Officieel: Suzuki S-Cross (2021)De derde generatie Suzuki S-Cross combineert stoere looks met een praktische inborst en een zuinige mild hybride benzinemotor!

In het verleden sprak Suzuki nog over de SX4 en zelfs SX4 S-Cross, voor de derde generatie van hun stoere crossover kiezen ze volmondig voor de S-Cross benaming. Die gaat verder op zijn voorganger en positioneert zich tussen de Vitara en Across.

Ook qua formaat blijft de nieuwe Suzuki S-Cross trouw aan zijn voorganger, wel prijkt er vanaf nu een zwart radiatorrooster met LED lichtblokken voor/achteraan. Inzake personalisatie is er keuze tussen acht koetswerkkleuren en diverse 16” velgen.

Naast plaats voor vijf inzittenden kan er ook 430 liter bagage in de koffer. Met de achterbank volledig plat kan je daar tot 1.230 liter kwijt. Een panoramische zonnedak en een verfijnder interieur moeten voor een aangenamere rijervaring zorgen. Het 9” HD Audio Display infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay / Android Auto en omvat naast een achteruitrijcamera ook een 360° camera.

De enige beschikbare motor is de 1.4-liter BoosterJet viercilinder turbobenzine. Die krijgt op zijn beurt mild hybride ondersteuning (SHVS) van het 48V boordnet en starter/generator. Uiteindelijk goed voor 129 pk / 235 Nm. In net geen 10 seconden bereik je de 100 km/u mijlpaal, de topsnelheid ligt dan weer net onder 200 km/u. Standaard is de nieuwe S-Cross voorzien van een handbak en voorwielaandrijving. Wie dat wenst kan ook voor een CVT automaat en AllGrip vierwielaandrijving gaan.

Naast noodremhulp en adaptieve cruise control (mét filemodus) omvat het Suzuki Safety Support veiligheidspakket ook Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition, Weaving Alert, Blind Spot Monitor, Hill Hold Control en Rear Cross Traffic Alert.

Midden december maakt de nieuwe S-Cross zijn opwachting bij de lokale verdelers. Vermoedelijk zal de vanafprijs wederom rond de 23.500 euro liggen.