Rijtest: Dacia Sandero (Stepway) & Logan

Dacia Sandero Stepway Logan 2013 test
Dacia vernieuwt de modellen die het merk groot maakten: de Logan, Sandero en Sandero Stepway. Wij deden een triotest gedurende 2 dagen.

We kregen de kans in het Zuiden van Spanje met alle drie de modellen op pad te gaan. Een eerste blik leert ons alvast dat de nieuwe versies niet meer de vreselijke looks hebben die de vorige generaties ketende. Zeker aan de voorkant is het duidelijk dat Dacia volwassen wordt. De drie modellen die we testten gelijken sterk op elkaar en krijgen allemaal geblokte koplampen en een stel achterlichten die op het eerste zicht hun roots bij de Citroën DS3 gevonden hebben. Het grote verschil tussen de Logan en de Sandero situeert zich op gebied van wielbasis. De Logan is iets langer, maar vergis je niet, alledrie de modellen staan op hetzelfde platform. Hoe groot de verbeteringen aan de nieuwe generatie modellen ook mogen zijn, kosten drukken blijft belangrijk voor het Roemeense merk.

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Al lijkt het er toch op dat Dacia om één of andere reden meer up-market begint te mikken. De nieuwe generaties beschikken bijvoorbeeld over opties die Dacia-puristen als decadent zouden omschrijven. We hebben het dan over cruise-control, parkeersensoren en lederen zetels. Al beweert Dacia dat haar cliënteel wel degelijk vraagt naar dergelijke personalisatiemogelijkheden. Wat er ook van aan mag zijn, het interieur van de nieuwe Dacia’s is er flink op vooruit gegaan. De slordige middenconsole maakt plaats voor een eenvoudiger exemplaar dat enorm veel gelijkenissen vertoont met de Dacia Lodgy. Wat voor alle duidelijkheid eerder een compliment dan een verwijt is. Want als Dacia-koper zou je in feite enkel eenvoud en kostenefficiëntie mogen willen. En laat het nu net dat laatste zijn waarin het MediaNAV systeem uitblinkt. Voor amper €250 krijg je een compleet mediasysteem met navigatie, bluetooth en USB-ingang. Geen enkel ander merk slaagt er tot op heden in dat kunstje na te doen. Ook nieuw is de neerklapbare achterbank die een 1/3 en 2/3 verdeling kent. De nieuwe Dacias zijn niet enkel mooier geworden, maar ook een stuk praktischer. Al merken we wel op dat wanneer we ons in de stoelen van de nieuwe Sandero nestelen, die toch redelijk hard zitten. Verder hebben we soms onze bedenkingen bij de bouwkwaliteit, we kunnen bijvoorbeeld meedelen dat de wijzerplaten van de door ons geteste Sandero rond 90 km/u een vreemd geluid maken en dat de Logan waarmee we op pad gingen tegen 110 km/u vreemde geluiden begint te produceren.

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Onder de motorkap zijn er 4 motoren beschikbaar: 2 benzine- en 2 dieselexemplaren. De meest compacte benzinemotor – de 0,9 liter grote en drie cilinders tellende TCe-motor – is direct ook de meest zuinige en tegelijk snelste benzine die je terugvindt. Hij verbruikt gemiddeld 5,8 liter per 100 km en voltooit de sprint van nul naar honderd in 11,1 seconden. Verder bestaat de mogelijkheid nog je nieuwe Dacia met een 1.2 liter grote viercilinder uit te rusten die op benzine draait en is er keuze tussen een 1.5 liter dCi dieselmotor met ofwel 75 ofwel 90 pk. Wij kregen de kans met de driecilinder benzinemotor en de krachtigste diesel op pad te gaan. De nieuwe driecilinder doet zijn werk uitstekend. In lage toeren zou hij iets vinniger mogen aanvoelen, maar wie de naald van de toerenteller omhoog drijft, krijgt wel degelijk voldoende vermogen gepresenteerd. Op de krachtigste diesel valt niets aan te merken. Het motorblok doet wat het moet doen en springt tegelijkertijd zuinig om met diesel. Echt uitblinken doet deze motor weliswaar niet, al hadden we dat ook niet verwacht van een Dacia. Op gebied van motorisaties onthouden we dus dat alle motorblokken doen wat ze moeten doen en dat de driecilinder benzinemotor een mooi extraatje biedt. Alle motoren worden aan een manuele vijfbak gekoppeld die zijn werk naar behoren doet.

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Dacia mikt met deze Logan en Sandero op gezinnen. Er is dus steeds plaats voor vijf inzittenden, bij de Sandero en de Sandero Stepway is er wat extra kofferruimte in vergelijking met de Logan. Gezinnen houden traditioneel van een comfortabele ophanging, Dacia voorziet op de Logan, Sandero en Sandero Stepway dus een ophanging die oneffenheden moeiteloos uit het wegdek filtert en ten allen tijde vertrouwelijk aanvoelt. Op gebied van rijgedrag gedraagt de Logan zich het sportiefst, al moet je die term natuurlijk met een serieuze korrel zout nemen. Dankzij zijn langere wielbasis en geringe koetswerkhoogte laat de Logan zicht het vlotst door wat bochten gooien. De Sandero en de Sandero Stepway voelen iets minder agiel aan. Het stuurgevoel van de drie modellen overtreft onze verwachtingen, al moeten we toegeven dat die verwachtingen niet al te hoog gespannen waren. Wie zijn best doet zal er in slagen wat sportief rijplezier te beleven met Dacia’s nieuwe lichting, dankzij het standaard aanwezige ESP-systeem verloopt dat rijplezier ten allen tijde redelijk veilig.

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

De goedkoopste deelnemer van onze triotest is de Dacia Logan, die voor amper €6.990 over de toonbank gaat. Zijn broertje met grotere koffer, de Sandero wisselt voor €7.990 van eigenaar. Wie een “decadente” full-option Sandero met de krachtigste dieselmotor zou willen aanschaffen, hoeft nauwelijks diep in de zak te tasten, zijn prijs van €12.000 is een nachtmerrie voor de meeste concurrerende constructeurs die goedkope wagens bouwen. De Sandero Stepway kost je minstens €10.600, maar krijgt tegelijk ook meer uitrusting dan de standaad Sandero. Een volledig uitgerust model met dieselmotor kost je €14.000. Kopers van de Sandero Stepway kunnen voor €700 hun nieuwe wagen met lederen zetels uitrusten. Benieuwd of er iemand dat zal doen…

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Conclusie

De 3 nieuwe Dacia-modellen die we aan de tand voelden, hebben zoals we van Dacia gewend zijn de beste prijs-kwaliteit verhouding die men zich kan indenken. En niet alleen omdat de prijs zeer laag is, maar ook omdat de kwaliteit uitzondelijk is. Dacia is het meest betrouwbare merk op de markt, aangezien het enkel gebruik maakt van componenten die in het verleden hun strepen verdiend hebben. De meest opvallende pluspunten zijn het goedkope navigatiesysteem, zijn Minpunten kennen deze Dacias zeker en vast, maar ze zijn allemaal van een dergelijk kleine grootteorde dat de lage kostprijs van deze modellen de minpunten meer dan compenseert. Wie een auto gebruikt om van A naar B te geraken en dat liefst zo goedkoop mogelijk doet, kiest een Dacia. Wie een auto beschouwt als een passioneel object, kiest een ander merk.

Test Dacia Sandero Stepway Logan 2013

Overzicht

+ Prijs/Kwaliteit
+ MediaNAV
+ 0,9 TCe motor

– Harde zetels
– Bouwkwaliteit?

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Dacia Sandero (Stepway) & Logan"

  1. ronyheylen 25-12-2012 om 12:12

    en nu nog 4×4 in de stepway 110 pk

  2. kenzaahmed1943 05-06-2013 om 14:46

    Ik wil een Dacia Logan standaard kopen .
    Wat is beter een dieselof een benzine uitvoering ?
    Hoe weet ik dat ik de nieuwste uitvoering koop.
    Mijn email nr is pents2010@hotmail.com
    m vr gr
    Ed Pents

Reageer

Reactie aan het plaatsen...