Renault Clio GrandTour test
De nieuwe Renault Clio heeft alles in huis om het te maken: een compacte benzinemotor, een fraai uiterlijk… en dankzij de GrandTour versie ook een grote koffer.

Dat het niet goed gaat met de Franse auto-industrie is algemeen geweten. Nog een geluk voor Renault dat ze op het juiste moment met de juiste wagen op de proppen kunnen komen. In Europa zijn we als consument namelijk meer en meer op zoek naar compacte wagens die we voor een prikje kunnen inschrijven. Een compacte benzinemotor is in België daarvoor ideaal en laat nu net dat één van de grootste troeven zijn van de nieuwe Renault Clio. Dat en het prijskaartje van iets meer dan €13.000, toch wel behoorlijk crisis-bestendig. Want de Clio ziet er over het algemeen duurder uit dan hij effectief is. Zijn voorkant werd met een groot gevoel voor smaak vormgegeven, terwijl we de achterkant van de hatchback ook best wel kunnen smaken. Die van deze GrandTour ligt ons misschien iets minder, al moeten we natuurlijk wat over hebben voor een kofferruimte die standaard 443 liter omvat, maar uitgebreid kan worden naar 1.340 liter. Ondanks het beperkte prijskaartje vond Renault toch het budget om niet onaardige details in de wagen te verwerken. Onder het Renault-logo vooraan vinden we het opschrift ‘Clio’, terwijl de halogeenlampen ook een mooi embleem krijgen.

Test Renault Clio GrandTour

Test Renault Clio GrandTourTest Renault Clio GrandTour

Het interieur is functioneel en in het geval van ons testmodel behoorlijk sober. Daar waar we bij onze eerste test met de Renault Clio Hatchback een heel flashy interieur voorgeschoteld kregen, krijgt deze Renault Clio GrandTour volledig het omgekeerde interieur aangemeten. Strak zwart zonder al te veel poespas. Het bewijst dus dat de Renault Clio behoorlijk intensief gepersonaliseerd kan worden. Een absolute must op de optielijst is het navigatie- en entertainmentsysteem dat voor een kleine €600 op je Clio geïnstalleerd wordt. Verder vinden we een strakke boordplank, mooi vormgegeven instrumentenpanelen en een functionele achterbank. Ook de koffer – want daar draait het bij deze Clio GrandTour eigenlijk allemaal om – is gemakkelijk toegankelijk en slikt voldoende bagage.

Test Renault Clio GrandTour

Test Renault Clio GrandTourTest Renault Clio GrandTour

Onder de motorkap vinden we zowel de grootste troef als het grootste pijnpunt van deze wagen: de 0,9 TCe driecilinder benzinemotor. We beginnen even met de cijfers op een rijtje te zetten: de motor levert 90 pk en 135 Nm koppel. Hiermee is de 1.130 kg wegende Clio in staat van nul naar honderd te sprinten in iets meer dan 12 seconden en verbruikt hij in theorie amper 4,5 liter per 100 km. In de realiteit komen we echter uit op een gemiddeld verbruik van 6,5 liter per 100 km. En dat is volledig te wijten aan de beperkte hoeveelheid vermogen die de driecilinder weet te leveren. Want om degelijk vooruit te geraken, moet de compacte benzinemotor behoorlijk gemarteld worden en in toeren gehouden worden, waardoor het verbruik stijgt en het rijplezier afneemt. Daar waar deze driecilinder nog net aanvaardbaar vlot was bij de Clio Hatchback, is dat bij deze GrandTour niet langer het geval. De oplossing is dus iets meer betalen voor een grotere motor. Bij Renault bieden ze onder meer nog dezelfde driecilinder aan, maar dan met 120 pk of een 90 pk sterke dieselmotor die dankzij zijn koppel onderin iets vlotter zou moeten aanvullen. De 120 pk sterke variant van de driecilinder kost wel al snel €3.500 meer dan de 90 pk sterke variant, een behoorlijk onredelijk prijsverschil lijkt ons. Verder is er ook nog een 1.2 liter grote viercilinder benzinemotor die 75 pk levert, maar aangezien we 90 pk uit een driecilinder al wat te weinig vinden, biedt deze 1.2 naar alle waarschijnlijkheid absoluut geen soelaas. Dan toch maar dieselen?

Test Renault Clio GrandTour

Test Renault Clio GrandTourTest Renault Clio GrandTour

Qua rij-eigenschappen gedraagt de Clio GrandTour zich volledig zoals we dat zouden verwachten van een compacte familiewagen. Het stuur is comfortabel en aan de lichte kant, de demping is afgesteld op comfort en de versnellingsbak laat zich soepel bedienen. Gelukkig is het geheel nu ook weer niet te soepel afgesteld, waardoor er occasioneel toch wat speelsheid in het rijgedrag op te merken valt. Bochten nemen gaat vlotjes, al zal de goede huisvader die iets te sportief wil rijden al snel in de gracht belanden. Nog een geluk dat Renault standaard een hele hoop veiligheidsgadgets meelevert zoals bijvoorbeeld een remhulpsysteem dat rekening houdt met het rijgedrag van je voorganger.

Test Renault Clio GrandTour

Test Renault Clio GrandTourTest Renault Clio GrandTour

Goed uitgerust betaal je voor deze Clio GrandTour toch al snel een flinke €19.000. Een dikke €6.000 aan opties is dus nodig om van het standaardmodel iets aantrekkelijks te maken. Die €6.000 extra zouden we besteden aan het Dynamique uitvoeringsniveau – de zwarte velgen op ons testmodel zijn dan inbegrepen -, het navigatiesysteem van Renault, een mooie buitenkleur en automatische airconditioning. Veel concurrenten heeft de Renault Clio GrandTour niet meer, constructeurs bouwen minder en minder break-versies van hun compacte stadsmodellen. De Skoda Fabia Combi en de Peugeot 207 SW worden iets goedkoper in de markt gezet, al zijn beide modellen ook al een stuk ouder. De Seat Ibiza ST is gelijkaardig geprijsd.

Test Renault Clio GrandTour

Test Renault Clio GrandTourTest Renault Clio GrandTour

Conclusie

De nieuwe Renault Clio GrandTour is een praktische wagen die zonder al teveel opties aan te vinken goed betaalbaar is. Veel ruimte voor weinig geld dus. De 0.9 liter grote benzinemotor waar we mee op pad gingen beschikt net niet over voldoende pit om de aandrijflijn vlot te doen aanvoelen, wat een gemiste kans is. Want zo moet je als koper overschakelen naar een duurdere motor.

Test Renault Clio GrandTour

Overzicht

+ Binnenruimte
+ Beginprijs
+ Comfortabel

– Motor mist pit en is dorstig

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes