Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk (2021)Leuk zo’n sportieve S3 Sportback. Maar is de zuinige, efficiënte en eveneens vlotte Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride niet meer van deze tijd?

De vierde generatie Audi A3 (codenaam: 8Y) werd gepresenteerd in 2020, intussen kreeg de vijfdeurs A3 Sportback (hatchback) het gezelschap van de A3 Berline (vierdeurs) én de sportieve S3 varianten. Wegens beperkte commerciële interesse is de A3 Cabrio geschrapt, een nieuwe RS3 komt er wel nog aan.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Gezien de huidige tijdsgeest waarbij verbruikscijfers (zeker voor de zakelijke rijder) steeds een prominentere rol gaan spelen lijkt de plug-in hybride uitvoering van essentieel belang om het succesverhaal verder te zetten. Al zou een zuiver elektrische A3 telg pas écht future proof zijn!

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Voordien stond de A3 PHEV als A3 e-tron in de catalogus, die naamgeving is nu voorbehouden voor de zuiver elektrische Audi’s. Dus komt de nieuwe A3 plug-in hybride met een TFSI e badge achterop, dit zelfs in twee vermogensvarianten. Vreemd genoeg (momenteel?) enkel op basis van de A3 Sportback, de A3 Berline valt dus uit de boot.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Gekende aandrijflijn

Onder de gestileerde motorkap van de A3 Sportback 40 TFSI e ligt opnieuw een 1.4-liter TFSI viercilinder benzinemotor (150 pk), deze is gekoppeld aan de zestraps S-Tronic automaat. Daartussen zit een elektromotor (110 pk) wat uiteindelijk zorgt voor een systeemvermogen van 204 pk / 350 Nm (24 g/km CO2 WLTP). Daarmee haal je 100 km/u in 7,6 seconden en veel meer dan 227 km/u zal je vermoedelijk toch niet rijden. Wie toch nog méér zoekt kan bij de krachtigere 45 TFSI e uitvoering terecht met 245 pk / 400 Nm, 0-100 in 6,8 seconden en een topsnelheid van 232 km/u. Maar of dat zijn meerprijs waard is?!

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Laden geblazen!

Naast een aangepaste naamgeving kan de nieuwe A3 PHEV ook profiteren van een grotere lithium-ion batterijcapaciteit (13 kWh ipv 8 kWh). In theorie kan je daarmee 67 kilometer (WLTP) zuiver elektrisch afleggen, in onze testomstandigheden schommelde het anderzijds rond 50 km.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

De laadklep linksvoor is het enige visuele herkenningspunt waarmee de TFSI e zich kan onderscheiden. Met slechts een 2,9 kW boordlader moet je 4u30 voorzien aan een Wallbox of publieke laadpaal. Aan een klassiek 230V stopcontact gaat het maximaal met 2,3 kW. En zo duurt het dus maar een fractie langer om een volle batterij te bekomen.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Of het daardoor noodzakelijk is (zoals bij EV’s) om een eigen laadpunt te zetten is niet 100% duidelijk… Wel hoef je zo niet terug te vallen op de wispelturige Belgische laadinfrastructuur. Via de Charging Service wil Audi het toch zo gemakkelijk mogelijk maken met (betalende) toegang tot 150.000 laadpalen in Europa via één kaart. Snelladen kan hier niet.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Wat je wél moet doen is deze Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride zoveel mogelijk opladen. En steeds gebruik maken van de ingebouwde navigatie! Zo kan het systeem een optimale energiestroom bepalen en recupereren waar mogelijk. De intensiteit van de remenergierecuperatie is niet zelf instelbaar.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Naast de klassieke Comfort, Eco, Auto en Dynamic rijmodi kan je bij de A3 PHEV ook opteren voor EV (zuiver elektrisch), HOLD (batterijcapaciteit behouden), CHARGE (benzinemotor creëert extra batterijcapaciteit) of Auto Hybrid (intelligent samenspel). De plichtsbewuste eigenaar met een beperkt traject kan zo opmerkelijk zuinige verbruikscijfers optekenen. Wie geen moeite doet zal uiteindelijk meer dan 8 liter verstoken gezien het zware accupack dat je meesleurt.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

De benzinetank van de A3 TFSI e is met 40 liter (ipv 50) iets kleiner, toch krijg je een werkbaar rijbereik van 600 km. En wegens de extra hardware is de koffer met 280 liter (ipv 380) ook kleiner. Al loopt het laadvolume op tot 1.100 liter met de achterbank plat!

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Rijgedrag

Zuiver elektrisch biedt de A3 een rustgevende ervaring met vlotte prestaties, alerte reacties en een betrokken rijgedrag. Wanneer beide motoren samenwerken blijft dat gelukkig behouden. Dynamisch, sportief of begeesterend zouden we het wel niet omschrijven, zelfs niet met de (fake) Sound Actuator. Gezien het riant gewicht (1.635 kg) heeft de A3 TFSI e sporadisch toch moeite met het filteren van oneffenheden, niet onlogisch gezien het meergewicht en de knappe 18” velgen.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Verder volgt de TFSI e motorisatie de nieuwe (sportieve) A3 stijlvormgeving met de nodige (scherpe!) karakterlijnen. Binnenin gebruikt Audi kwalitatieve materialen en is het geheel goed afgewerkt. Naast een digitaal dashboard is er ook een haarscherp MMI infotainmentsysteem met moderne gadgets/functionaliteit.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Standaard krijg je alvast LED koplampen, een lederen stuurwiel (met functieknoppen), een airco (twee zones), noodremhulp, Lane Departure Warning, Turn Assist en Swerve Assist. Via de optielijst kan je een hoop aantrekkelijke rijhulp/veiligheidssystemen tevoorschijn toveren. Denk aan slimme Matrix LED koplampen, parkeerhulp, wegrijhulp, verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie, head-up display en vele anderen. Maar evengoed een 3D Sound Bang & Olufsen Premium Sound System, LED sfeerverlichting of elektrische kofferklep.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Prijzen en concurrentie

De reguliere A3 Sportback is er vanaf 26.550 euro (30 TFSI 110 pk) maar voor zo’n 40 TFSI e wil Audi minstens 38.190 euro. En voor de 45 TFSI e Competition wordt dat zelfs 43.770 euro. De spierwitte S-Line testwagen was uiteindelijk 61.110 euro waard. Een stevige som geld … al mikt Audi hier overduidelijk op de zakelijke rijder die profiteert van de lage CO2 uitstoot.

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Compacte premium plug-in hybride concurrenten vinden we voornamelijk bij de Mercedes A250e (vanaf 41.745 euro), van een BMW 1 PHEV is er nog steeds geen spoor. Soortgelijke A3 PHEV techniek vinden we ook in de Seat Leon e-Hybrid, Volkswagen Golf eHybrid en Skoda Octavia iV. Voor wie liever iets hoger zit is er de Q3 45 TFSI e (vanaf 44.550 euro), desgewenst in de hippe Q3 Sportback (vanaf 46.050 euro) koetswerkvorm!

Conclusie

Met de nieuwe A3 Sportback mikt Audi nog steeds op een zakelijk cliënteel, niet verwonderlijk dus dat er nu twee plug-in hybride varianten (204 pk of 245 pk) voorhanden zijn. Ook hier krijg je een blits geheel met hightech interieur en premium afwerking. De TFSI e plug-in hybride aandrijflijn zit een pak beter in elkaar dan zijn e-tron voorganger. Wie frequent de stekker inplugt en gebruik maakt van de ingebouwde navigatie (sorry Waze!) kan terugvallen op zéér lage verbruikscijfers én een aangenaam weggedrag. Al zouden we de 18” velgen vermijden, op slecht wegdek wordt de demping dan vrij stug. Het gehanteerde prijs/optiebeleid is ook bij de A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride behoorlijk (peper)duur te noemen, gelukkig maakt de beperkte CO2 uitstoot véél goed voor de beoogde doelgroep. Die wordt nog steeds bijzonder gelukkig van het merklogo voorop, dezelfde PHEV techniek kan je anderzijds elders goedkoper terugvinden..

Overzicht:
+ IJzersterk (merk)imago
+ Frisse en strakke (sportieve?) vormgeving
+ Werkbaar EV rijbereik (45+ km)
+ Zuinig (mits frequent laden)
+ Modern interieur
+ Afwerkingskwaliteit/materiaalkeuze
+ Betrokken rijgedrag
+ Fiscaal zéér interessant

– Prijs/optiebeleid
– Stevige demping (dankzij meergewicht en 18” velgen)
– Slechts 2,9 kW laadcapaciteit
– Niet als A3 Berline te verkrijgen
– Riante (interne) concurrentie

Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!