Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)Hij mag dan sterk op zijn voorganger lijken, deze Renault Clio is gloednieuw. En beter dan ooit!

Moeten we de Renault Clio nog voorstellen? De compacte Fransman werd gelanceerd in 1990 en intussen staat de teller op meer dan 15 miljoen verkochte exemplaren, daarmee is hij de populairste Renault aller tijden én de onbetwiste leider in het Europese B-segment.

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

Begin 2019 werd de vijfde generatie gepresenteerd waarbij het snel opvalt dat Renault geen risico’s neemt op designvlak om zo het trouwe cliënteel niet voor het hoofd te stoten. Technisch gezien konden ze wél ver gaan dankzij het slimme CMB-F platform dat ook de basis vormt voor de nieuwe Captur, Nissan Juke en toekomstige generatie Dacia Logan / Sandero. De nieuwe Clio komt enkel als vijfdeurs hatchback en schopte het intussen al tot VAG Gezinswagen van het Jaar 2020. De praktische Clio Grandtour break werd geschrapt en vermoedelijk zit er ook geen Clio RS meer in, al hopen we – gezien het roemrijke verleden – dat daar ooit verandering in zal komen…

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

De Nederlander Laurens van den Akker tekende deze Clio en bleef daarbij trouw aan het lijnenspel van de uitgaande generatie. Daardoor is het misschien even zoeken naar de nieuwe Clio op de parking, wanneer je beide exemplaren naast elkaar zet zijn de verschillen wel snel duidelijk. Weggevers zijn ondermeer het grotere/prominente logo voorop, full LED lichtblokken, C-vormige dagrijverlichting en brede achterlichten. In combinatie met de RS Line uitvoering krijg je de nodige sportieve accenten die de Fransman goed staan, zeker met een meer kleurrijke lak zoals de testwagen hier mooi weergeeft. Al zijn die blitse 17” lichtmetalen velgen net van het goede teveel op het slechte Belgische wegdek…

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

Aan de buitenzijde predikt Renault een rustige evolutie, binnenin gaan ze een pak verder als voordien. Het gebruik van veel kunststof is nog steeds eigen aan het B-segment, wel maakt de Clio indruk met een degelijke en kwalitatieve afwerking. Ook hier zijn er diverse mogelijkheden/uitvoeringen voorhanden. Het compacte(re) stuurwiel ligt goed in de hand en krijgt handige functietoetsen mee waardoor het verschil met de achterhaalde mediabediening (uit de jaren stilletjes) sterk uitvalt.

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

De nieuwe Clio is korter (12 mm) en lager (48 mm) maar kan dankzij een slimme packaging (dankjewel CMB-F platform) uitpakken met een ruim(er) interieur. Op de achterbank is daar weinig van te merken, de kofferruimte valt anderzijds zeer groot uit met 391 liter tot maximaal 1.069 liter met de achterbank plat! Een eervolle vermelding voor de optionele RS sportzetels die het nodige zitcomfort bieden!

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

Standaard komt de Renault Clio met een digitaal dashboard (7” tot 10”) en een verticaal infotainmentsysteem (9.3”) wat het multimediaal karakter van deze stadswagen sterk benadrukt wegens slimme/handige gadgets zoals dynamische navigatie, Google Places, DAB radio, Apple CarPlay / Android Auto en realtime benzineprijzen van nabijgelegen tankstations. Wat meer RAM geheugen (lees: werkingssnelheid) zou niet misstaan net zoals logischere menustructuur bij de eerste kennismaking.

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

Onder de motorkap is er keuze tussen twee diesels en drie benzinemotoren met standaard een manuele vijf/zes versnellingsbak. Zo is er de 1.5-liter viercilinder Blue dCi met 85 pk of 115 pk, de atmosferische 1.0-liter SCe driecilinder benzine met 95 pk, 1.0-liter TCe driecilinder met 110 pk of de 130 pk sterke 1.3-liter TCe viercilinder die steevast met de zeventraps EDC automaat komt. Begin 2020 mogen we daar de Clio E-Tech bijrekenen, een klassieke hybride (dus zonder stekker) die rekent op een 1.3 kWh lithium-ion batterij en slimme energierecuperatie om zo zuinig(er) voor de dag te komen.

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

De geteste Clio 1.3 TCe 130 pk EDC is de krachtigste variant tenzij er nog een sportieve Clio GT in de pijplijn zit. De gloednieuwe turbobenzine zagen we al in andere Alliantieproducten (A-Klasse, Qashqai, …), hier goed voor 130 pk / 240 Nm (119 g/km CO2) wat zorgt voor een 0-100 sprint in 9 seconden en topsnelheid van 200 km/u. Zowel in de stad als op de snelweg heb je hiermee niets te klagen, idem dito voor de snelle automaat (mét schakelflippers). Maar misschien leent de 100 pk uitvoering zich net wat beter voor de Clio? We haalden een praktijkverbruik van 6,3 liter benzine per 100 km wat met een brandstoftank van 42 liter zorgt voor een rijbereik van meer dan 600 km.

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

Naast de digitale tellerpartij en modern infotainmentsysteem kan de Renault Clio eveneens uitpakken met handige rijhulp- en veiligheidssystemen die het aangenaam vertoeven maken. Denk aan een 360° camera, automatische parkeerassistent, keyless go, noodremassistentie met detectie van voetgangers en fietsers, verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing, actieve spoorassistentie, dodehoekdetectie en zelfs adaptieve cruisecontrol met filemodus! Met het Multi-Sense systeem aan je kiezen uit drie rijmodi (Comfort, Sport en Eco) die zowel invloed hebben op visueel vlak (weergavethema’s) als de dynamiek (stuurbekrachtiging, gasrespons, …). In Comfort is de Renault Clio sowieso op zijn best.

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

De volledig nieuwe Clio kan de jouwe zijn vanaf 14.875 euro (SCe 75 pk Life), hoger vinden we een Zen, Intens, RS Line en Initiale Paris uitrustingsniveau terug warvan die laatste zowel nieuw als bijzonder luxueus is. De personalisatiemogelijkheden zijn legio en Renault hanteert naar goede gewoonte een correct prijs/optiebeleid. De geteste motorisatie start bij 21.300 euro en was uiteindelijk 25.000 euro waard met mistkoplampen, draadloze telefoonlader, Technopack 2, RS Line pack en de knappe Iron Blue koetswerkkleur.

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

Voor de Europese consument is en blijft het B-segment het belangrijkste al zien we een stijgende interesse voor de technisch gerelateerde crossovers zoals de Captur en consorten. Klassieke compacte stadswagens zijn er in de vorm van de gloednieuwe Opel Corsa, Peugeot 208 en Skoda Scala naast pakweg een Suzuki Swift, Nissan Micra, Toyota Yaris, Hyundai i20, Kia Rio, Ford Fiesta en Seat Ibiza. De Volkswagen Polo mag gerust aanzien worden als dé leider binnen het segment met zijn hoogwaardige afwerking/uitrusting.

Conclusie
De crossover koetswerkvorm mag dan bijzonder hot zijn, met de nieuwe Clio bewijst Renault dat de klassieke hatchback zeker niet dood is. Zowel qua afwerking, uitrusting en rijhulp kan de compacte Fransman gerust mee met hoger gepositioneerde modellen die hij bijna overklast met zijn riante kofferruimte. Als je de grootste velgen links laat liggen komt de Renault Clio aangenaam en comfortabel voor de dag, de 130 pk sterke benzinemotor en automaat zorgen op hun beurt voor adequate prestaties. Het visuele verschil met diens voorganger had gerust wat zichtbaarder mogen zijn net zoals een snellere werking van het infotainmentsysteem en meer beenruimte achterin maar het grootste gemis zit hem bij deze Clio in de afwezigheid van een Clio RS…

Overzicht:
+ Kwaliteitsprogressie
+ Comfortabel rijgedrag
+ Vlotte benzinemotor
+ Aangename EDC automaat
+ Moderne uitrusting
+ Interessant prijs/optiebeleid
+ Grote(re) koffer
+ Personalisatiemogelijkheden

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Beperkte (been)ruimte achterin
– Stevige (interne) concurrentie
– Complexiteit/werkingssnelheid infotainment
– Stug comfort 17” velgen op slecht wegdek

Rijtest: Renault Clio 1.3 TCe 130 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...