Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)De Mazda CX-30 is dé underdog onder de premium SUV’s.

Voor wie het ondertussen vergeten was: de Mazda CX-30 is geen nieuwe CX-3 noch mag je hem verwarren met de elektrische MX-30, hoewel die even groot is. De CX-30 is de SUV gebaseerd op de Mazda3 en positioneert zich dus mooi tussen de CX-3 en CX-5, alleen was de CX-4 benaming reeds bezet en wilden de Japanners liever geen verwarring. Hoewel dat na een grondige eerste blik eigenlijk onmogelijk is. Met zijn lengte van 4.395 mm is hij duidelijk een stuk groter dan zijn kleine broer en tegelijk oogt hij een pak dynamischer dan de populaire CX-5. Het gestroomlijnde silhouet met coupétrekjes naar de achterstijl toe maakt hem slank en gedurfd. Geen doordeweekse lompe SUV, maar ongetwijfeld bij de mooiste in zijn categorie vandaag.


Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

Terwijl München een wedloop houdt om de grootste te hebben, vindt de grille van de CX-30 het delicate evenwicht tussen prominent doch elegant. Dit geflankeerd door twee smalle koplampen die standaard voorzien zijn van LED-technologie. In profiel zet 18-inch lichtmetaal de SUV in zijn beste daglicht, hoewel standaard twee maatjes kleiner is voorzien. De obligate plastic zijschorten en wielkastomlijsting herinneren je eraan dat dit geen échte coupé is en achteraan sluit een gewelfde kont met opnieuw slanke lichtblokken het geheel knap af. Het ietwat anonieme koetswerkkleur van onze testwagen kreeg de naam Machine Grey, maar het kleurenpalet biedt ook 8 andere tinten waaronder het nog steeds fabuleuze Soul Red Crystal.

Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

Mazda verraste ons nog sterker wanneer we plaats namen achter het stuur. Niet enkel het design of de bouwkwaliteit, maar ook het technologische vernuft waarmee ons -weliswaar rijkelijk uitgerust- testexemplaar voorzien was, doet niet onder voor heel wat andere ‘premium’ concurrentie. Een tweekleurige dashboardbekleding, een glasheldere head-up display, 360° camera en een modern 8.8” infotainmentscherm imponeren. Helaas zonder aanraaktechnologie, al zou het scherm daarvoor ook moeten verhuizen naar een andere plek. De Commander draaiknop werkt dan wel intuïtief, veelvuldige gebruikers van Apple CarPlay of Android Auto merken al snel dat apps als Waze en Spotify ontwikkeld zijn met een touchscreen in gedachten.

Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

Echt veel plek op de achterbank heb je daarnaast ook niet, maar met een kofferruimte van 430 liter blijft de impact van het knappe lijnenspel dan weer beperkt.

Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

Rijden met de Mazda CX-30 is evenmin een straf. De ophanging filtert oneffenheden mooi weg zonder inzittenden zeeziek te maken. De communicatie van het stuurwiel naar de voorwielen verloopt zonder Babylonische spraakverwarring, eerder neigt de CX-30 zelfs naar de dynamische kant. Maar dit zonder écht sportief te willen zijn, want comfort houdt op elk moment de bovenhand. Al zit de vrij karakterloze motor in het vooronder daar ook voor iets tussen. Hoe hard je het gaspedaal ook indrukt, naar welk toerental je hem ook stuurt, de levenslust blijft beperkt tot die van een luie reuzenpanda. Puur op gevoel zou je kunnen denken dat er een 50-tal paarden spoorloos verdwenen zijn.

Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

De (r)evolutionaire Skyactiv-X krachtbron is duidelijk ontwikkeld met een andere invalshoek. Op papier zegt Mazda immers de ideale symfonie te hebben gevonden tussen een benzine- en dieselmotor. Koppelkrachtig en zuinig, maar tegelijk stil en soepel. Het koppelkrachtige hebben we als verwende turbo-generatie dan toch niet gevonden, maar over het verbruik van deze ‘mild hybrid’ kunnen we wel lyrisch zijn. Na een weekje testrijden bleef ons gemiddeld verbruik steken rond 6,5 liter/100 km. Voor dit kaliber van wagen mét atmosferische benzinemotor én vierwielaandrijving een meer dan puike prestatie. De CO2-uitstoot bedraagt een respectabele 146 g/km.

Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

Prijzen van de Mazda CX-30 zijn net als de Japanners zelf heel bescheiden. Vanaf 26.190 euro heb je reeds een CX-30 Skymove met 122 pk sterke benzinemotor. De uitrusting is standaard vrij volledig met onder meer LED-koplampen, Mazda Connect systeem (inclusief navigatie), dodehoekassistent en elektrische spiegels. De duurste uitvoering is de Skycruise met alles erop en eraan. Link je die aan de motor van onze 180 pk / 224 Nm sterke testwagen, kom je uit op 35.190 euro. Houd je niet van schakelen, dan is een zestraps automaat beschikbaar tegen meerprijs van 1.500 euro.

Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

Vergelijk dat eens – zonder blozen – met een kale BMW X1 sDrive20i die pas begint vanaf 37.900 euro… Zonder premiumbadge voorop kan je ook nog steeds terecht bij de Ford Kuga, Renault Kadjar, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan en co.

Conclusie
De Mazda CX-30 rijdt misschien niet zo spannend als hij eruit ziet, doch is het volgens ons een van de meest onderschatte wagens in zijn segment. Qua technologisch vernuft en afwerking moet de Japanner niet onderdoen voor de Duitse concurrentie terwijl het rijgedrag met maturiteit overtuigt. De standaarduitrusting is royaal, de prijspolitiek is heel correct en de Skyactiv-X blinkt uit in zuinigheid. Voeg daar tot slot zijn schitterende looks aan toe en de CX-30 kan de talrijke concurrentie zonder angst te lijf gaan.

Overzicht
+ Looks
+ Zuinige en stille Skyactiv-X
+ Afwerking en standaarduitrusting

– Infotainment zonder touchscreen
– Beperkt motorenaanbod
– Té bescheiden prestaties

Rijtest: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...