Officieel: Fiat 500X Hybrid 48V MHEV 130 pk (2022)Met de introductie van de Tipo Hybrid en 500X Hybrid kan Fiat terugvallen op een volledig geëlektrificeerd aanbod!

Terwijl we uitkijken naar een tweede EV model na de nieuwe 500 heeft Fiat het volledige gamma reeds voorzien van enige elektro-ondersteuning. Niet door middel van peperdure en vooral fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride technologie maar met efficiënte mild hybride techniek. De 500 Hybrid en Panda Hybrid waren reeds groen, nu is het de beurt aan de Tipo Hybrid en 500X Hybrid. Deze gaan wel een stap(je) verder met een 48V mild hybride aandrijflijn ipv 12V mild hybride.

De Fiat 500X Hybrid rekent op de nieuwe 1.5-liter FireFly benzinemotor, goed voor 130 pk / 240 Nm (129 g/km CO2). Al het vermogen vloeit via een 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling richting de voorwielen. In optimale omstandigheden goed voor een nul-naar-honderd sprint in 9,4 seconden en topsnelheid van net geen 200 km/u. De bestaande 1.3 FireFly benzinemotor gaat hierdoor alreeds op pensioen!

Het verbruik van de 500X Hybrid zou beperkt blijven tot 5,6 à 6,4 liter benzine per 100 km. Dit dankzij de 48V mild hybride techniek in de vorm van een riemaangedreven starter-alternator (21 pk). Daarmee zijn zuiver elektrische verplaatsingen zowaar mogelijk. Uniek voor dergelijke mild hybride techniek, hetzij wel enkel in de eerste versnelling + achteruit (lees: op lage snelheid). Doorgedreven energierecuperatie draagt uiteraard ook bij aan de zuinigheid, beperktere uitstoot en een soepel rijgedrag.

Tegen het begin van de zomer verwachten we zowel de Tipo Hybrid als 500X Hybrid bij de lokale Fiat verdeler. Op Belgische prijzen is het nog even wachten.

Lees hier onze rijtest met de Fiat 500X!