Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014De Toyota Yaris is een van de weinige compacte stadswagens die je kan kopen met een hybride aandrijving, een beperkte opfrisbeurt moet hem visueel ook even interessant houden.

De kleine Toyota Yaris gaat al sinds 1999 mee waar hij de legendarische Starlet mocht vervangen. In Europa is er een drie- en vijfdeurs, elders in de wereld is er ook een sedanvariant. Bijna een half miljoen Yaris exemplaren werden er reeds gebouwd! De Toyota kan beroep doen op kleine benzine- en dieselmotoren maar het is toch de Hybrid uitvoering die indruk maakt bij ons.. Vorig jaar kregen we een facelift die hem terug wat meer in lijn bracht met de nieuwe Aygo en met de nieuwe Auris, verdere verschillen zitten iets dieper verscholen bij deze Japanner.

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

De grote X op de strakgetrokken neus, dat is dé nieuwigheid van deze generatie Toyota Yaris. Voor grijze muizen is het misschien teveel van het goede al is het nog niet zo “uitdrukkelijk aanwezig” zoals bij de hippe AYGO. De Japanse autoconstructeur investeerde maar liefst 85 miljoen euro in deze vernieuwde Yaris, van buitenaf is het toch zoeken naar grote verschillen behalve wat scherpere karakterlijnen, nieuwe lichtblokken (met LED technologie), een “diffusor” achteraan, nieuwe (14″, 15″ of 16″) velgen en enkele koetswerkkleuren (vanaf €230).

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

Ook voor het interieur is het zoeken naar de verschillen tussen de oude en gefacelifte Yaris, als we het persbericht erbij nemen komen we tot de volgende zaken: nieuwe kleurencombinaties, een vernieuwd/strakker dashboard, nieuwe deurpanelen (betere isolatie!) en een verhoogde middenconsole. Door dat laatste werd de versnellingspook wat ingekort waardoor het geheel terug wat moderner oogt, enkel jammer dat Toyota anno 2015 nog steeds blijft vasthouden aan oldschool displays tussen de wijzerplaten. Een eervolle vermelding voor het veelzijdige Touch 2 infotainment/navigatiesysteem met aanraakscherm dat ons direct kon overtuigen met zijn functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. De stoffen zetels kregen stevige zijranden mee waardoor ze voldoende steun boden, de achterbank biedt op zijn beurt niet bijster veel ruimte maar dat mag in dit segment niet als een verrassing komen. In de koffer van de Yaris past er nog eens 286 liter bagage, wegens de plaatsing van de batterijen onder de achterbank kan je deze ook platleggen om dat getal te vergrootten.

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

De keuze tussen de diverse motorisaties voor de Toyota Yaris blijft hetzelfde als voordien, zo zijn er twee benzinemotoren (1.0-liter VTT-i met 69 pk en 1.33-liter VTT-i met 99 pk), één diesel (1.4-liter D-4D met 90 pk) en één hybride (1.5-liter VTT-i Hybrid met 75 pk). Voor de transmissie kan je afhankelijk van de gekozen krachtbron opteren voor een manuele vijf/zesbak en een automatische Multidrive versnellingsbak, de Yaris Hybride komt steevast met een CVT transmissie. Die doet prima/soepel zijn werk zolang je hem maar niet opjaagt.. We trokken er op uit met deze groene Toyota die een topsnelheid heeft van 165 km/u, de sprint aan het stoplicht duurt een eeuwigheid (11,8 seconden mocht je het toch willen weten). De CO2 uitstoot is een stuk interessanter, slechts 75 g/km stoot deze Yaris Hybrid uit! Het theoretisch verbruik van 3,3 liter benzine behalen is een heroïsche opdracht, wij waren toch best tevreden met ons eindresultaat van minder dan 5 liter! De brandstoftank is bovendien 36 liter groot waardoor je bij de Yaris Hybrid een rijbereik krijgt van een goede 700 km.

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

In een stedelijke omgeving vertoeft de Toyota Yaris nog steeds het liefst. Hier komt de hybride aandrijving ook het best tot zijn recht met zijn comfortabel weggedrag, wanneer het toch nodig blijkt te zijn helpt de benzinemotor zonder dat je het merkt. Via een handige infographic zie je mooi hoe de energiestroom elk moment loopt, ook een handig overzicht van je recentelijk verbruik wordt gemakshalve weergeven. Met een druk op de EV knop rij je volledig elektrisch en fluisterstil, dit tot wanneer de batterij de handdoek in de ring moet gooien (max 2 km). Die worden tijdens het rijden opgeladen, ook de verloren gewaande remenergie vloeit op deze manier (bruikbaar) terug. Daardoor krijgt de Yaris wel wat vreemd remgevoel, ook inzake doseren waren we er na een week toch niet helemaal uit. Wanneer je de stad verlaat en de autosnelweg daarvoor gebruikt valt de Yaris Hybride wel wat door de mand.. Het verbruik – en geluidsindruk – stijgt significant, met het beperkte vermogen is het ook hard werken om vlot mee te kunnen op het linkerbaanvak. Afhankelijk van je noden en behoeften kies je dus best de juiste Yaris, gelukkig is een groot aanbod!

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

De vernieuwde Toyota Yaris doet het met een vanafprijs van €13.530 en een groot aantal uitrustingsvormen met klinkende namen zoals Pure, Active, Life, Comfort, Dynamic, Design en Lounge. Vervolgens mag je kiezen uit enkele kleuren en velgen terwijl je jouw droomwagen nog kan aandikken met enkele Packs. De Yaris Hybride start pas bij €18.375 maar krijgt wel een betere basisuitrusting, dankzij de groene inborst verdien die extra investering normaliter snel terug aan de pomp of dankzij de lagere taksen indien je jaarlijks toch wat kilometers doet (+- 12.000). Voor de configuratie van ons testmodel ging Toyota België vlot door de optielijst en kwam zo uit op €21.275.

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

Met zijn positionering in het B-segment krijgt de reguliere Toyota Yaris concurrentie van ondermeer de Opel Corsa, Ford Fiesta, Hyundai i20 en de Volkswagen Polo. Als we zoeken naar een waardige evenknie van de Yaris Hybride is het een stuk moeilijker om een uitdager te vinden, de Honda Jazz Hybrid (vanaf €19.790) komt misschien nog het dichtst in de buurt. Met een groot hybride aanbod van Toyota – HSD modellen voor de kenners – met onderandere de Auris HSD en Prius blijven de milieubewuste kopers binnen dit segment waarschijnlijk wel plakken bij Toyota.

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

Conclusie
Deze vernieuwde Toyota Yaris de hemel in prijzen is misschien net teveel van het goede, de (ondermeer Belgische) ingenieurs en designers verbeterden hun bestaande recept wel op verdienstelijke wijze. Met de nieuwe grille past hij mooi op de Toyota familiefoto, het interieur werd wat opgefrist en er zijn nieuwe personalisatiemogelijkheden. Indrukwekkend is wel dat de hybride aandrijflijn nog verbeterd werd, hierdoor zakt niet enkel de CO2 uitstoot maar ook het rijcomfort neemt toe. Wie de bijhorende zuinige verbruikscijfers ook in de realiteit wil verzilveren moet zich wel aanpassen en een ECO rijstijl aannemen, autosnelwegen mijdt je daarvoor ook best. De Toyota Yaris Hybrid heeft bovendien het rijk voor zich alleen gezien het ontbreken van een echte concurrent!

Overzicht:

+ Zuinig
+ Leuk vormgegeven (neus)
+ Comfortabel
+ Veelzijdig navigatie/multimediasysteem (Toyota Touch 2 & Go)

– Niet geschikt voor snelheden boven 90 km/u (geluid, verbruik, reactiesnelheid, …)
– Dosering/overtuiging rempedaal

Rijtest: Toyota Yaris Hybride facelift MY2014

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem