Officieel: Toyota Yaris (2019)De nieuwe generatie Toyota Yaris komt frisser dan ooit voor de dag!

Na acht jaar presenteert Toyota nu een gloednieuwe Yaris die het in het B-segment zal opnemen tegen kleppers zoals de Polo, 208, Fiesta, Clio en Corsa. Grootste troef daarin is de dynamische vormgeving die de Yaris meekrijgt, met een meetmat kan je wel zien dat de nieuweling iets korter (-5 mm), lager (-40 mm) maar wel breder (+50 mm) voor de dag komt. Desgewenst voorzien van de nodige personalisatie zoals een contrasterend zwart dak, blitse lichtmetalen velgen een LED dagrijverlichting.

Binnenin prijkt een klein(er) stuurwiel en een hoog geplaatste middenconsole met een zwevend infotainmentsysteem, via de optielijst kan daar een kleurrijk 10” head-up display bijkomen. Toyota spreekt van méér binnenruimte (specifiek voor je benen en hoofd), details omtrent het laadvolume geven de Japanners (nog) niet mee.

Onder de motorkap van de nieuwe Toyota Yaris ligt – in primeur! – een 1.5 Hybrid Dynamic Force driecilinder en CVT transmissie met een nog ongedefinieerd systeemvermogen. Wel verdwijnt de nikkelbatterij en komt een efficiëntere lithium-ion exemplaar in de plaats, de elektromotor komt ook krachtiger (80 pk ipv 60 pk) voor de dag. Behalve de hybridemotorisatie zou er ook reguliere 1.0-liter en 1.5-liter benzineversie komen.

Het favoriete terrein van de Toyota Yaris is en blijft de stad, toch moet deze compacte stadswagen een actieve rijbeleving leveren. Daarvoor rekenen ze op het nieuwe onderstel, geoptimaliseerde rijhouding en een lager zwaartepunt (-15 mm). Interessanter is vermoedelijk de riante veiligheidsuitrusting (“Toyota Safety Sense”) met ondermeer een centrale airbag, intelligente adaptieve cruisecontrol en Lane Trace Assist.

Tegen de zomer van 2020 moet de nieuwe Yaris in de Toyota showroom staan. Meer details zoals prijzen, motorvermogen, CO2 uitstoot, uitrusting en dergelijke volgen onderweg! Met zo’n blitse vormgeving hopen we uiteraard dat er een tweede generatie Yaris GRMN in de pijplijn zit!