Officieel: Peugeot 2008 crossover (2019)Na de gloednieuwe 208 lanceert Peugeot nu een nieuwe generatie 2008, voor het eerst ook als zuiver elektrische e-2008 met 320 km rijbereik.

Wie deze nieuwe 2008 gaat vergelijken met de nieuwe 208 (die beiden het CMP platform delen) ziet snel de gelijkenissen tussen beide compacte Fransmannen, daarnaast is de designinvloed van de 508 ook niet weg te denken. In vergelijking met de vorige 2008 is de nieuweling langer (+14 cm) maar wel lager (-2 cm), een doordachte groeispurt waar ze voornamelijk achterin (lees: beenruimte!) van profiteren. In de koffer past er nu 434 liter wat 10 eenheden meer is als voordien. Binnenin zit er uiteraard de iCockpit interieurlayout met relatief klein stuurwiel, brede/scherpe schermen en de karakteristieke bedieningselementen.

Onder de motorkap van de nieuwe Peugeot 2008 ligt er een 1.2-liter PureTech driecilinder benzinemotor met 100 pk, 130 pk of 150 pk tenzij je de 1.5-liter Blue HDi diesel met 100 pk of 130 pk verkiest. Een handgeschakelde zes-versnellingsbak is standaard, de duurdere versies kan je combineren met een 8-traps automaat.

Gloednieuw – en veelbelovend – is de zuiver elektrische e-2008 die zijn technische genen deelt met de Peugeot e-208, Opel Corsa-E en DS3 Crossback E-Tense. De elektromotor is in staat om 136 pk / 260 Nm te genereren en dankzij een 50 kWh batterijpack moet een rijbereik van 320 km (WLTP) haalbaar zijn. Laadtijden zijn zeer afhankelijk van het laadpunt maar met 100 kW kan de e-2008 bijna volledig opladen worden in 30 minuten. Aan een 230V stopcontact moet je anderzijds wel nog steeds meer dan 10u rekenen.

Tegen het einde van 2019 moet de nieuwe 2008 opduiken bij de Belgische Peugeot verdelers in diverse uitvoeringen (Active, Allure, GT Line, …) met tevens een aangedikt arsenaal aan veiligheid- en rijhulpmiddelen.