Kort Getest: Mazda CX-30 (2019)

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)De gloednieuwe Mazda CX-30 biedt een knappe mix van de compacte CX-3 en de functionaliteit van de grotere CX-5.

Desondanks we elke week/maand wel een nieuwkomer zien verschijnen in het crossover/SUV segment blijven autoconstructeurs inzetten op deze populaire koetswerkvorm, niet geheel onlogisch gezien het potentieel. Het grote voordeel hier is de gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom, het stoere/veilige uiterlijk en praktische inborst zijn tevens mooi meegenomen. Mazda heeft reeds een CX-3 crossover en CX-5 compact SUV en sinds het Autosalon van Genève 2019 komt daar de CX-30 bij. Gezien de positionering had CX-4 een logische(re) benaming geweest maar Mazda vreesde verwarring/onduidelijkheid met de CX-4 … uit China.

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

Onder leiding van onze getalenteerde (en sympathieke) landgenoot Jo Stenuit krijgen we al enkele jaren behoorlijk knappe Mazda creaties, met de nieuwe 3 en CX-30 zitten we intussen aan een geëvolueerde Kodo Design 2.0 designfilosofie. Alle lovende woorden omtrent de vormgeving zullen we je besparen maar deze CX-30 slaagt er overduidelijk goed in om de schoonheid van een coupé in een functionele verpakking te gieten. De prominente grille, smalle LED lichtblokken (standaard!), 16” (of 18”) velgen en licht aflopende daklijn maken het geheel af. Zeker met de uitgesproken Soul Red Crystal lakkleur! Al zijn er ook een resem sobere alternatieven – met even klinkende namen – beschikbaar zoals Polymetal Grey, Snowflake White Pearl, Jet Black, Deep Crystal Blue en Sonic Silver.

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

Net zoals het lijnenspel werd er ook heel wat tijd/energie uitgetrokken voor het interieur. Wie goed zoekt zal snel hardere kunststof terugvinden maar het (kleurrijk kunst)leder van het dashboard, subtiele chroom accenten, fijne stuurwiel (mét een resem functietoetsen) en comfortabele zetels geven een hoogwaardige en kwalitatieve indruk. Net zoals bij de Mazda3 staat de bestuurder centraal en dat zie je ook met de logische/doordachte positionering van de meeste bedieningselementen.

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

Mazda maakt een opmerkelijke keuze met een smal 8.8” infotainmentsysteem (jammer genoeg zonder touchscreen), benieuwd hoe “gebruiksvriendelijk” dat zal zijn in het dagdagelijks gebruik. Gebruiksvriendelijk is het systeem sowieso met een vlotte werkingssnelheid, heldere graphics en intuïtieve bediening via de Commander draaiknop of stemcommando’s. Moderne gadgets à la DAB, Apple CarPlay / Android Auto, slimme navigatie, 360° camera en dergelijke mogen uiteraard niet ontbreken, de Japanse autoconstructeur levert elke CX-30 bovendien met een haarscherpe head-up display (Active Driving Display) met alle noodzakelijke informatie. Naast een audiosysteem met acht luidsprekers voorziet specialist Bose ook een uitvoering met twaalf luidsprekers, we kijken reikhalzend uit naar de mening hieromtrent van schlagerzanger Yves Segers.

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

Behalve stijlvol wil de Mazda CX-30 ook functioneel en praktisch zijn. Zo is er, desondanks de compacte buitenafmetingen, opmerkelijk veel binnenruimte aanwezig. Toch zeker vooraan, achterin is de (been/hoofd)ruimte minder royaal gezien de koetswerkvorm. In de koffer is er plaats voor 430 liter bagage (al dan niet met een handige laadvloer als houvast), met de achterbank plat loopt het laadvolume op tot 1.406 liter.

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

De nieuwe Mazda CX-30 is te verkrijgen met de 2.0-liter Skyactiv-G benzinemotor (122 pk), de 1.8-liter Skyactiv-D dieselmotor (116 pk) en de technisch vooruitstrevende Skyactiv-X (180 pk). Elke motorisatie is te verkrijgen met voor- of vierwielaandrijving (AWD) en een manuele transmissie met zes verzetten of zestraps automaat.

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

In het zonnige Spanje konden we diverse uitvoeringen aan een eerste kennismaking onderwerpen waarbij duidelijk werd dat een aanstekelijk rijgedrag ook hoog op de wishlist stond. Zo zetten de reguliere benzine- en dieselversie degelijke prestaties neer (zonder enig overschot) bij een rustige rijstijl, in uitdagende omstandigheden (sportievere rijstijl of bergachtig parcours) ben je aangewezen op de nodige interactie met de strakke handbak en diens lange verzetten. Een gevolg van de atmosferische (lees: turboloze) viercilinders en strenge WLTP uitstootnormen anno 2019. Consumenten met een filegevoelig traject kiezen misschien best voor de Skyactiv-Drive automaat en de bijhorende rust. Over rust gesproken, rij- en motorgeluiden worden zeer goed gedempt in de CX-30.

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

Met de Skyactiv-X technologie – die ook in de Mazda3 te verkrijgen is – willen de ingenieurs het beperkte verbruik van een dieselmotor combineren met de gretigheid van een benzinemotor. Dat ingenieus huzarenstukje kunnen we kort samenvatten met “hoge compressieverhouding”, “dubbele ontbranding” en “geen bougies” kernwoorden, interessanter dan de technische uitleg is de zuinige inborst met de mild hybrid techniek dankzij een 24V startgenerator, cilinderuitschakeling en doorgedreven remenergierecuperatie. De Skyactiv-X motorisatie is dan ook voornamelijk goed nieuws voor de zakelijke rijders (lees: leasemarkt) die wel oog hebben voor het riante vermogen (180 pk) en beperkte CO2 uitstoot (105 g/km). Maar ook met de krachtige Skyactiv-X benzinemotor wordt echter het nooit sportief of spannend.

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

In België start de Mazda CX-30 aan 25.890 euro (2.0 Skyactiv-G Skymove), het gamma loopt door richting het Skydrive, Skydrive Business, Skydrive Sport, Skydrive Luxury en Skycruise (vanaf 36.190 euro) uitrustingsniveau. De CX-3 is er vanaf 17.990 euro (2.0 Skyactiv-G Skymove 121 pk) terwijl de CX-5 eveneens geafficheerd staat aan 25.890 euro (2.0 Skyactiv-G Skymove 163 pk).

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

In het segment van de compacte SUV komt de CX-30 uit tegen ondermeer de Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Skoda Karoq en Jeep Compass, Mazda wil zich anderzijds meer gaan meten met de luxueuzere Audi Q2, BMW X1 en Volkswagen T-Roc. De CX-30 Skyactiv-X richt zijn pijlen dan weer op de MINI Countryman PHEV en Toyota C-HR hybride.

Conclusie
Keuze genoeg in het crossover/SUV segment maar Mazda wil geen enkele opportuniteit laten liggen en lanceert daarom de gloednieuwe CX-30 tussen het bestaande CX-3/CX-5 aanbod. De Mazda CX-30 is voorzien van een knappe (Belgische!) vormgeving, ruim interieur en een hoogwaardige afwerking waardoor hij ongetwijfeld zal bijdragen in het versterken van het merkimago. Naast slechts één benzine en één diesel is een interessant alternatief in de vorm van de innovatieve SkyActiv-X benzinemotor (180 pk) die indruk maakt met een beperkt verbruik en lage CO2 uitstoot! Maar associeer de blitse vormgeving – zeker met de Soul Crystal Red koetswerkkleur (€800) – niet met een uitgesproken portie rijdynamiek, de Mazda CX-30 is vooral comfortabel. En standaard al voorzien van de nodige gadgets zoals LED koplampen, head-up display, adaptieve cruise control, …

Overzicht:
+ Looks
+ Hoge(re) zitpositie (= gemakkelijk instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Interieurafwerking
+ Veelbelovende SkyActiv-X benzinemotor (180 pk met 106 g/km CO2!)
+ Strakke manuele versnellingsbak
+ Binnenruimte
+ Comfortabel
+ Royale basisuitrusting

? Mist een portie (sprankelende) rijdynamiek

– Verwarrende naamgeving
– Smal infotainmentsysteem (zonder touchscreen functionaliteit)
– Bikkelharde (interne) concurrentie
– Beperkt motoraanbod

Kort Getest: Mazda CX-30 crossover (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...