Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe & 1.5 dCi]

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]De Dacia Duster werd onverwachts een verkoopkanon, met een beperkte facelift is het einde van dat succes nog lang niet in zicht.

De robuuste Duster is al sinds 2010 op de markt en wist al een miljoen kopers wereldwijd te overtuigen met zijn kwaliteiten. Dacia staat sinds jaar en dag garant voor vrijgevigheid, betrouwbaarheid en eenvoud leert hun website ons, de populaire Duster is daar een mooi voorbeeld van. Gesterkt door de levensvatbaarheid van het Roemeense budgetproject werd het gamma uitbreidt en vind je nu ook een Sandero, Lodgy en Logan in diverse uitvoeringsvormen terug bij de dealer. Op het Autosalon van Frankfurt werd in 2013 een facelift van de Duster voorgesteld, al bleef het visueel eerder bij minieme wijzigingen. Voor het opwaarderen van het interieur werd er wel wat tijd vrijgemaakt al is de grootste nieuwigheid de komst van een nieuwe benzinemotor. Eind vorig jaar konden we al eens proeven van de nieuwe Dacia Duster in Marseille, al waren we natuurlijk benieuwd of onze lofzang stand hield in een grondigere test op vertrouwde grond.

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Aan de buitenzijde werd het bestaande recept behouden met enkele cosmetische ingrepen. Een nieuwe voorgrille en lichtunits mét dagrijlichten, stoere dakrails en een gewijzigde achterzijde. Standaard komt de Duster met stalen 16″ velgen, als je wat hoger in de uitrustingladder geraakt kan je gaan voor de nieuwe lichtmetalen Dark Metal velgen met een nieuw motiefje en bijhorende M+S (Mud + Snow) banden. Voor het koetswerkkleur mag je gratis kiezen uit ijswit of navyblauw, voor een van de vijf metaalkleuren – waaronder twee nieuwkomers! – betaal je €400 extra. Om je Dacia Duster nog wat stoerder te doen lijken kan je opteren voor het Pack Off Road of het Pack Adventure. Van koplampen op het dak zoals bij de oude Duster Adventure is er momenteel nog geen sprake.

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Dacia probeerde voor de nieuwe Duster de stoere exterieurlook door te trekken naar binnen, we laten het aan jou over om te bepalen of ze daarin geslaagd zijn. Het instrumentenbord werd volledig hertekend met een (te) lage positionering van het geavanceerde MEDIA NAV multimedia- en navigatiesysteem als voornaamste resultaat. De tellers zijn nog steeds sober uitgevoerd maar zijn perfect leesbaar in alle omstandigheden, het stuurwiel behoudt zijn functionele bedieningselementen voor het geluid en de cruise control. De – eveneens hertekende – zetels en achterbank zitten goed al missen ze wat zijdelingse steun in de bochten, optioneel kan je kiezen uit vier nieuwe bekledingen waaronder een in het leder. De bediening van de ramen maakte eindelijk de logische verplaatsing van de middenconsole naar de deuren! De kofferruimte werd ook wat groter en slikt nu tot 475 liter, met de achterbank plat stijgt die capaciteit tot 1.600 liter!

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Motorisch zijn er twee verschillende benzinemotoren – de gloednieuwe 1.25 TCe (125 pk) en de bekende 1.6 16V (105 pk) – en de 1.5 dCi dieselmotor in twee vermogens (90 en 110 pk) beschikbaar. De meerderheid van het koperspubliek zal normaliter gaan voor een voorwielaangedreven Duster, al kan je in de hogere uitrustingtrims kiezen voor vierwielaandrijving. Maximaal 50 liter brandstof kan de nieuwe Duster meenemen terwijl de topsnelheid ergens tussen 150 en 170 km/u schommelt. Sprinttijden zullen ook niet het meest essentiële zijn, toch geven we graag mee dat je een goede 12 seconden onderweg zal zijn alvorens je de mijlpaal van 100 km/u passeert.

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

De enige vierwielaangedreven Duster is beschikbaar met de bekende 1.5-liter dCi dieselmotor (110 pk / 240 Nm) uit het Renault magazijn, goed voor een CO2 uitstoot van 135 g/km. Volgens de officiële cijfers zou je voldoende hebben aan 5,2 liter per 100 km, wij deden tijdens een goede 500 testkilometers slechts een beetje slechter met 6 liter. De handgeschakelde zesbak overtuigde ons bovendien met zijn soepel schakelende eigenheid en vlotte voorkomen. Met een schakelaar kan je terreincapaciteiten gepast afstellen op elke situatie, zo kies je natuurlijk voor een reguliere voorwielaandrijving (4×2) tijdens snelwegkilometers of LOCK als je het wat ruiger maakt in het bos of op onverharde ondergrond waarmee er permanent 50% van het koppel naar achteren gaat. Een AUTO modus is de gulden middenweg en laat de Roemeen zelf beslissen welke setup er gekozen wordt. Op een offroad testparcour konden we de vorige keer al kennis maken met de stevige terreincapaciteiten van deze stoere jongen!

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Ook grepen we even de kans om wat Belgische kilometers te malen met de nieuwe benzinemotor. Deze is 1.2-liter groot en levert 125 pk / 205 Nm met een CO2 uitstoot van 145 g/km en plukt de vluchten van de downsizingstrategie van de Fransen. Hij is enkel te verkrijgen met een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. Met zijn grote soepelheid en pitte hernemingen kon hij misschien zelfs nog net iets meer overtuigen dan zijn dieselbroertje, al verloopt het schakelen hier toch minder vlot. Ook bij deze 1.25 TCe waren we verbaast over de zuinigheid, met 7,2 liter zaten we maar net boven het opgegeven verbruik (6,3), een schakelindicatie en start/stop systeem hielpen waar nodig. Dankzij nieuwe productiemethodes en een duurzame distributieriem zou deze Dacia Duster ook zeer duurzaam voor de dag komen.

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Met de typerende (hoge) zitpositie voor een compacte SUV als de Duster heb je steevast een prima zicht op de weg, voor langere ritten komt de snelheidsregelaar/begrenzer ook prima van pas. Het comfortniveau is sowieso al sterk aanwezig dankzij een veel vergevende ophanging, dankzij extra inspanningen inzake geluidsisolatie moet de nieuwe Duster ook stiller zijn dan voorzien. Een Dacia Duster RS staat niet voor direct op de planning omdat het publiek zoiets niet vraagt, het stuurgevoel is dan ook eerder aan de slappe kant zonder al te veel feedback. Bij parkeermanoeuvres is zoiets dan weer wel handig, de draaicirkel van 10,4 meter is stevig maar wel mooi in de lijn met de concurrentie. Voor de veiligheid staan de bekende spelers (stabiliteitsregeling, remhulpsysteem en antiblokeersysteem) paraat terwijl een legertje airbags (frontale, passagiers, zijdelingse) en gordelspanners het ergste leed proberen te vermijden.

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

De basisprijs van €11.900 voor de Dacia Duster (16V 4×2) blijft behouden al krijg je daar niet bijster veel voor in return. Beter ga je even snuisteren in de drie uitrustingsvormen (Ambiance, Lauréate en Prestige) die Duster tot best een begeerlijke wagen kunnen maken zonder een te stevige financiële investering te vragen. De prijs voor de 1.2 TCe schommelt tussen de €15.700 en €17.000 terwijl je voor een diesel minstens €14.600 tot €19.700 neertelt. De vierwielaangedreven Duster (110 dCi 4×4) start wel pas bij €18.400. Het optiebeleid van Dacia is – op zijn zachtst uitgedrukt – meer dan voordelig, het is dan ook moeilijk voor de concurrentie om in de buurt van de Duster te komen.

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Die concurrentie is veelvoudig aanwezig, als autoconstructeur kan je anno 2014 niet meer ontbreken in het segment van de grote crossovers of kleine terreinwagens. Dacia durft zelf de pijlen te richten op de Suzuki SX4 S-Cross, Opel Mokka, Hyundai ix35, Kia Sportage, Skoda Yeti en de immens populaire Nissan Qashqai, al kunnen sommige van hun toch net iets steviger uitpakken met hun (interieur)design en merkimago. Ook de Ssangyong Korando is in dit segment actief, al heeft wat last van soortgelijke vooroordelen. Dat zal de vele gelukkige Dacia eigenaars die ons land rijk zijn ongetwijfeld worst wezen, de diverse Dacia Cherry fanclubevents zijn steeds een ongezien succes!

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Conclusie

De kans dat de opgefriste Dacia Duster het succesverhaal verder zet is meer dan reëel, alle ingrediënten van het succesrecept bleven dan ook behouden. Een functioneel interieur zonder tierlantijntjes, stoere looks, een interessant prijskaartje en oerdegelijke krachtbronnen die zowel zuinig als soepel voor de dag komen, deze Dacia bezit het allemaal. Dat de Duster daardoor wat charme en een scherp stuurgevoel mist lijkt de stijgende verkoopcijfers alvast niet te beïnvloeden, de nieuwe TCe benzinemotor lijkt daarnaast op weg naar een rol op de voorgrond.

Overzicht:

+ Vlotte motor en dito versnellingsbak (dCi)
+ Aangename krachtbron (TCe)
+ Terreinwaardig (4×4 dCi)
+ Value for money
+ Goede zitpositie
+ Navigatie- en multimediasysteem

– Te lage plaatsing navigatie- en multimediasysteem
– Los stuurgevoel
Saai interieur
– Merkimago

Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...