Rijtest: Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2020)Zijn verjaardag is al even voorbij maar achter het stuur van de Mazda MX-5 blijft het feestje duren.

De kaarsen waren al lang uitgeblazen en de cake volledig opgepeuzeld door de dino’s van het Belgische medialandschap, maar de knaloranje MX-5 op Mazda’s parking smeekte ons om alsnog de sleutels te vragen. Achter het stuur van ’s werelds meest populaire roadster – die in 2016 al de kaap van 1 miljoen passeerde – is het altijd feest. Rood, wit, blauw en geel waren de kleuren bij zijn ten aardbol komen in 1989, drie decennia later is ‘Racing Orange’ het feestlivrei van de MX-5 30th Anniversary Edition. Slechts 3.000 exemplaren werden ervan gemaakt, 124 exemplaren kregen bestemming BeLux en 1 exemplaar mochten wij onder ons achterwerk positioneren.

Rijtest: Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2020)

Een beetje gewaagd dat oranje, maar in de sportwagen van het volk krijg je zelfs daarmee louter enthousiaste blikken. Het levendige oranje contrasteert mooi met de pianozwarte onderdelen zoals de A-stijlen, de spiegelkapjes en de pistoolgrijze RAYS ZE40 RS30-velgen. Achter de zeventienduimers schuilen oranje Brembo remklauwen en binnenin wordt het kleurenthema verdergezet met zwart leder en oranje stiksels in de Recaro zetels. Het dashboard kreeg zwart alcantara met alweer oranje accenten. Verder krijg je enkele leuke snufjes zoals meesturende LED verlichting, zetelverwarming en een modern infotainment inclusief Apple CarPlay/Android Auto.

Rijtest: Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2020)Rijtest: Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2020)

De MX-5 30th Anniversary Edition is er alleen met vernieuwde topmotorisatie, zijnde de 2.0-liter met ondertussen een vermogen van 184 atmosferische pk’s. Schakelen doe je manueel met de keuze uit zes verzetten. Van 0-100 km/u gaat al in 6,5 seconden, het dak neerleggen lukt nog sneller. Vanzelfsprekend heb je niet het koppelgeweld van een turbo die je een dreun in de rug verkoopt, maar in de plaats krijg je een blok dat de spanning lineair opbouwt tot maar liefst 7.500 toeren per minuut.

Rijtest: Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2020)

De beleving is – zeker met de kap naar beneden – keer op keer geweldig, terwijl de snelheidsmeter nooit in onverantwoorde zones terechtkomt. De top van deze democratische pretmobiel ligt op 219 km/u, al is dat niets meer dan een bijkomstigheid. Voor een hoge brandstofrekening tot slot hoef je ook niet te vrezen, want zeker als je intensief gebruik mengt met rustige intermezzo’s blijf je onder een gemiddelde van 7 liter per 100 km.

Rijtest: Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2020)Rijtest: Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2020)

Standaard komt de 2.0i met een sperdifferentieel, een verschil met de 1.5i dat toch opmerkelijker op de voorgrond kwam dan ondergetekende had verwacht. Het sper sleurt je onder gas zo de bocht uit en dat met grotere voorspelbaarheid. De grenzen liggen nog verder, het pretgehalte weer iets hoger. De MX-5 boezemt keer op keer vertrouwen in en met zijn compacte afmetingen zijn smallere wegen geen nachtmerrie wanneer een tegenligger opduikt. De speciaal afgestelde Bilstein schokdempers zorgen verder voor een solide stijfheid zonder een dagelijks gebruik te hypothekeren. Het stuur ligt tot slot prettig in de hand en communiceert input ongefilterd naar de Bridgestone Potenza’s op de vooras. Precies zoals het zou moeten voelen!

Conclusie
Nu de herfst is ingetreden krijgen we nog meer heimwee naar die zomerse week in augustus. Het dak kon elke keer naar beneden. Mazda begrijpt perfect wat de liefhebber nodig heeft en biedt dat aan tegen een democratische prijs zodat het voor niemand onbereikbaar hoeft te zijn. Deze gelimiteerde editie werd verkocht tegen een knalprijs van 31.990 euro, maar je hebt ook al een 1.5-liter MX-5 onder de 30.000 euro. En ook die is klein, licht(er), atmosferisch en heeft de aandrijving op de juiste plaats. Het sperdifferentieel van de tweeliter is samen met de extra pk’s zeker een grote plus, maar een échte must zouden we het net niet noemen. Gezien ons verjaardagen synchroniseren, hoop ik stiekem op een feestelijke editie voor mijn veertigste!

Overzicht:
+ Democratisch geprijsd
+ Welcome to the fun!
+ Betrokken rijdynamiek (dankjewel sperdifferentieel)

? Hup! Hup! Oranje?!

– Minder geschikt voor basketballers

Rijtest: Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2020)

Tekst & Foto’s: Tim De Baets