Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)De vierde generatie Skoda Fabia doet het zonder ingrijpende motorische updates of hightech gadgets, toch komt de compacte Tsjech met een aantrekkelijk en comfortabel totaalpakket voor de dag.

Recentelijk werd de Audi A1, Volkswagen Polo en Seat Ibiza volledig in het nieuw gestoken terwijl de Skoda Fabia – de vierde telg van het compacte Volkswagen Group gamma – het moet zien te doen met slechts een beperkte facelift. Dit in de zuiverste zin van het woord aangezien vorig jaar de 1.0-liter TSI driecilinder hier reeds zijn intrede maakte. Toch is er geen reden tot paniek voor het Tsjechische volumemerk want zelfs zonder digitaal dashboard of hippe gesture controls is Skoda Fabia een degelijke keuze. Zeker met de praktische Fabia Combi breakvariant, een unicum in het B-segment, die je zelfs als avontuurlijke Fabia Combi Scoutline kan verkrijgen!

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

Snel de visuele verschillen herkennen is enkel weggelegd voor de échte Skoda kenners maar de Fabia krijgt hier een nieuwe grille en LED verlichting rondom mee. Om niet opnieuw 99% grijze Fabia’s te verkopen zijn er héél veel personalisatiemogelijkheden bijgekomen zoals 15 verschillende lakkleuren, 15” tot 18” velgen en een contrasterende afwerking van het dak, buitenspiegels of A-stijl.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

Binnenin noteren we een lichtelijk vernieuwd dashboard, nieuwe sierelementen en een (optionele) tweekleurige zetelbekleding. Aan ruimte is er anderzijds, zowel voor- als achteraan en voor volwassenen, geen gebrek afgezien van de compacte buitenafmetingen. Achterin is er plaats voor 330 liter bagage waarmee de Fabia evengoed doet als zijn vernieuwde broers, de 26 centimeter langere Fabia Combi doet beter met 530 liter koffervolume.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)
Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

De Fabia komt vanaf heden standaard met het 6,5” groot infotainmentscherm Swing dat je kan uitbreiden met de mobiele diensten van Skoda Connect. Navigatie verkrijg je met het Amundsen navigatiesysteem net zoals realtime verkeersupdates en dynamische routebegeleiding. Gebruik maken van Apple CarPlay of Android Auto is geen enkel probleem voor de nieuwe Fabia, voor extra USB poorten achterin moet je wel bijbetalen.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

De Skoda Fabia is enkel te verkrijgen met 1.0-liter driecilinder benzinemotoren die uitgerust zijn met roetfilters (GPF). De atmosferische 1.0 MPI doen het met 60 pk of 75 pk al zouden we sowieso de levendige 1.0 TSI’s met 95 pk of 110 pk aanraden. Allemaal voorwielaangedreven en gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met 5- of 6-verzetten, de krachtigste 1.0 TSI valt wel te combineren met een 7-traps DSG automaat. Het schrappen van het dieselgamma is gezien de dalende interesse in dit segment niet geheel onbegrijpelijk, anderzijds zijn er vermoedelijk een grote groep kilometervreters die deze beslissing betreuren.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

De Fabia 1.0 TSI Velvet Red was voor 760 km onze metgezel. De 95 pk / 160 Nm (106 g/km CO2) sterke driecilinder voelt aan als de perfecte partner in crime met vlotte (0-100 in 10 seconden) en zuinige (5,7 liter benzine per 100 km) prestaties, zeker binnen de stadsmuren. Enkel onder stevige belasting weerklinkt de karakteristieke soundtrack doorheen het interieur maar storend wordt het gelukkig nooit. De manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen schakelt bovendien vlot en direct wat bijdraagt tot het aangename en comfortabele weggedrag. Sturen doet deze Skoda Fabia opmerkelijk direct al moet je nu niet beginnen te dromen over een sportieve Fabia RS, die zit er niet in. Een jammere zaak gezien de sportieve successen van Skoda Motorsport met een Fabia rallywagen!

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

Standaard is de Skoda Fabia voorzien van diverse actieve/passieve veiligheidssystemen maar op de optielijst staan er allerhande interessante/aantrekkelijke hulpmiddelen zoals Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert, Front Assist met City Emergency Brake en Driver Alert. Maar ook keyless entry/go (KESSY in Skoda jargon), cruise control (met ietwat omslachtige bediening) en dynamische lichtblokken maken het leven aangenamer. Iets wat Skoda naar goede gewoonte ook doet met de vele Simply Clever items zoals de paraplu (onder de passagierzetel), handig uitneembaar vuilbakje, ijskrabber/bandenprofieldieptemeter in de tankdop, zaklamp in de koffer, … Niet voldoende om mee uit te pakken op café maar wel praktisch in het dagdagelijkse leven.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)
Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

De Fabia staat vanaf 13.935 euro (1.0 MPI 60 pk Style) op je oprit, de beter uitgeruste modellen gaan als Active en Ambition door het leven. De geteste 1.0 TSI 95 pk motorisatie begint bij 16.755 euro en Skoda België kwam in dit geval met enkele packs, 16” lichtmetalen velgen en een achteruitrijcamera uit op net geen 20.000 euro.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)
Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

Alternatieven vinden we binnen het B-segment bij de Ford Fiesta, Renault Clio, Hyundai i20, Kia Rio, Suzuki Swift, Nissan Micra en de eerdergenoemde collega’s uit de VAG Group. Of je zoekt het wat hoger bij de compacte crossovers die vandaag de dag van een enorme populariteit genieten.

Conclusie
Voorzien van een deugddoende doch beperkte facelift is de Skoda Fabia in staat om nog enkele jaren enige (no nonsens) rol van betekenis te kunnen spelen in het drukke B-segment. Dit desondanks een technologische achterstand op vlak van gadgets en interieurafwerking ten opzichte van de technisch gerelateerde Polo, Ibiza en A1! Anderzijds is de aanwezigheid van een praktische Fabia Combi een gouden troef net zoals het correcte prijs/optiebeleid!

Dankzij de aangedikte personalisatiecatalogus hoef je ook niet meer te kiezen voor een grijze, witte of zwarte Fabia, met een blitse lakkleur en bijpassende velgen oogt het geheel al direct heel wat spannender! De zuinige/aangename 1.0 TSI benzinemotor zit de compacte Tsjech als gegoten met een veilig en comfortabel weggedrag als gevolg. Toch is het ergens jammer dat Skoda hier voluit de benzinekaart trekt en het dieselrijders in de kou laat staan.

Overzicht:
+ Degelijk / no nonsens
+ Ruim interieur (én bovendien beschikbaar als praktische Fabia Combi)
+ Comfortabel
+ Levendige/zuinige 1.0 TSI
+ Strakschakelende manuele versnellingsbak
+ Simply clever features
+ Aantrekkelijke prijs (value for money)

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Harde (sobere) kunststoffen in het interieur

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk facelift (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem