Officieel: Suzuki S-Cross Hybrid 115 pk HEV SUV (2022)Na de eerdere 48V Mild Hybrid varianten krijgen we ook een volwaardige Suzuki S-Cross Hybrid, goed voor 115 pk en een beperkt verbruik!

Net voor de jaarwisseling voorzag Suzuki de stoere S-Cross van een deugddoende update. Zo kreeg de functionele SUV naast een frisse neus ondermeer ook extra veiligheidssystemen en hedendaagse connectiviteit mee. Motorisch draaide het volledig om de 1.4-liter BoosterJet benzinemotor met 48V mild hybride techniek (129 pk). Wel was er keuze tussen een handbak of automaat en voorwiel- of vierwielaandrijving.

Met een volwaardige S-Cross Hybrid vergroot Suzuki nu het S-Cross gamma. Hierbij werkt een gloednieuwe 1.5-liter viercilinder benzine (102 pk) innig samen met een elektromotor (33 pk). Uiteindelijk goed voor een systeemvermogen van 115 pk. Suzuki voorziet steeds een Auto Gear Shift automaat wat in theorie een gerobotiseerde handbak is. Toch gaan ze prat op een soepele, aangename en vooral vloeiende werking. Prestatie/verbruikscijfers werden nog niet vrijgegeven maar moeten de aantrekkingskracht van de Suzuki S-Cross helpen versterken.

Waar mogelijk verzamelt de Suzuki S-Cross Hybrid zoveel mogelijk energie en ontkoppelt het zelfs de benzinemotor. Zuiver elektrisch rijden is hierdoor kortstondig mogelijk. Al is het doel uiteraard zo efficiënt (lees: zuinig) mogelijk met de beschikbare energie om te gaan.

Tegen midden 2022 verwachten we de S-Cross Hybrid in de Belgische Suzuki showroom. Initieel met voorwielaandrijving, nadien volgt er ook een AllGrip variant met vierwielaandrijving. Een vanafprijs is momenteel onbekend.

Deze zuinige hybridetechniek zit intussen ook al in de technisch gerelateerde Vitara Hybrid.