Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)Naast behoorlijk praktisch, functioneel en doordacht is de zuinige Skoda Octavia iV plug-in hybride ook fiscaal aantrekkelijk!

Ruim, praktisch, comfortabel, modern en toch relatief betaalbaar. De Skoda Octavia biedt een aantrekkelijk totaalpakket en dat is goed zichtbaar in het Belgische straatbeeld. Naast een gouden VAB Gezinswagen van het Jaar medaille kroonde de Octavia Combi zich maar liefst vijf jaar op rij tot best verkochte break in België!


Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Eind 2019 kwam Skoda met de vierde generatie Octavia. Opnieuw in twee koetswerkvormen, de Berline en de Combi. Die laatste is desgewenst verkrijgbaar in een avontuurlijke Octavia Scout trim met extra uitrusting en bescherming rondom. Voor de vlotte(re) mama’s en papa’s is er ook nog steeds een Octavia RS met 245 pk en de nodige sportieve accenten! Gloednieuw is de zuinige, milieuvriendelijke en fiscaal aantrekkelijke Octavia iV plug-in hybride. Opmerkelijk genoeg kan je deze ook als Octavia RS iV krijgen!

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Tot 1.555 liter laadvolume

De reguliere Skoda Octavia Combi kan dankzij de toegenomen buitenafmetingen (3 cm langer, 2 cm hoger en 2 cm breder) nu overweg met 640 liter bagage. Of tot 1.700 liter als je de zitplaatsen op de achterbank opoffert. In het geval van de Octavia Combi iV plug-in hybride past er slechts 490 liter (of maximaal 1.555 liter) bagage in de koffer. Het enige visuele verschil is de laadklep linksvoor.

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Binnenin krijg je naast een specifieke PHEV informatieweergave (rijbereik, verbruik, laadschema’s, voorverwarming …) ook de energiestroom te zien in het infotainmentsysteem. De nieuwe Skoda Octavia kan terugvallen op moderne technologie/connectiviteit, doordachte ergonomie en een degelijke afwerkingsgraad/materiaalgebruik.

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Skoda Octavia iV is 204 pk sterk

De aandrijflijn bestaat uit een 1.4-liter TSI benzinemotor (150 pk), een elektromotor (116 pk) en een zestraps DSG automaat. Uiteindelijk vloeit er 204 pk / 350 Nm richting de voorwielen. Goed voor 0-100 sprint in 7,8 seconden en een topsnelheid van 220 km/u. Of maximaal 140 km/u als je zuiver elektrisch rijdt. Interessanter is hier de minimale CO2 uitstoot van slechts 28 g/km wat de boekhouder/fleetmanager graag zal zien. De benzinetank is bovendien 40 liter groot wat slechts 5 liter minder is dan bij de reguliere Octavia Combi TSI!

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

De 13 kWh lithium-ion accupack zit mooi weggewerkt en zorgt voor een elektrisch rijbereik van 61 à 66 km (WLTP). In de praktijk moet 50 km zeker haalbaar zijn met de juiste ingesteldheid/omstandigheden! De batterij volledig opladen lukt in 3u30 dankzij de 3,6 kW boordlader. Aan een klassiek 230V stopcontact reken je best op 6 uur. De laadkabels hebben een specifieke uitsparing onder de koffervloer, handig voor wanneer deze niet meer zo proper zijn!

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Laden maar!

Elke plug-in hybride rijder is het zichzelf verplicht om steevast (lees: waar mogelijk) te laden. Uiteindelijk zorgt dat in de meeste gevallen voor bijzonder scherpe verbruikscijfers, Skoda spreekt zelf van een normverbruik van 1,2 liter per 100 km. Met ongeveer 50 km per rit (of laadbeurt) moet dat best haalbaar zijn. Anderzijds is ons praktijkverbruik van 3 à 4 liter ook behoorlijk aantrekkelijk. Wie vertikt te laden sleurt onnodig de zware accupack (200+ kg) mee wat snel zichtbaar zal worden met een (toren)hoog benzineverbruik.

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Naast een rustige(re) rijstijl is het gebruik van de ingebouwde navigatie een bepalende factor. Zo kan het systeem zelf bepalen of er elektriciteit, benzine of beiden gebruikt moet worden. Via de E-Mode knop rij je sowieso zuiver elektrisch … toch wanneer de batterijcapaciteit het toelaat. Ook kan je opteren om kWh’s te sparen om nadien te gebruiken. Waar mogelijk wordt er ook zoveel mogelijk energie gerecupereerd, bijvoorbeeld bij het afremmen of uitbollen. De klassieke Eco, Comfort, Normal en Sport rijmodi zijn ook aanwezig en hebben onder meer hun invloed op demping, stuurgevoel, rijhulp …

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Rijgedrag

Het fluisterstille karakter van de plug-in hybride aandrijflijn versterkt het rustgevende gevoel aan boord van de Octavia Combi iV. Toch wanneer je niet op zoek gaat naar het volledige prestatiepotentieel of op slecht asfalt vertoeft. Daar kunnen zelfs de adaptieve dempers (DCC) het riante gewicht (1.620 kg) niet volledig wegfilteren. Blijf dus best weg van die té grote (lees: knappe) velgen.

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Uiteraard kan de Octavia PHEV terugvallen op een resem actieve en passieve rijhulpsystemen. Onder meer in de vorm van Travel Assist (adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning én geavanceerde rijstrookassistentie), Front, Side en Turn Assist, krachtige Full LED Matrix koplampen en volautomatische parkeerhulp. Minstens even handig zijn de befaamde simply clever items (een hoop opbergvakken, ijskrabber in de tankdop, paraplu/handborstel in de deur …) die het leven een pak aangenamer maken.

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Prijzen en concurrentie Skoda Octavia iV

Voor net geen 28.000 euro heb je een gloednieuwe Octavia Combi (1.0 TSI Active). Bij de Octavia Combi iV plug-in hybride ligt de vanafprijs op 41.420 euro. En daar kunnen gerust nog enkele duizenden euro’s aan toegevoegd worden via de lange maar best aantrekkelijke optielijst. Zo was de testwagen bijna 55.000 euro waard! Toch zal de moeilijkheid vooral zijn om een bestelbon te kunnen tekenen gezien de riante interesse/populariteit en leveringsproblemen. Misschien volstaat zo’n 1.5 eTSI mild hybride of 1.5 G-TEC CNG variant wel? Of je gaat direct full electric met de eveneens behoorlijk praktische Enyaq iV?!

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Alternatieven binnen het praktische en ruime PHEV segment zijn onder meer de Opel Astra Sports Tourer, Renault Mégane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid, Kia Ceed SW Plug-in Hybrid en Peugeot 508 SW Hybrid. De Octavia Combi deelt zijn PHEV technologie dan weer met de Audi A3 Sportback TFSI e, Seat Leon e-Hybrid, CUPRA Leon eHybrid en Volkswagen Golf eHybrid. En dan verzwijgen we nog die populaire SUV PHEV’s!

Conclusie

Met zijn frisse neus, aangenaam weggedrag en vooral riante binnenruimte kan de nieuwe Skoda Octavia Combi zich opnieuw duidelijk in de spotlights zetten. De zichtbare kwaliteitsprogressie en moderne technologie/rijhulp zal daar ongetwijfeld ook een rol in spelen. Speciaal voor de zakelijke rijders is er nu een Octavia Combi iV plug-in hybride die gezonde prestaties met een minimaal verbruik combineert. Toch wanneer je plichtbewust de stekker insteekt! Voor wie wil heeft Skoda zelfs een sportieve(re) Octavia Combi RS iV uitvoering beschikbaar!

Overzicht:
+ Frisse vormgeving
+ Ruim interieur
+ Kwaliteitsprogressie afwerking/materiaalkeuze
+ Doordachte plug-in hybride aandrijflijn
+ Werkbaar EV rijbereik (50 km)
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)

– Stevige vanafprijs
– Interne (VAG) concurrentie

Rijtest: Skoda Octavia iV plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie skoda.be!