Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)Sneller, strakker, sportiever maar ook sensationeler? We gaan op pad met de nieuwe Audi S3 Sportback, nu goed voor 310 pk.

Bij zowel een nieuwe computer, koersfiets of flatscreen TV heb je naast degelijke basismodellen ook rasechte toppers. Toch is de vraag of de gemiddelde consument daar het volledige potentieel (lees: stevige meerprijs) uithaalt. Hetzelfde verhaal voor de sportievere varianten van de vierde generatie Audi A3 Sportback. Ongetwijfeld staat de RS3 (met zijn karaktervolle vijfcilinder) bovenaan de wishlist … terwijl de nieuwe S3 ook heel wat troeven heeft. Die is opnieuw als S3 Sportback en S3 Berline te krijgen, een S3 Cabrio (net zoals een reguliere A3 Cabrio) is er niet meer bij.

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

De nieuwe A3 Sportback oogt in basisvorm al behoorlijk strak, de S3 doet daar nog een schep(je) sportiviteit bovenop. Zo herkennen we hier de befaamde honingraat grille, specifieke bumpers (voor/achter), LED koplampen (met onderscheidende lichtsignatuur), subtiele spoiler, alu zijspiegelkappen (al zijn die hier zwart uitgevoerd), matzwarte diffusor en de vierdelige uitlaat.

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Audi S3 Sportback kleurt je dag

Standaard komt de nieuwe Audi S3 Sportback in het wit (Ibis White om precies te zijn) en met 18” lichtmetalen velgen. In de personalisatiegids staan er talrijke/kleurrijke mogelijkheden, 18”/19” velgen, chroom accenten rondom, Matrix LED koplampen én een grotere (koolstofvezel) spoiler!

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Afgezien van de opzichtige Turbo Red koetswerkkleur van de testwagen bieden de Audi S modellen een sportievere vormgeving zonder daarbij extreem te werk te gaan. Ideaal voor wie niet persé wil opvallen met zijn bovengemiddelde A3 Sportback. Al is het ons een raadsel waarom er enkel rechtsvoor fake luchtinlaten zijn?!

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Moderne interieurindeling

Deze S3 Sportback doet het met een afgeplat (multifunctioneel) sportstuur, rood omrande startknop, sportzetels, zwarte dakbekleding, chroom accenten en rode contrasterende stiknaden. Tegelijk werd de basisuitrusting aangedikt met de Audi Virtual Cockpit, 10,1” MMI infotainmentsysteem, airco, elektrisch verstelbare/verwarmbare buitenspiegels en keyless go. Gezien de bovengemiddelde materiaalkeuze, bouwkwaliteit, comfortabele zetels en doordachte ergonomie begrijpen we dat menig startende consultant een Audi A3/S3 poster boven zijn bed heeft (of had) hangen.

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Sportieve variant of niet, de nieuwe Audi S3 Sportback behoudt zijn praktische inborst. Zo hebben inzittenden voor- en achteraan voldoende ruimte en er past 325 liter (maximaal 1.145 liter) bagage in de koffer. Wegens de aanwezigheid van vierwielaandrijving is dat wel minder dan bij de reguliere A3 Sportback.

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

In EA888 we trust

Deze S3 Sportback blijft trouw aan het bestaande basisconcept, bestaande uit de 2.0-liter “EA888” TFSI (310 pk / 400 Nm), zeventraps S-Tronic automaat (mét dubbele koppeling en schakelflippers) en quattro vierwielaandrijving (die in normale omstandigheden enkel op de vooras rekent). De keuzehendel van de automaat is wel minuscuul uitgevallen, een gevalletje “less is more”? In optimale omstandigheden doe je 4,8 seconden over de nul-naar-honderd sprint, de topsnelheid ligt op 250 km/u.

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Hoe “dicht” je in de buurt komt van het opgegeven verbruik (8,3 liter benzine per 100 km – 182 g/km CO2 WLTP) is volledig afhankelijk van je enthousiasme. Reken op een autonomie van 600 liter met een volle brandstoftank (55 liter). Wanneer je écht belang hecht aan zuinigheid is de A3 45 TFSI e plug-in hybride met 245 pk / 400 Nm en slechts 29 g/km CO2 misschien wel de betere keuze.

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Rijgedrag

Dankzij de potente krachtbron, de 15 mm verlaagde sportophanging en de progressieve stuurinrichting stuurt de nieuwe S3 Sportback bovengemiddeld. Toch zouden we zeker de adaptieve dempers aanraden. Zo blijft het geheel dagdagelijks inzetbaar in de Comfort rijmodus, wanneer je voor Dynamic in de Drive Select kiest wordt het merkbaar stugger/direct. En dat heb je graag wanneer het tempo (en toerental) de hoogte ingaat. In die regionen laat de S3 Sportback zijn ware talent(en) ook (pas) zien!

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Wegens de strengere uitstoot/emissienormen klinkt de S3 Sportback – op sporadische pops and bangs na – minder intens dan voordien, zeker stationair. Dit desondanks de prominente uitlaatmonden achteraan. Audi probeert dit wat te verhelpen door het motorgeluid binnenin kunstmatig te versterken. Maar na verloop van tijd wordt dat toch vooral als storend ervaren. Gelukkig is er de Individual rijmodi waar je alles (motorvermogen, stuurgevoel, demping, soundtrack…) naar hartenlust kan instellen.

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Prijzen en (interne) concurrentie

Wegens het ontbreken van een nieuwe generatie S1 is deze S3 Sportback het meest toegankelijke Audi S model in de catalogus. Reken daarvoor op minstens 47.520 euro, de S3 Berline begint pas bij 48.620 euro. De testwagen was op zijn beurt 66.130 euro waard (!) dankzij de toevoeging van ondermeer Pack Platinum (+4.300 euro), zwarte buitenspiegels (+130 euro), head-up display (+960 euro), Matrix LED koplampen (+1.050 euro) … en rode remklauwen (+36 euro). Zeker die laatste zouden toch bij de basisuitrusting mogen horen!

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

De vorige generatie A3 Sportback, ook verkrijgbaar met een 2.0 TFSI (190 pk) als interne (non-S) graadmeter, is momenteel nergens (als A3 45 TFSI?) te bespeuren. Een soortgelijke setup als de S3 Sportback zien we in de Volkswagen Golf R en CUPRA Leon. Binnen het premium C segment situeren zich de uitgesproken/logische concurrenten in de vorm van de BMW M135i (306 pk, vanaf 49.500 euro) en Mercedes-AMG A35 (306 pk, vanaf 52.514 euro). Al zou een MINI Clubman JCW (306 pk, vanaf 45.000 euro) hier ook niet misstaan!

Conclusie

Na lancering van de vierde generatie A3 Sportback komt Audi opnieuw met een S3 Sportback, al kan je hem ook in de S3 Berline koetswerkvorm krijgen. Naast een handvol specifieke (visuele) details draait het hier grotendeels om de aangescherpte rijdynamiek en 310 pk sterke benzinemotor. Dat zorgt voor een stevig/vertrouwd prestatiepotentieel al blijven het comfortabele rijgedrag en de praktische bruikbaarheid gewoonweg behouden. Net zoals de moderne rijhulp/connectiviteit, hoogwaardige afwerking en compacte buitenafmetingen. De nieuwe S3 Sportback is sneller, strakker en sportiever maar niet zo spannend of sensationeel als je misschien zou willen. Gelukkig kan je daarvoor (binnenkort) bij de nieuwe RS3 Sportback terecht!

Overzicht:
+ Subtiele doch sportieve uitstraling
+ Vlotte prestaties
+ Piekfijne samenwerking 2.0 TFSI + DSG
+ Wegligging
+ Comfortgehalte
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze / ergonomie

? Met de S van speels/sportief of toch eerder subtiel/saai

– Prijs/optiebeleid
– Kleinere koffer (wegens quattro vierwielaandrijving)
– Storende kunstmatige soundtrack in het interieur
– Menig (interne) concurrent

Rijtest: Audi S3 Sportback 8Y 310 pk (2021)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem