Officieel: Renault Captur crossover (2019)Renault lanceert een tweede generatie Captur die nog steeds als een bijzonder funky crossover door het leven gaat.

De Renault Captur zag het levenslicht in 2013 en wist doorheen de jaren meer dan een miljoen klanten te overtuigen (al dan niet in opgefriste vorm) met zijn frisse looks en crossover capaciteiten. Nu maken ze zich klaar voor een tweede generatie die verder zal gaan op zijn succesvol elan, dankzij de innige band (lees: hetzelfde CMF-B platform) met de nieuwe Clio kan de Captur – op termijn, vermoedelijk tegen 2020 of 2021 – beroep doen op veelbelovende techniek zoals de oplaadbare hybrideaandrijving E-TECH Plug-in, hoogstaande connectiviteit en (semi) autonome rijhulp.

De gloednieuwe Renault Captur oogt atletischer en dynamischer, in de lengte is er trouwens 11 cm bijgekomen net zoals 2 cm in de breedte wat de binnenruimte ongetwijfeld ten goede komt. Net zoals de rest van het gamma doet deze Captur het ook met fijne Full LED koplampen, een dubbele C-vormige lichtsignatuur en de nodige chroom accenten rondom. De personalisatiegids dikt aan met nieuwe 18” velgen, drie koetswerkkleuren (Vlamrood, Ironblauw en Orange Atacama), vier contrasterende dakkleuren (Sterzwart, Oranje Atacama, Grijs Highland en Wit Albâtre) en een luxueuze/hoogwaardig Initiale Paris uitrustingsniveau. In het totaal goed voor meer dan 90 verschillende combinaties.

Het verfrissende interieurdesign van de nieuwe Clio maakt hier eveneens zijn intrede met een digitaal dashboard (7” of 10”) en het Smart Cockpit (9.3”) infotainmentsysteem (inclusief Apple CarPlay en Android Auto compatibiliteit), volgens de Fransen in combinatie met hoogwaardige materialen, verzorgde inrichting en een comfortabele zegelarchitectuur. In de koffer past er 536 liter bagage en met een verschuifbare (en uiteraard neerklapbare) achterbank en verstelbare bodem kan dat nog stevig oplopen.

Op motorisch vlak rekent de nieuwe Captur op de 1.0-liter TCe driecilinder (100 pk) als instapper met een manuele versnellingsbak, gevolgd door de 1.3-liter TCe viercilinder met 130 pk die ook leverbaar zal worden met een 7-traps automaat. Ter vervanging van de oude 150 pk uitvoering is er een 155 pk sterke topversie van de eerdergenoemde 1.3-liter benzinemotor, perfect voor maximaal rijplezier aldus Renault. Dieselen kan met de 115 pk sterke 1.5-liter Blue dCi viercilinder.

Na het interieur en motorengamma leent de Captur ook de nodige rijhulp van de Clio in de vorm van de Snelweg- en Verkeersassistent (combinatie van adaptieve cruise control, stop&go filemodus en spoorassistent), dynamische verlichting, actieve remhulp in noodsituaties (met detectie van fietsers en voetgangers, zelfs nachts!), dodehoekverklikker, verkeersbordenherkenning, Lane Keeping Assist, Easy Park Assist, 360° camera en meer.

De tweede generatie Renault Captur moet tegen het einde van het jaar in de verkoop gaan, Belgische prijzen zijn er momenteel nog niet.