Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)Op een slimme manier voegt Suzuki de praktische en milieuvriendelijke Swace toe aan haar gamma.

Om te voldoen aan de strenge CO2 normen (inclusief stevige boetes) die Europa oplegt moest Suzuki haar gamma in sneltempo vergroenen. Zo kreeg (bijna) het volledige gamma alreeds 12V en 48V mild hybride techniek mee. Maar omdat de ontwikkeling van een klassieke hybride (of zelfs volledig elektrisch model) teveel tijd/geld zou vragen … sloegen ze de handen in elkaar met Toyota.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Dankzij het Japanse samenwerkingsakkoord kon Suzuki relatief eenvoudig de Swace Hybrid en Across PHEV aan haar gamma toevoegen en zo de gemiddelde CO2 uitstoot naar beneden halen. Zelf steken ze ook niet onder stoelen of banken dat we hier te maken hebben met respectievelijk Corolla Sports Touring en de RAV4 met een Suzuki badge (hetzij met een aangepaste grille). Gezien de bouwkwaliteit en aangename hybride aandrijflijn had Suzuki geen betere donormodellen kunnen kiezen.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Praktisch én functioneel

Met een wielbasis van 2,7 meter overstijgt de Suzuki Swace het C-segment met zijn praktische koetswerkvorm. Binnenin profiteren de inzittenden van een ruim interieur en voldoende been/hoofdruimte. In de koffer past er 596 liter bagage, met de achterbank plat (60:40) wordt dat 1.606 liter. Handig is hier de dubbelzijdige kofferbodem (kunststof + stoffen bekleding), bijvoorbeeld voor het vervoeren van natte of vuile voorwerpen.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Inzake personalisatie is er enkel keuze tussen zeven koetswerkkleuren (White Pearl Crystal Shine, Super White, Precious Silver, Black, Phantom Brown, Oxide Bronze en Dark Blue). De 16” alu velgen en LED lichtblokken zijn steevast van de partij.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

De interieurvormgeving is eerder sober/functioneel dan superspannend, de vele kunststof materialen voelen wel zeer degelijk aan. De glimmende pianolak neemt wel net wat te zichtbaar stof en/of vuile vingerafdrukken op. De stoffen zetels bieden het nodige comfort.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Achter het fijne/verwarmbare stuurwiel (met handige functietoetsen) zit er een 7” LCD scherm – geflankeerd door twee analoge tellers – dat functioneert als digitaal dashboard met heldere/kleurrijke weergavemogelijkheden. Het infotaimentsysteem werd prominent op het dashboard gepositioneerd, desondanks moderne features (Apple CarPlay / Android Auto integratie, DAB+ radio, Bluetooth, slimme navigatie …) lijkt het visueel nog afkomstig uit een vorig decennium. Een slimme telefoon kan je draadloos opladen en koukleumen kunnen zich (vooraan) verwarmen met de zetelverwarming.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

De Suzuki Swace komt er (momenteel) enkel als stationwagen en steevast met de 1.8-liter Hybrid benzinemotor die op zijn beurt bijgestaan wordt door en kleine elektromotor (53 kW) en compacte batterij (3,6 kWh). Tezamen zorgen ze voor een systeemvermogen van 122 pk / 142 Nm (103 g/km CO2 WLTP). Daarmee doe je 0-100 sprintjes in 13,7 seconden en moet een topsnelheid van 180 km/u haalbaar zijn.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Wie een Swace zou kopen voor zijn flitsende prestaties of direct stuurgevoel is er sowieso aan voor de moeite al biedt het lage zwaartepunt en stijve chassis wel een degelijk basisrecept. Het beperkte verbruik is ongetwijfeld interessanter hier, toch als je overweg kan met de CVT automaat. Die schuwt elke vorm van dynamiek en laat dat ook stevig horen … maar schittert bij een rustige rijstijl. Om de opgegeven 4,5 liter benzine per 100 km te halen zal je van goede/groene huize moeten zijn, met enige toewijding moet je wel dicht bij de 5 liter kunnen geraken. Zo biedt een volle brandstoftank (43 liter) toch een riant rijbereik.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Overbodige Drive Mode

Via de Drive Mode keuzeschakelaar kan je kiezen tussen de Eco, Normal en Sport rijmodi. Neem het van ons aan dat je in die middelste wil (lees: moet) rijden om het beste uit de Suzuki Swace te halen. Wie graag 100% elektrisch rijdt, kan dat bekomen met de EV Mode knop, gezien de beperkte batterijcapaciteit zal dat eerder kortstondig zijn. Beter laat je de befaamde Japanse hybridetechniek zijn ding doen en alle mogelijke energie recupereren (afdalingen, remacties …) en vervolgens aanwenden waar mogelijk. De Swace kan tegelijk terugvallen op een aangenaam en comfortabel rijgedrag.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Aan rijhulp en veiligheid geen gebrek

Aan moderne rijhulp en veiligheidssystemen ook geen gebrek bij de Swace. Zo is er parkeerassistentie (met sensoren), noodremhulp (met voetgangers/fietsers detectie), rijstrookassistentie, grootlichtassistentie, verkeersbordenherkenning, dodehoekverklikker en adaptieve cruise control.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Vanaf 32.000 euro, exclusief aantrekkelijke kortingen

In het Suzuki dealernet kan je de praktische Swace terugvinden in de GL+ (Grand Luxe+) en GLX (Grand Luxe Xtra) uitrustingsniveau’s aan respectievelijk 32.000 euro en 34.000 euro. Dit voor de traditioneel aantrekkelijke kortingen waarmee Suzuki haar cliënteel steevast verwent.

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Met een dergelijke vanafprijs zit de Suzuki Swace wel boven de Toyota Corolla Sports Touring terwijl de uitrustingsverschillen slechts beperkt zijn. Andere compacte breaks in het C-segment zijn de Hyundai i30 Wagon, Renault Mégane Grandtour, Volkswagen Golf Variant, Fiat Tipo SW, Kia Ceed SW of zelfs de Skoda Scala.

Conclusie

Het lijkt te gek om waar te zijn, maar de doorgedreven CO2 drang – opgelegd door Europa – zorgt ervoor dat de kleinere autoconstructeurs zich tot snelle rebadges moeten wenden om te overleven. Zo kon Suzuki – op basis van de Toyota Corolla Sports Touring – hier relatief gemakkelijk de veelzijdige Swace introduceren met een ruim interieur, aangenaam/comfortabel weggedrag, aantrekkelijke basisuitrusting en doordachte (en vooral zuinige!) hybride aandrijflijn. Daarvoor moet je wel met een rustige rijstijl voor de dag komen, kwestie van de typische (lees: luidruchtige) CVT soundtrack achterwege te laten.

Overzicht:
+ Ruim / praktisch
+ Aangename werking hybride aandrijflijn
+ Stil
+ Comfortabel
+ Beperkte CO2 uitstoot
+ Aantrekkelijke basisuitrusting (veiligheid, rijhulp, connectiviteit …)

– Gedateerde vormgeving infotainmentsysteem
– Luidruchtige (CVT) onder belasting

Rijtest: Suzuki Swace 1.8i Hybrid 122 pk (2021)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem