Kort Getest: Dacia Duster dCi 110 4x2 EDC (2017)Het kerngamma van Dacia was alreeds te verkrijgen met een gerobotiseerde Easy-R transmissie, de populaire Duster voorzien ze nu een moderne EDC automaat met dubbele koppeling!

De criticasters moeten Dacia nu toch opnieuw gelijk geven, er is overduidelijk een markt voor zo’n budget SUV. Zo schopte de Duster het hier in 2015 tot vierde best verkochte C-SUV in een nochtans druk bevochten segment, in elke straat kan je wel ergens zo’n Roemeense SUV terugvinden. Naast een volwaardige 4×4 topversie was het Duster gamma sinds kort aangevuld met een nieuwe benzinemotor, tegen maart 2017 moet daar ook een moderne EDC (Efficient Dual Clutch) automaat met dubbele koppeling bijkomen. Op twaalf jaar tijd steeg het marktaandeel van automaten in Europa maar liefst met 300%, Dacia wil van die populariteit dus profiteren.

Rijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDC

De Duster 1.5 dCi met voorwielaandrijving is de gelukzak van het gamma want deze krijgt als enige de automaat met dubbele koppeling toebedeelt. De turbodiesel levert hier 110 pk en 250 Nm (wat 10 Nm minder is dan bij de manuele versie), goed voor 0-100 km/u in 11,9 seconden en een topsnelheid van 169 km/u! Dit allemaal met een verbruik van 4,5 liter en 116 g/km CO2, het daadwerkelijke verbruik zal in de praktijk uiteraard net iets hoger liggen.

Rijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDC

Visuele verschillen met de andere Dusters krijgt de 110 pk EDC uitvoering niet, standaard krijg je wel de vertrekhulp voor hellingen mee. Binnenin is er pedaal minder terug te vinden maar wel een stevige automaathendel die goed aanvoelt. Met wat glimmende pianolak en chroom accenten probeert Dacia het interieur wat op te fleuren, hier kunnen ze de opofferingen die ze maakten voor het onklopbare prijskaartje wel minder goed maskeren. Gelukkig past er wel 543 liter tot maximaal 1.604 liter bagage achterin! De te lage positionering van het (anders wel supergoed werkende!) infotainmentsysteem is wel nog niet van de baan.

Rijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDC

Rijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDCRijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDC

Zo’n stoere Duster kan de jouwe zijn vanaf €11.990 (Duster 1.6 16v 4×2), het dieselaanbod start bij €14.800 (Ambiance dCi 90 4×2)! Wil je persé die gloednieuwe dCi + EDC combinatie dan ben je aangewezen om minstens €18.900 te investeren, dat is exact €1.200 meer wanneer je diezelfde configuratie (Black Shadow topniveau) zou verkiezen met een manuele versnellingsbak.

Rijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDC

Rijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDCRijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDC

Het clubje met Dacia Duster concurrenten is de laatste jaren stevig aangedikt met allerhande nieuwkomers, extra varianten en klassiekers, toch komt niemand écht dicht in de buurt van de Roemenen.. De SsangYong Tivoli en Suzuki S-Cross doen anderzijds wel goed hun best maar kunnen niet tippen aan de prijssetting en motorische kwaliteit.

Conclusie
Het succesverhaal van de Duster is nog helemaal niet op z’n einde, Dacia voorziet nu namelijk moderne EDC automaat voor de voorwielaangedreven dCi 110 dieselversie. Voor een beperkte meerprijs geniet je in alle rust en comfort van een zijdezachte werking, enkel onder stevige belasting durft de viercilinder zijn activiteitsgraad wel eens auditief kenbaar te maken. Zowel het verbruik als CO2 uitstoot ligt zeer minimaal boven zijn handgeschakelde evenknie en zal geen roet in de verkoopcijfers gooien, enkel ietwat jammer dat het aanbod zich beperkt tot slechts één uitvoering.

Welke Dacia Duster je overigens ook kiest, eens je dat (budget)imago vergeet mag je oprecht fier zijn met je ongeëvenaarde value for money aankoop!

Overzicht:
+ Vlotte en zacht schakelende automaat
+ Comfort
+ Zuinig
+ Prijs/kwaliteit

– Luidruchtig onder belasting
– Enkel te verkrijgen met de 110 pk dCi 4×2

Rijtest Dacia Duster 2017 dCi 110 pk 4x2 EDC

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem