Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)De achtste generatie Volkswagen Golf is er ook als zuinige, milieuvriendelijke en vooral fiscaal aantrekkelijke eHybrid plug-in hybride.

De nieuwste Volkswagen Golf mag dan nog sterk op zijn voorganger lijken, technisch gezien gaat de nieuwkomer er sterk op vooruit. Naast een frisse neus, modern(er) interieur en hedendaagse rijhulp/veiligheid groeit ook het motorengamma. De sportieve(re) Golf GTE plug-in hybride krijgt het gezelschap van een meer toegankelijke Golf eHybrid plug-in hybride.

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Behalve de extra laadklep linksvoor en eHybrid badge achterop zijn er geen prominente (visuele) verschillen met de reguliere Golf. Ook hier zijn er een hoop personalisatiemogelijkheden voorhanden inzake velgen en koetswerkkleuren. Standaard komt de Golf eHybrid met 16” aluminium velgen en een Uranium Grey grijstint (non-metaalkleur).

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Vreemd genoeg komt de Golf eHybrid enkel als vijfdeurs hatchback, een Golf Variant eHybrid uitvoering zou toch het nodige commerciële succes kunnen genereren. Zeker voor de zakelijke markt! Iets dat Skoda en Seat wel begrijpen.

Degelijke prestatiecijfers

In de Golf eHybrid vinden we de gekende VAG PHEV aandrijflijn terug waarbij de 1.4-liter TSI benzinemotor (150 pk / 250 Nm) ondersteuning krijgt van een elektromotor (110 pk / 330 Nm) en lithium-ion batterijpack. Goed voor een systeemvermogen van 204 pk / 350 Nm waarmee je in 7,4 seconden 100 km/u aantikt. Bij 220 km/u bereik je de topsnelheid. Al oogt voornamelijk de CO2 uitstoot van slechts 21 g/km (WLTP) behoorlijk aantrekkelijk voor de zakelijke rijder!

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

De batterijpack is 13 kWh (10,4 kWh netto) groot wat resulteert in een theoretisch elektrisch rijbereik van 71 km (WLTP). In de praktijk schommelt dat eerder rond de 50 km. Een volle batterij verkrijg je in ongeveer 5u aan een regulier 230V stopcontact (2,3 kW), met een publieke laadpaal of Wallbox (3,7 kW) zou het maar 3u30 mogen duren.

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Gij zult laden!

Frequent laden – maar ook élke keer opnieuw – is de boodschap bij deze Golf eHybrid. Zo kan je opmerkelijk lage verbruikscijfers optekenen. Wie dagdagelijks slechts korte trajecten doet kan gemakkelijk onder de 2 liter per 100 km duiken met deze Golf eHybrid. Wie vertikt te laden zal rond de 6 liter uitkomen. Na 337 testkilometers kwamen we uiteindelijk uit op 2,3 liter en 13,4 kWh per 100 km!

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Naast de klassieke Eco, Comfort en Sport rijmodi kan je hier ook kiezen voor E-MODE (zuiver elektrisch rijden) kiezen. Toch wanneer de batterijcapaciteit het toelaat en maximaal tot 130 km/u. In HYBRID bepaalt het systeem zelf de optimale energiestroom (elektrisch, benzine of beiden). Gebruik daarom steeds de ingebouwde navigatie, zelfs voor korte/gekende ritten. Batterijcapaciteit “sparen” om nadien pakweg emissievrije kilometers in de stad af te leggen is ook mogelijk.

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Desondanks prima prestatiecijfers zouden we de Golf eHybrid niet als sportief omschrijven, daarvoor opteer je misschien eerder voor de krachtige Golf GTE. Maar ook die moet een zware accupack meesleuren wat invloed heeft op het rijgedrag. Bij de Golf eHybrid primeert duidelijk het comfort terwijl elektrisch rijden ook steevast een rustgevend gevoel schenkt met een fluisterstille werking.

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Ruim en modern interieur

Naast een digitaal dashboard komt de nieuwe Volkswagen Golf ook met een hightech (MIB3) infotainmentsysteem met hedendaagse functionaliteit. De bediening vraagt wel enige gewaarwording, zowel qua structuur/opbouw als werkingssnelheid. En voor bepaalde acties (temperatuur, volume) ben je aangewezen op swipe strookjes. Bijzonder hip … maar niet bijzonder functioneel, zeker niet om blindelings te bedienen.

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Inzake been/hoofdruimte achterin en kofferruimte voldoet de Volkswagen Golf eHybrid voor dagdagelijks gebruik. De koffer is met 273 liter wel een pak kleiner dan een reguliere Golf. Met de achterbank plat kan er maximaal 1.237 liter bagage mee.

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

De 8ste generatie Golf kan terugvallen op een resem hedendaagse rijhulp en veiligheidsmiddelen. De zuinige Volkswagen Golf eHybrid profiteert daar eveneens van! Dankzij over-the-air updates wil de Duitse autobouwer blijvend innoveren op dit vlak.

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Prijzen en (interne) concurrentie

In ruil voor 23.990 euro staat er een nieuwe Golf (1.0 TSI 90 pk) voor de deur, als dat persé zo’n Golf eHybrid (Style) moet zijn, wordt dat 40.475 euro. Vervolgens kan/mag/moet je grasduinen in de lange optielijst met leuke packs, extra rijhulp/veiligheid en wat personalisatie. In het geval van de VW-016 testwagen goed voor een meerprijs van 3.110 euro.

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Exact dezelfde aandrijflijn/technologie zit eveneens in de Audi A3 TFSI e (vanaf 38.190 euro), Skoda Octavia iV (vanaf 44.950 euro), Seat Leon e-Hybrid (vanaf 34.820 euro) en CUPRA Leon e-Hybrid (vanaf 42.580 euro). Als leaserijder ben je dus aanwezen op goed kijken/vergelijken! Externe concurrentie is er van de Mercedes A250e, Renault Mégane E-TECH Plug-in Hybrid en Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid. De nieuwe Peugeot 308 is er ook met een plug-in hybride aandrijflijn.

Conclusie

De toekomst is hoe dan ook elektrisch en met de veelbelovende ID.3 heeft Volkswagen alreeds een opvolger klaar voor de populaire Golf. Toch is nog niet iedereen klaar om full electric te gaan. Daarom is de nieuwe Golf in twee plug-in hybride varianten te verkrijgen, een sportief getinte Golf GTE (245 pk) en een klassieke Golf eHybrid (204 pk). Met een volle batterij toont die laatste zich van zijn beste kant met een aangenaam/comfortabel weggedrag, vlotte prestaties en laag verbruik. Ook in de Golf eHybrid vraagt de bediening van het infotainmentsysteem enige gewaarwording, de koffer is bovendien ook kleiner. Een praktische(re) Golf Variant eHybrid is nergens te bespeuren, de doordachte plug-in hybride aandrijflijn zit wel in een hoop andere (goedkopere) VAG producten.

Overzicht:
+ IJzersterk merkimago
+ Moderne interieurindeling
+ Degelijke afwerking
+ Doordachte (stille!) plug-in hybride aandrijflijn
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)
+ Fiscaal zéér aantrekkelijk
+ Aangenaam (comfortabel) weggedrag

? Ergonomie/bediening infotainment

– Prijs/optiebeleid
– Niet als eHybrid Variant te verkrijgen
– Interne concurrentie
– Beperkte EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride 204 pk PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!