Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)Nissan vervangt de 0.9-liter benzinemotor in de Micra door een gloednieuwe 1.0-liter variant met 100 pk, optioneel te verkrijgen met de Xtronic automaat!

Om enerzijds tegemoet te komen aan de steeds strenger wordende milieunormen en anderzijds om in te spelen op moderne noden van de consument heeft Nissan het motorengamma van de Micra opgefrist. Zo is er vanaf heden een 117 pk sterke topversie met een straffere afstelling en een sportief ogende N-Sport uitvoering, alle beetjes helpen om het grijze/saaie Micra imago van weleer op te blinken. Daarnaast vervangen de Japanners de bestaande 0.9-liter driecilinder door een spiksplinternieuwe 1.0-liter.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)

Met 100 pk / 160 Nm is de nieuwe benzinemotor in de Nissan Micra zowel krachtiger (+ 8 pk / + 20 Nm), groter (maar wel lichter én compacter) als zuiniger (-0,6 liter per 100 km), ook op vlak van CO2 uitstoot bespeuren we met minimaal 103 g/km eveneens een interessante verbetering. Deze 1.0-liter IG-T heeft behalve het aantal cilinders en een identieke cilinderinhoud niets te maken met de DIG-T. Die laatste deelt zijn opbouw met de 1.3-liter viercilinder die intussen in de Qashqai (en andere producten van de Alliantie) prijkt.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)

Prestatiecijfers zijn voor een B-segmenter minder van essentieel belang, toch mag de Micra 1.0 IG-T met manuele 5-bak zich sneller (op vlak van 0-100 sprint) als vlotter (bij tussenacceleraties in hogere versnellingen) noemen als zijn voorganger. Naast betere prestatie- en verbruikscijfers werd er extra isolatie voorzien rond de aandrijflijn en wielophanging wat aanzienlijk helpt voor de onderdrukking van rij- en motorgeluiden. Met van de 1.0 IG-T benzinemotor komt de Nissan Micra dus relatief stil voor de dag wat het comfortniveau doet toenemen.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)
Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)

Liefhebbers van de meer diepgaande autotechniek krijgen het dan weer warm van technische innovaties in het motorblok in de vorm van gescheiden koeling, alerte turbo’s, spuitcoating op de cilinderwanden (zoals bij de GT-R), gesmeed stalen krukas en cilinderkoppen met geïntegreerd uitlaatspruitstuk.

De stijgende interesse voor stadswagens met een automatische transmissie maakte de business case voor Nissan om de Micra vanaf heden te leveren met een Xtronic automaat, tegen 2022 verwachten ze een marktaandeel van ruim 30 procent. De Micra Xtronic is enkel combineerbaar met de nieuwe 1.0 IG-T benzinemotor, goed voor 100 pk maar wel slechts 144 Nm (111 g/km CO2). Om de gekende CVT twijfels weg te nemen bij stevige belasting zijn er ‘versnellingen’ ingebouwd om zo een verfijnde vermogensafgifte te voorzien. Allemaal bijzonder technisch maar in de praktijk voelt het systeem bijzonder vlot, verfijnd en zuinig aan, een unieke combinatie voor een CVT!

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)

De modernisering van het Micra motorengamma met de nieuwe driecilinders gaf Nissan de kans om ook de blitse N-Sport uitvoering te lanceren. Hierbij krijg je zowel vanbinnen als vanbuiten de nodige visuele upgrades zoals verdonkerde ramen, Alcantara bekleding, (fake) koolstofvezel velgen en hoogglanzende zwarte accenten rondom. Tevens werd het geïntegreerde NissanConnect infotainmentsysteem sterk verbeterd met moderne gadgets (Apple CarPlay/Android Auto, door-to-door navigatie, over-the-air-updates, personaliseerbaar startscherm, …) al is er nog ruimte tot verbetering qua swipe snelheid.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)

De 1.0-liter IG-T is de jouwe vanaf 16.680 euro en zal naar alle waarschijnlijkheid het overgrote deel van de verkoop op zich nemen, het Nissan Micra aanbod (vanaf 14.240 euro) bestaat daarnaast uit een atmosferische 70 pk benzine, 117 pk sterke DIG-T topversie en 90 pk dCi diesel. De Xtronic automaat vraagt een extra investering van 1.500 euro.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)

Met de nieuwe 1.0 IG-T richt Nissan openlijk haar Micra pijlen op de Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Hyundai i20, Kia Rio, Peugeot 208, Toyota Yaris, Citroen C3, Renault Clio, Ford Fiesta en hun bijzonder populaire crossover derivaten.

Conclusie
Met de introductie van deze moderne benzinemotor en automaat versterkt Nissan het marktpotentieel van de compacte Micra. De 100 pk sterke driecilinder komt vlot, soepel, relatief zuinig en opmerkelijk stil voor dag. Zelfs met de Xtronic CVT automaat die geen afbreuk doet aan het totaalpakket! Daarnaast profiteer je voor een correcte prijs van moderne connectiviteit en blitse looks al is dat geen overdreven luxe in de bikkelharde B-segment strijd met menig concurrent/crossover.

Overzicht:
+ Aantrekkelijke(re) vormgeving
+ Aangename benzinemotor / Xtronic automaat
+ Vlotte prestaties
+ Stille werking
+ Volwassen weggedrag

– Oubollig imago (?)
– Reactiesnelheid NissanConnect infotainmentsysteem
– Afwerkingskwaliteit interieur (harde plastics hier en daar)
– Stevige (crossover) concurrentie

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 IG-T 100 pk (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem