Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)De stoere Suzuki Vitara crossover is enkel nog te verkrijgen met de 129 pk sterke BoosterJet benzinemotor met mild hybride ondersteuning.

In 1988 was er helemaal nog geen sprake van de hedendaagse crossover hype/trend, toch had Suzuki al de compacte Vitara in de aanbieding. Zowaar mét vierwielaandrijving te verkrijgen. De tweede (1998) en derde (2005) generatie kwamen als Grand Vitara, de meest recente (2015) focuste wederom op de essentie. Dit in meer compacte vorm en vooral zonder reservewiel achterop!

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Suzuki trakteerde de Vitara in 2019 reeds op een deugddoende update met aangescherpte vormgeving, extra rijhulp/veiligheid en een nieuw infotainmentsysteem. Gezien de immense concurrentie in dit populaire segment blijven de Japanners hun product opwaarderen.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Zo krijgt de compacte avonturier nu sowieso LED koplampen en dakrails mee, desgewenst in combinatie met 17” lichtmetalen velgen. Naast talrijke (grijs)tinten zijn er ook diverse kleurrijke(re) koetswerkkleuren voorhanden zoals Atlantis Turquoise, Bright Red of Prime Solar Yellow. Al dan niet in combinatie met een contrasterend (zwart/wit) dak en/of subtiele dakspoiler.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

De hogere koetswerkbouw zorgt ook in de Suzuki Vitara voor een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom. Desondanks een degelijke/verzorgde afwerkingskwaliteit oogt het interieur behoorlijk sober door de diverse (harde) plastics en ouderwetse sfeer.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Het kleurrijke 7” infotainmentsysteem (o.a. met DAB+, achteruitrijcamera, Bluetooth en navigatie) werkt beter/sneller dan het laat uitschijnen. Via een USB kabel tover je ook Apple Carplay / Android Auto tevoorschijn.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Het optionele glazen panoramadak creëert een aangename lichtinval wat de binnenruimte visueel versterkt. In de koffer past er 375 liter bagage, wanneer je de achterbank opoffert wordt dat 1.120 liter.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

BoosterJet!

De grootste nieuwigheid van de Vitara MY20 update (Model Year 2020) zit onder de motorkap. Daar verdwijnt nu ook de 1.0-liter BoosterJet driecilinder (112 pk) nadat eerder de atmosferische 1.6-liter benzine en 1.6-liter DDIS diesel geschrapt werden. Je bent dus aangewezen op de 1.4-liter BoosterJet viercilinder benzine. Die is nu 129 pk (i.p.v. 140 pk) en 235 Nm (i.p.v. 220 Nm) sterk dankzij nieuwe injectoren, variabele kleptiming en herziene compressieverhoudingen.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Wel is er bij de Suzuki Vitara nog steeds keuze tussen voorwiel- of vierwielaandrijving én handbak of automaat. Steeds in combinatie met 48V SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) ondersteuning die energie recupereert waar mogelijk (afremmen, uitbollen …). Op papier alvast goed voor een lager verbruik (-1,2 liter) en uitstoot (-22 g/km CO2).

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Die (mild) hybride technologie is iets te mager om effectief zuiver elektrisch (emissievrij) te rijden, wel zorgen de minuscule elektromotor en 48V batterij (0,4 kWh) voor 14 pk / 53 Nm. Dat resulteert kortstondig in een vlotte(re) start of snelle(re) acceleraties. Niets wereldschokkend maar wel aangenaam en voornamelijk efficiënt!

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

De geteste Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet Hybrid AllGrip met handgeschakelde 6-versnellingsbak heeft 10,2 seconden nodig voor de 0-100 sprint, op 190 km/u ligt de topsnelheid. Met een rustige rijstijl kwamen we uit op een praktijkverbruik van 6,3 liter benzine per 100 km. Met een volle benzinetank (47 liter) moet je zo toch 700+ km ver geraken.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Suzuki Vitara rijgedrag

Dankzij het beperkte leeggewicht (slechts 1.245 kg), enthousiaste viercilinder en soepele transmissie beweegt de Suzuki Vitara zich levendig/kwik voort, dit zowel op de snelweg als in de stad. Het stuurgevoel is wel behoorlijk licht. Het rijgedrag is eerder comfortabel dan sportiviteit, dankzij extra isolatie is het binnenin ook stiller dan voordien.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Bij de vierwielaangedreven AllGrip varianten kan je via de Drive Mode Select keuzeschakelaar opteren voor een Snow/Lock, Sport, Eco of Auto stand. Die eerste helpt je in moeilijke(re) omstandigheden toch veilig op je eindbestemming te geraken … maar zo avontuurlijk als een Jimny is de Vitara natuurlijk niet. In Sport wil de stoere Japanner zich ietwat voordoen als een verhoogde Swift Sport waarbij er meer vermogen naar de achteras gaat. Misschien toch gewoon maar 2.300 euro besparen door het AllGrip systeem achterwege te laten?

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

In de basisuitrusting zit alvast automatische airco, regen/lichtsensor, adaptieve cruise control, Lane Departure Warning, verkeersbordenherkenning, zeven airbags en noodremhulp (met dubbele sensor). De beter uitgeruste Vitara’s voegen daar onder meer keyless entry/go, dodehoekverklikkers, Rear Cross Traffic Alert, parkeersensoren, zetelverwarming én een centrale armsteun (vooraan) aan toe!

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Prijzen en concurrentie

De vernieuwde Vitara is er als GL (Grand Luxe, vanaf 23.099 euro), GL+ (Grand Luxe Plus, vanaf 24.099 euro) en GLX (Grand Luxe Xtra, vanaf 25.799 euro). Dit exclusief de genereuze kortingen/voordelen waarvoor Suzuki gekend staat. Tevens geniet je van vijf jaar garantie. In tegenstelling tot andere merken is de optielijst hier vrij beperkt tot enige personalisatie/accessoires. Ondermeer een marterverschrikker!

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Het SUV B segment (lees: de crossovers) barstte de voorbije jaren uit zijn voegen met onder meer de Renault Captur, Hyundai Bayon, Ford Puma, Ford Puma, Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Mazda CX-3, Seat Arona en Jeep Renegade. De lokale Suzuki verdeler heeft anderzijds ook nog een S-Cross (ook vanaf 23.099 euro) of Ignis (vanaf 18.299 euro) staan.

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Conclusie

Stilstaan is achteruitgaan, zeker in het populaire segment van kleurrijke crossovers. Na de deugddoende facelift voorziet Suzuki de stoere Vitara nu van een ingrijpende motorupdate. Daarbij draait het volledig rond de 1.4-liter BoosterJet mét 48V mild hybride ondersteuning (SHVS). Die gemoderniseerde benzinemotor biedt vlotte prestaties met enige zuinigheid terwijl het lichtgewicht karakter voor een aangenaam en comfortabel weggedrag zorgt. Maar gezien het relatief gedateerd ogende interieur moet de Suzuki Vitara het toch voornamelijk hebben van zijn uitmuntende prijs/kwaliteit/uitrusting/garantie verhouding. Met bovenop nogmaals aantrekkelijke kortingen!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Gezonde prestaties
+ Betrokken rijgedrag (dankzij lichtgewicht karakter)
+ Zuinig
+ Soepele handbak
+ Zeer interessante value for money (scherpe prijzen + royale basisuitrusting + garantie)

– Materiaalmix interieur
– Licht stuurgevoel
– Slechts 1 motorkeuze
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Suzuki Vitara 1.4i BoosterJet 48V Hybrid 129 pk crossover facelift SHVS (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie suzuki.be!