Officieel: Hyundai i20 (2020)

Officieel: Hyundai i20 (2020)Hyundai zegent de nieuwe i20 stadswagen met een emotioneel design en geavanceerde technologie.

Crossovers mogen dan nog alle aandacht in het B-segment opeisen, autoconstructeurs vergeten de klassieke hatchback zeker niet uit het oog. Hyundai steekt zo de compacte i20 volledig in het nieuw en dat zal je geweten hebben, de derde generatie gooit het – vooral op visueel vlak – namelijk volledig over een andere boeg.

Cijfermatig is de nieuwe Hyundai i20 ten opzichte van zijn voorganger iets lager (-24 mm), breder (+30 mm), langer (+5 mm), lichter (-4%) en is er een grotere (+10 mm) wielbasis wat de binnenruimte ten goede moet komen, de laadvolume loopt op (+25 liter) tot 351 liter.

Gevoelsmatig de nieuwe Sensuous Sportiness designtaal zijn ding doen met een nieuwe grille, hertekende lichtsignatuur en dynamisch ogende bumpers. In de personalisatiegids staan er 10 koetswerkkleuren waarvan 4 nieuwkomers (Intense Blue, Aurora Grey, Aqua Turquoise en Brass) terwijl je ook kan kiezen voor een contrastend dak en maximaal 17” lichtmetalen velgen.

Interieurbeelden geeft Hyundai momenteel nog niet vrij maar als we de Europese Koreanen (of omgekeerd?) mogen geloven heb je niets te klagen in de i20. Naast een degelijke materiaalkeuze/afwerkingsgraad kan je hier beroep doen op comfortabele zetels, voldoende ruimte en allerhande gadgets waarvan een modern multimediasysteem (mét Apple CarPlay / Android Auto), inductielader en een Bose audiosysteem de blikvangers zijn. Over blikvangers gesproken, dat kunnen we ook zeggen van de (optionele?) 10,25” beeldschermen die dienst doen als digitaal dashboard en infotainmentsysteem!

Instapper van dienst blijft de 1.2-liter MPi viercilinder benzine mét vijf-bak met 84 pk met daarboven de moderne 1.0-liter T-GDi driecilinder benzine met 100 pk of 120 pk. Qua transmissie is er hier keuze tussen een manuele versnellingsbak met zes verzetten of een zeventraps DCT automaat met dubbele koppeling. Nieuw is de 48V mild hybride techniek voor de 1.0 T-GDi 120 pk die tevens een intelligente transmissie meekrijgt. Deze koppelt de motor los van de transmissie wanneer de bestuurder het gaspedaal lost, zodat de auto kan freewheelen en brandstof bespaart. Standaard is er bovendien een start/stop systeem dat het milieubewuste karakter van de Hyundai i20 opnieuw benadrukt.

Naast een fris design, modern interieur en zuinige motoren wil de Hyundai i20 indruk maken met zijn riante veiligheidsvoorzieningen. Deze worden mooi gegroepeerd onder de SmartSense noemer die ondermeer een smart cruise control, verkeersbordenherkenning, rijstrookassistentie, dodehoekverklikker, noodremhulp (met voertuig, fietser én voetgangersherkenning), parkeerassistentie, High Beam Assist en nog veel meer. Via de Hyundai LIVE Services kan je enerzijds rijparameters opvragen via je smartphone en anderzijds handige informatie opsnorren (zoals tankstations, parkings, weer, verkeersdrukte, …).

Op het Autosalon van Genève zal de Hyundai i20 zijn wereldpremière beleven, tegen de zomer zal hij – enkel als vijfdeurs! – van de band rollen in het Turkse Izmit. Een nieuwe en nog steeds avontuurlijke i20 Active mogen we op termijn zeker verwachten net zoals een sportief ogende i20 N-Line. Of Hyundai éindelijk met een volwaardige i20 N zal komen moet de toekomst uitwijzen!

Belgische prijzen van de nieuwe Hyundai i20 volgen tegen de zomer!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...