pk – eveneens uit de schappen van Renault -, goed voor een top van 159 km/u en slechts 13 seconden alvorens de 100 km/u bereikt wordt! Zelf schakelen is altijd de boodschap, Dacia levert de Dokker enkel met een manuele versnellingsbak met 5 lange verzetten.

Dacia Dokker Test (5)

Op zich geen waarden om mee uit te pakken op café, maar als we kijken in het segment zijn dit aanvaardbare cijfers. Bij de Dacia Dokker draait het minder om sensatie en snelheid maar vooral om praktische bruikbaarheid en functionele eigenschappen. Met een leeggewicht van 1.240 kg heeft de Dokker ook weinig moeite om mee te kunnen in het verkeer, iets wat je niet zou verwachten van een auto met slechts 75 pk. Een 6e versnelling misten we dan weer wel vrij hard tijdens de vele snelwegkilometers. Om het verbruik toch aanvaardbaar te houden is een kruissnelheid van 110 km/u aan te raden.

Dacia Dokker Test

Tijdens onze testperiode maalden we er 860 testkilometers door met een gemiddeld verbruik van 5,6 liter diesel, terwijl Dacia zelf spreekt van 4,5 liter. Met een tankinhoud van 50 liter heeft de Dokker dus een actieradius van net geen 1.000 km, een enkele rit richting Côte D’Azur is dus theoretisch doenbaar. Tijdens die ritten zal het gemis van een cruise control de kop opsteken, enkel een snelheidsbegrenzer is aanwezig. Dacia begrijpt gelukkig deze verzuchtingen, en zou een echte cruise control in de toekomst ter beschikking stellen.

Dacia Dokker Test (14)

Een Dacia Dokker is een echte prijsknaller en dat merk je direct als je hem wilt samenstellen. Een benzinevariant met 4 deuren heb je al voor €9.800, terwijl de dieselversie je €11.200 kost maar je direct ook een stapje hoger zet in de uitrustingstabel. Standaard krijg je een sobere basisuitrusting zoals we ook reeds zagen bij de Renault Kangoo, maar misschien is deze toch net iets té karig. Met het Ambiance uitrustingsniveau krijg je onder meer mooie vloermatjes, een neerklapbare achterbank, een gesloten handschoenkastje en een bagagenet.

Dacia Dokker Test (15)

Met Lauréate als topversie voorziet Dacia een mooie van chroom voorziene versnellingspook, een tweede schuifdeur, mistlichten vooraan en nog enkele comfort bevorderende gadgets zoals centrale vergrendeling op afstand, een hoop leeslampjes binnenin en achteraan kofferverlichting. Met slechts €800 verschil kan je echt niet klagen, al kan je indien gewenst de Dokker nog verder uitrusten met diverse packs zoals het Electric Pack, Look Pack, Comfort Pack of Safety Pack. Hiermee zorgt Dacia ervoor dat iedereen een Dokker kan vinden op maat van zijn of haar noden voor een ongelooflijk scherpe prijs.

Dacia Dokker Test (10)

Onze Dokker met de dCi 75 had alle mogelijke gadgets en koste slechts €13.650, ongezien in autoland. In het segment van de Ludospaces is er bij elk zichzelf respecterend (Europees) merk wel een interessant model te vinden, al slaagt niemand erin om onder de prijs te gaan van de Dokker. Het trio Kangoo-Berlingo-Partner zal waarschijnlijk nog het meest in de buurt komen, maar in de zoektocht naar veel bagageruimte en zitplaatsen komt ook de Opel Combo en Fiat Doblo in aanmerking. Het imagoprobleem rond Dacia zal voor sommigen misschien wel nefast lijken, maar Dacia is de laatste tijd echt goed bezig. En waarom meer betalen als dat niet nodig is?

Dacia Dokker Test (8)

Dacia zet met de nieuwe Dokker het succesverhaal verder van de Duster, de Logan en de Lodgy. Back to basics in autoland, omdat niemand graag teveel betaalt. De toekomstige Dokker eigenaar moet zich zeker niet benadeeld voelen, want naast de ongelooflijk praktische eigenheid rijdt de Roemeen ook nog eens perfect. De Renault motoren moeten zich ook niet meer bewijzen in duurzaamheid, met een Dokker zit je dus voor een langere periode goed. Je buurman zal misschien wel minder enthousiast naar je auto kijken en binnenin voelen de materialen ook niet echt premium aan, maar qua totaalpakket is de Dacia Dokker een duidelijke winnaar!

Conclusie:

+ prijskraker
+ ruimte
+ rijdynamiek
+ navigatie- en multimediasysteem

– imago
– kwaliteit materialen

Dacia Dokker Test (12)

 

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Jeroen Maes