Rijtest nieuwe Dacia Duster 2013De stoere Duster is een van de belangrijkste modellen binnen het succesverhaal van Dacia, de lat ligt dus bijzonder hoog voor de tweede generatie.

Dacia-klanten zijn de moeilijkste nog niet. De technologie is afkomstig van Renault-modellen en ook in het interieur vinden we hier en daar Franse elementen terug. Heel veel tierlantijntjes en hippe gadgets verwacht dit cliënteel niet, eenvoudig en soberheid sieren de Dacia-modellen. Betrouwbaarheid en bruikbaarheid zijn ook wel belangrijk, net als een aantrekkelijke prijszetting.

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Sinds 2010 wist de Dacia Duster wereldwijd maar liefst 450.000 klanten te overtuigen en ook in België moet je niet lang rondrijden alvorens je de stoere Roemeen het pad kruist. Van de bijna 13.000 verkochte Dacia’s in België in 2012 was maar liefst de helft een Duster. De tweede generatie Duster moet aan dat succesverhaal een positief vervolg breien! Op het Autosalon van Frankfurt zagen we de SUV voor het eerst, maar het was vooral uitkijken naar een eerste kennismaking. Op een grijze en regenachtige herfstdag kregen we in Marseille eindelijk de langverwachte sleutels van de gloednieuwe Dacia Duster in ons handen!

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Aan de buitenzijde kozen ze bij Dacia eerder voor een evolutie dan een revolutie, gezien de populariteit van de terreinwagen ook geen slecht idee. Gelukkig krijgen we toch enkele visuele aanpassingen aan de voorkant zoals een hertekend radiatorrooster en dubbele koplampen met dagrijverlichting. Aan de achterzijde werden de achterlichten wat scherper gelijnd en kwam er een horizontale sierstrip bij net zoals een verchroomde uitlaat. De dakrails kunnen tot 100 kg dragen en komen standaard – inclusief opschrift – mee met de nieuwe Dacia Duster, voor de nieuwe 16″ Dark Metal velgen moet je jezelf wenden tot het Look Pack (+ €700).

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Binnenin vond er wel een revolutie plaats met nieuwe materialen en een meer volwassener eigenheid. Enkel jammer dat we nu bijzonder veel diverse materialen terugvinden waardoor het wat een kakofonisch geheel wordt. De zetels werden in vergelijking met de vorige Duster ook volledig vernieuwd, nu koos Dacia voor dezelfde exemplaren als in de Sandero. Ook het handschoenkastje werd herzien en komt nu in een redelijk bijzondere vorm maar wel met extra inhoud. Voor de bekleding kan je vanaf nu verder kiezen uit 4 nieuwe samenstellingen, waaronder eentje in het leder. De bagageruimte neemt in de nieuwe Duster ook toe en slikt standaard 475 liter die er met wat goodwill van de neerklapbare achterbank zelfs 1.636 kan worden. In de meest optimale omstandigheden kan je zelfs voorwerpen tot 2,7 meter opbergen in de SUV van Dacia en dankzij de verwijderbare afdekking kan je ook wat organisatie brengen in je kofferruimte. Het bijzonder eenvoudige en perfect werkende MEDIANAV multimedia- en navigatiesysteem (+ €250) is nog steeds een mooi voorbeeld voor alle andere constructeurs, enkel jammer dat het ietwat te laag geplaatst werd.

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Qua motoren krijgt de nieuwe Dacia Duster allemaal herkenbare motoren uit het Renault- & Dacia-gamma. Nieuwkomer is de 1.2-liter TCe viercilinder met 125 pk en 205 Nm die de 16V benzinemotor met 105 pk vergezelt. De topsnelheid ligt hier boven de 165 km/u terwijl je een volle 10 seconden moet rekenen om vanuit stilstand het eerste honderdtal te bereiken. De 16V doet het volgens de officiële cijfers met slechts 7,1 liter brandstof per 100 km, terwijl de nieuwe motor het slechts met 6,2 liter doet! Een nieuwe Dacia Duster op benzine krijg je steevast met een handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving.

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Verkies je liever de veilige(re) vierwielaandrijving, dan ben je genoodzaakt om te kiezen voor een diesel. Als basis werd de 1.5 dCi bestseller gekozen met 90 pk of 110 pk, enkel deze laatste versie kan je bestellen in 4WD trim. Zelf schakelen is nog steeds aan de orde, al schakelt de zesbak bijzonder vlot. De 1.5 dCi 90 verbruikt 4,7 liter diesel per 100 km, terwijl de voorwielaangedreven 1.5 dCi 110 het doet aldus Dacia met 4,8 liter. Voor eigen verbruikcijfers wachten we nog even een Belgische duurtest af, maar met een litertje extra bovenop het officiële verbruik zal je er niet ver vanaf zitten. De schakelverzetten werden ook goed (her)bekeken en van het lastige schakelgedrag van de vorige generatie is nu geen sprake meer. De toevoeging van een zesde verzet is eerder ecologisch en economisch dan ten behoeve van het rijplezier, terwijl de Duster zich dankzij de korte eerste versnelling ook moet kunnen behelpen op ruwe ondergrond of bij een hellende start.

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Tijdens een korte offroadproef konden we de bestaande vooroordelen van de terreinwagen linea recta naar de prullenbak verwijzen. De compacte en wendbare Dacia Duster overwon zonder moeite diverse steile hellingen, afdalingen, doorwadingen, diverse types ondergrond en eerder atypische verplaatsingen. Wees er wel van bewust dat enkel de Duster 4×4 zich een volwaardige terreinwagen kan noemen, alhoewel de Roemenen er prat op ging dat ook hun 4×2 versie hetzelfde parcours zonder problemen kon voltooien. Daarnaast bewees hij ook z’n kunnen op secundaire wegen, dankzij de cruise control (+ €200) worden er kilometers gemalen zonder probleem of toch tot wanneer de brandstoftank van 50 liter bijna leeg is. De geluiddemping werd eveneens verbeterd en geeft nu zelfs een rustieke indruk, dankzij de parkeersensoren (+ €300), elektrische raambediening en manuele airco (+ €700) stijgt het algemene rijcomfort ook tot een meer aanvaardbaar niveau dan voordien. Qua veiligheid gaat de Dacia Duster 2.0 er eveneens sterk op vooruit: waar je vroeger nog moest bijbetalen voor de stabiliteitsregeling (ESC), komt die nu in het basispakket. Mocht het toch nog mislopen en de ABS laat het ook afweten, dan kan het remhulpsysteem (AFU) misschien nog soelaas brengen. In het slechtste geval worden de inzittenden beschermd door frontale & zijdelingse airbags.

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Prijsmatig verandert er dan weer weinig aan de Dacia Duster, de bestaande prijzen blijven van de partij. Zo betaal je voor de goedkoopste Duster 4×2 slechts €11.990 terwijl je voor het 4×4 topmodel slechts €19.700 neerlegt. Qua uitrustingsniveaus werd er gekozen voor de bestaande Ambiance – Lauréate – Prestige vorm te behouden met elk hun interessante toevoegingen ten opzichte van de basisvorm. Opmerkelijk – gezien de lage basisprijs – is wel dat vierwielaangedreven Dacia Duster je minstens €18.400 armer maakt, al wordt dat wat gecompenseerd door de hogere uitrustingsgraad. Hoe dan ook, voor een kleine €20.000 heb je al een leuke Duster met rijkelijke uitrusting en dat ziet de concurrentie nog steeds niet graag. Die vinden we voornamelijk bij de Koreanen in de vorm van de Suzuki SX4 S-Cross, Kia Sportage en Hyundai ix35 die wel net nog een trapje hoger staan qua afwerking en materiaalgebruik. Verschil moet er nu eenmaal zijn en de klant beslist nog steeds zelf waar z’n zuurverdiende centjes naar toe gaan. Als budget, 4WD en een grote basisuitrusting belangrijke pijlers zijn, mag de Ssangyong Korando tot slot ook zeker niet vergeten worden.

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Besluit

Dacia geeft met de volledig vernieuwde Duster alle criticasters lik op stuk, al moet je misschien eerst zelf achter het stuur kruipen om dat in te zien. Met fierheid kozen de Roemenen wederom voor soberheid en degelijkheid zonder heel veel toeters en (design)bellen. Met een bijzonder scherpe prijs, een degelijke vierwielaandrijving en een beperkt maar weloverwogen motorenaanbod kan het Duster succesverhaal enkel maar verder gaan. Binnenin vinden we naast een onhandig geplaatst multimedia/navigatiesysteem – dat dan weer wel uitblinkt in functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid – een vreemde mix aan diverse materialen, maar de eenvoud, vrijgevigheid en betrouwbaarheid primeren voor Dacia meer dan het perfectionisme.

Overzicht:

+ Terreincapaciteiten
+ Prijs
+ MEDIANAV multimedia- en navigatiesysteem
+ Bijzonder bruikbaar in alle eenvoud

– Materialenmix in het interieur
– Weinig ergonomische plaatsing van het navigatiesysteem

Rijtest: nieuwe Dacia Duster 2.0

Tekst: Benjamin Van Maldergem