Dacia Duster Adventure test
De Duster is een SUV en vroeg of laat krijgt een SUV wel eens een hardcore off-road uitvoering. We gingen op pad met de Dacia Duster Adventure.

Net als illustere voorgangers zoals de Porsche Cayenne Transsiberian, de Jeep Grand Cherokee Trailhawk en de Land Rover Defender Fire and Ice is ook de Dacia Duster nu als hardcore off-roader beschikbaar. In een iets andere klasse uiteraard, maar de poging siert Dacia alleszins. De Duster Adventure krijgt een speciale bodykit met onder meer rode pijlen die aanduiden waar de wagen getakeld kan worden, een speciale achterbumper en zelfs 2 koplampen op het dak met een afneembare dakrail. De lampen op het dak zijn met voorsprong de meest coole add-on die deze Duster Adventure in petto heeft. Voorts heeft Dacia dit off-road model overgoten met kompaslogo’s. Niet alleen rondom speciale prints, ook op elke zetel is er een Adventure-print aangebracht. Teveel van het goede? Zeker en vast!

Dacia Duster Adventure test

Dacia Duster Adventure testDacia Duster Adventure test

Aan de binnenkant vinden we het typische Dacia-interieur terug: sober en enkel het essentiële is aanwezig. In de Adventure-uitvoering krijgt de Duster witte contrasterende inlegplaten die het geheel moeten opleuken, al slagen ze daar amper in, want het interieur blijft een inspiratieloze doos waarbij de spririt van kostenbesparingen vingerdik op elk onderdeel ligt. Maar dat hoeft niet per se negatief te klinken. Als lezer van GroenLicht is een auto voor jou je pride and joy, maar er bestaan ook andere mensen voor wie een auto vooral praktisch en goedkoop moet zijn. Voor hen is de Dacia Duster zeker en vast welgekomen. Zeker omdat het interieur voldoende plaats biedt aan vijf inzittenden, over een grote koffer beschikt en al bij al nog praktisch georganiseerd is. Goedkoop is de Dacia Duster uiteraard ook.

Dacia Duster Adventure test

Dacia Duster Adventure testDacia Duster Adventure test (4)

Onder de motorkap van ons testmodel schuilt een 1.5 liter grote dieselmotor met 110 pk. Een zeer degelijk motorblok dat we kennen van onder meer Renault en Nissan. Maar verschil moet er zijn en de Dacia Duster krijgt een vreselijke zesbak aangemeten, waardoor de capaciteiten van de motor jammer genoeg niet naar boven kunnen komen. De eerste versnelling is zodanig kort dat ze zichzelf eigenlijk overbodig maakt. Vertrekken in het tweede verzet voelt stukken natuurlijker aan. Ze hadden bij Dacia even goed een vijfbak kunnen installeren en het eerste verzet achterwege gelaten. Over kostenbesparingen gesproken… Mits een betere versnellingsbak, zijn we er van overtuigd dat de Duster best aangenaam zou rijden. Toegegeven, wat windgeluiden zetten je aan tot de volumeknop van de radio naar rechts te draaien, maar voor de rest is de Duster – motorisch gezien althans – best aangenaam om mee rond te tuffen. Net zoals de eerste versnelling is ook de zesde versnelling veel te kort. Rijden op de autosnelweg tegen 120 km/u gebeurt tegen 3500 toeren, teveel om ecologisch te rijden. Al zal je nooit weten hoeveel je effectief verbruikt hebt, aangezien de Duster niet over een verbruiksindicator beschikt. Wat rekenwerk leert ons dat de Duster in de realiteit een flinke liter boven zijn normverbruik van 5,3 liter per 100 km uitkomt.

Dacia Duster Adventure test

Wie zou gaan willen off-roaden – de Duster Adventure dient namelijk niet alleen om braafjes op de baan te rijden – kan met behulp van een draaiknop de 4×4-stand selecteren. Voor zuinig rijgedrag is er de 2WD-stand, waarbij enkel de voorwielen aangedreven worden, maar voor wanneer the going gets tough, zijn er 2 4×4-standen. De ene drijft enkel alle vier de wielen aan wanneer het hoogst nodig is, de andere stand drijft de vier wielen continu aan. Basic, maak bedrijfszeker. Een Land Rover Defender ga je met je Duster Adventure op moeilijk off-road terrein naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen bijhouden, maar de man in de Defender zal wel verbaasd zijn over hoe lang je hebt kunnen volgen. Op de baan valt het op dat het stuur van de Duster enorm vaag is. Sterker nog, van stuurgevoel is amper sprake. Als je naar links draait, beweegt de wagen wel degelijk naar links en hetzelfde geldt voor wanneer je die beweging in de andere richting uitvoert. Maar daar blijft het ongeveer bij.

Dacia Duster Adventure test

Helemaal standaard moet je €11.900 neertellen voor de Dacia Duster. Je krijgt dan een kale Duster met een benzinemotor. Voor de Duster Adventure tel je minstens €14.300 neer. Belachelijk weinig geld voor een wagen die in beperkte oplage gebouwd zal worden. Er is slechts één optie relevant in het geval van de Duster Adventure: de buitenkleur. Ofwel kies je een wit exemplaar en moet je niets bijbetalen, ofwel kies je een zwarte Duster Adventure en schrijf je €370 extra over naar Dacia. Veel waar voor je geld dus, zoveel is zeker. Al hadden we van Dacia natuurlijk niets anders verwacht.

Dacia Duster Adventure test

Conclusie

Wie op zoek is naar een goedkope SUV maar toch nog wat extra geld op overschot heeft om wat opties op de optielijst aan te vinken, moet misschien toch eens bij de Dacia-dealer passeren om er de Duster Adventure te gaan bekijken. Een praktisch model met off-road aspiraties dat mild is voor de portemonee. De grootste minpunten zijn de versnellingsbak die uit een ander tijdperk lijkt te komen en de afwezigheid van enig stuurgevoel. Wie daar echter vrede mee kan nemen, rijdt naar huis met een degelijke SUV die niet veel kostte en bovendien nog eens praktisch is.

Overzicht

+ Prijs
+ Praktisch

– Stuurgevoel
– Versnellingsbak

Tekst: Jeroen Maes