Officieel: Skoda Scala (2018)Vergeet de Skoda Rapid, de Tsjechische autoconstructeur komt met de Scala meespelen in het C-sgement en legt de lat direct een pak hoger!

Daar waar de Rapid (Spaceback) misschien ietwat grijs/saai was wil Skoda die fout niet nogmaals maken met de Scala, een frisse hatchback die het formaat van de Mégane, Astra, Golf, Focus, i30, Ceed, … aanneemt. Scala komt van het Latijnse woord voor trap/ladder waarmee Skoda haar intentie om een hoger gepositioneerd model op de markt te brengen niet onder stoelen of banken steekt. Na de presentatie op het Autosalon van Brussel zal deze veelbelovende Tsjech snel bij de lokale verdelers staan, prijzen volgen later.

De vijfdeurs hatchback is 4,37 m lang, 1,80 m breed en 1,47 m hoog en met een ruime wielbasis (2,65 m) dankzij het nieuwe MQB A0 platform moet er zeker achterin voldoende beenruimte beschikbaar zijn. In de koffer is er plaats voor 467 liter bagage, met de achterbank neergeklapt loopt dat op tot 1.410 liter. Naast diverse (kleurrijke!) lakkleuren zijn er 15” tot 18” velgen te verkrijgen.

Binnenin oogt alles een pak moderner/strakker dan we momenteel gewoon zijn van Skoda, optioneel prijkt er zelfs een digitale tellerpartij (Virtual Cockpit)! Op vlak van infotainment is er keuze uit een Swing (6,5”), Bolero (8”) en Amundsen (9,2”) versie met de nodige gadgets op vlak van connectiviteit, multimedia en navigatie.

Onder de motorkap van de gloednieuwe Skoda Scala zijn er vijf verschillende motoren mogelijk, gaande van een 1.0-liter TSI driecilinder (95 pk / 175 Nm of 115 pk / 200 Nm), 1.5-liter TSI viercilinder mét cilinderuitschakeling (150 pk / 250 Nm), 1.6-liter TDI viercilinder (115 pk / 250 Nm) en een 90 pk sterke 1.0-liter G-TEC (CNG = aardgas) die medio 2019 erbij komt. Standaard is de Scala voorzien van een manuele versnellingsbak, de betere uitvoeringen zijn eveneens te combineren met een zeventraps DSG automaat.

Voor de sportieve medemens heeft Skoda naast het standaard onderstel ook een Sport Chassis Control met een 15 mm verlaagde wielophanging, instelbare dempers en Driving Mode Select! Interessanter is vermoedelijk het ruime gamma aan actieve/passieve veiligheidssystemen zoals standaard Lane Assist, Front Assist met City Emergency Braking en Predictive Pedestrian Protection. Optioneel levert Skoda Park Assist, Driver Alert, Crew Protect Assist, Multi-Collision Brake en Side Assist. Nog meer comfort/luxe is er in de vorm van. adaptieve cruise control, achteruitrijcamera, elektrische kofferklep, Auto Light Assist!