Test BMW Z4 sDrive18i
Echt roadster-plezier ondanks een bescheiden vermogen: de BMW Z4 sDrive18i.

In 1995 gingen de haren van echte James Bond fans rechtop staan. GoldenEye was de eerste Bond-film waarin een voertuig van niet-Britse makelij de hoofdrol vertolkte. Met de Britse automarkt in het slop en weinig nieuwtjes ten huize Aston Martin was BMW de kaper op de kust. Een betere lanceringscampagne voor de nieuwe Z3 Roadster konden de marketeers zich onmogelijk inbeelden. En met alle ingrediënten zat het ook wel snor: een lange motorkap, korte achterkant, achterwielaandrijving, een sexy sound en een zitpositie zowaar op de achteras. Elementen die verbeterd overgebracht werden naar de eerste Z4 en vervolgens nog geoptimaliseerd werden met de E89-facelift in 2008. Vanaf dan werd de softtop vervangen door een hardtop, waarmee een afzonderlijke coupé-versie overbodig werd. Op het Autosalon van Brussel 2013 tot slot lanceerde BMW de laatste facelift met een nog verfijnder uiterlijk en een update van het motorenpallet. De Z4 sDrive18i werd de nieuwe instapper en die moest het roadsterplezier naar een nog breder publiek brengen. Ons heeft het alvast bereikt, want wij gingen een weekje op stap met een prachtig Valencia Orange exemplaar en die exacte 156 pk sterke 2.0-liter turbomotor.

Test BMW Z4 sDrive18i

Test BMW Z4 sDrive18iTest BMW Z4 sDrive18i

Ik mag er dan nog wel een schaalmodel van bezitten, van de Z3 Roadster was ik nooit echt fan. De eerste BMW Z4 kon mij qua looks ook niet meteen bekoren, maar met de 2008-versie was ik meteen verkocht. En met de facelift begin 2013 werd de liefde alleen maar groter. Zonder de klassieke verhoudingen te verloochenen vonden de designers de weg naar een nog eleganter geheel. De voorbumper werd licht aangepast, de nieren subtiel bijgewerkt en de koplampen kregen LED-dagrijlichten mee. Bovendien moet je er bij de nieuwe Z4 niet eens voor bijbetalen! Ook achteraan werden het bumperwerk en de lichten verfijnd met een subtiele diffuser helemaal onderaan. Langszij kregen de richtingsaanwijzers een meer dynamische omlijsting en het velgengamma werd aangevuld met nieuwe 17, 18 of zelfs 19-inch exemplaren. Maar dit testexemplaar valt natuurlijk op dankzij zijn Valencia Orange koetswerkkleur, dat deel uitmaakt van het exclusieve Design Pure Traction pakket. Er werd ook nog een M-pakketje opgeschroefd met prachtige 19-inchers en de hardtop kreeg tot slot een contrasterende zwarte lak mee. BMW Individual op-en-top. Wil je het niet zo sportief maar eerder klassiek, dan is het Mineral Grey metaalkleur met de Glacier Silver hardtop ook nog een optie. Naast nog 9 andere kleurtjes, want BMW heeft voor ieder wat wils.

Test BMW Z4 sDrive18i

Test BMW Z4 sDrive18iTest BMW Z4 sDrive18i

De personalisatie wordt grondig doorgezet in het interieur, waar het eerder genoemde Design Pure Traction pakket vele oranje contrasterende elementen inbrengt. Alcantara oranje bekleding van de portieren, een gelijkgekleurde onderkant van het dashboard en oranje stiksels op de middenconsole en op de alcantara-lederen zetels. En die laatste krijgen centraal tot slot nog een oranje-zilveren striping mee. Too much? Wij konden het wel smaken, zeker in combinatie met het sportieve Metal Weave aluminium onder het multimediascherm. En al zat er onder de motorkap zoals gezegd de basismotor, het prachtige M driespaaks sportstuur en het sierlijke M versnellingspookje zouden je meteen anders doen verwachten. Het spreekt voor zich dat er een flinke zak geld gepompt werd in de afwerking van deze wagen, maar toch vormt het een verbluffend geheel. Verder is het interieur heel overzichtelijk en is er geen overdaad aan knopjes. De iDrive spreekt voor zich en het allerbelangrijkste knopje vinden jullie achter de versnellingspook. Even indrukken en 19 seconden later voel je de wind door je haren blazen. Dat het openen en sluiten van de hardtop bovendien lukt tot 40 km/u is praktisch gezien uitermate mooi meegenomen. Met de kap naar beneden slinkt het bagagevolume wel van 310 liter tot 180 liter, een noodzakelijk offer.

Test BMW Z4 sDrive18i

Test BMW Z4 sDrive18iTest BMW Z4 sDrive18i

Met de zomer al even voorbij smeekten we de weergoden om zon. Het was even wachten op respons, maar gelukkig kregen we één prachtige nazomerdag, waarmee we de rest van de week meteen konden goedmaken. Al is rijden met de kap dicht absoluut geen straf, de Z4 Roadster is immers gemaakt om open te rijden. Een windscherm houdt bovendien ook bij 100 km/u vervelende luchtverplaatsingen buiten en de optionele stuur- en zetelverwarming helpen om ook op koudere dagen in volle vrijheid te genieten. Door de lage zitpositie helemaal achteraan de wagen voelt alles des te specialer, terwijl de lange wielbasis een uitstekende stabiliteit biedt in de bochten. Voeg daarbij nog het extreem lage zwaartepunt en je weet waarom de Z4 in vele race-kampioenschappen over de hele wereld ingezet wordt. De Z4 ademt sportiviteit uit en de sturing is opvallend precies. Wel is het even wennen aan de afstand tot de voorwielen, maar daar ben je sneller mee weg dan je denkt. Onze testwagen beschikte verder over de M adaptieve sportophanging die in Comfort-stand vrij comfortabel blijft, maar in Sport-stand de dempers een flinke dosis verstevigt. Jullie horen het al, welke motor er ook onder de kap zit, de rijeigenschappen op zich zorgen al voor een echte, sportieve Roadster-ervaring.

Test BMW Z4 sDrive18i

Test BMW Z4 sDrive18iTest BMW Z4 sDrive18i

Toch kunnen we ook over die basismotor alleen maar met lof spreken. De 2.0-liter viercilinder turbomotor in de Z4 sDrive18i levert 156 pk bij 5.000 toeren per minuut en een koppel van 240 Nm dat al vanaf 1.250 toeren beschikbaar is. Wat je meteen voelt, want het voetenwerk bij deze Z4 is werkelijk kinderspel. In tegenstelling tot bij de Mazda MX-5, waarvan het linkerpedaal iets meer gevoel vergt. Het M-pookje zelf schakelt dan weer uiterst sportief. De verhoudingen van de transmissie zijn wel wat aan de lange kant en zouden bij een automaat misschien het snelheidsgevoel wat inperken, maar als je zelf aan het roer zit, is dat geen enkel probleem. De Sport-stand inschakelen via het Driving Experience Control zorgt bovendien voor een wereld van verschil. Naast een nog directere stuurbekrachtiging gaat de Z4 zo veel directer aan het gas gangen, alsof je plots 100 Nm extra koppel hebt. Vanaf 3.500 toeren gaat het bovendien echt vooruit en wordt de acceleratie niet enkel bijgestaan door een duw in de rug, maar ook door een passende soundtrack. Deze doet deze allesbehalve fake aan. De klank is eerder rauw en ruig onder volgas, terwijl de plofjes bij het lossen van de acceleraties natuurlijk iets artificiëler zijn. Al zijn ze daarom niet minder leuk. Terwijl de sDrive35i zes-in-lijn topper van 0-100 km/u sprint in slechts 4,8 seconden moet je er bij de sDrive 18i natuurlijk iets langer op wachten, maar een chrono-tijd van 7,9 seconden is de blauw-witte propeller zeker waardig. De topsnelheid bedraagt tot slot 221 km/u.

Test BMW Z4 sDrive18i

Test BMW Z4 sDrive18iTest BMW Z4 sDrive18i

Echt zuinig is de BMW Z4 sDrive18i dan weer ook niet. Op papier verbruikt hij net als de sDrive20i en sDrive28i gemiddeld 6,8 liter per 100 kilometer, maar met een normaal rijgedrag zit je al snel aan een cijfer van 8,9 l. De CO2-uitstoot blijft met 159 gram per kilometer wel mooi binnen de perken, wat mooi meegenomen is bij de inschrijving van de wagen of de berekening van het voordeel van alle aard. Alle viercilinder-motoren voldoen bovendien reeds aan de EU6-norm, die pas in september 2014 van kracht gaat. En voor wie toch nog twijfelt: neen, de Z4 is op het moment van schrijven niet beschikbaar met dieselmotor. Wij zien hem ook niet noodzakelijk, de Z4 is in onze ogen immers meer een plezierwagen voor het weekend dan een wagen waar je dagelijks 100 kilometer mee afmaalt. En daarom mag de Z4 eigenlijk ook wel een litertje meer verbruiken.

Test BMW Z4 sDrive18i

Test BMW Z4 sDrive18iTest BMW Z4 sDrive18i

Komen we uiteindelijk toch nog bij de prijzen terecht, die bij de nieuwe BMW Z4 starten vanaf 34.600 euro. Vermoedelijk (dat hopen we dan toch) verschilt er iets meer dan enkel het vermogen, maar de Z4 sDrive28i met dezelfde 2.0-liter viercilinder kost meteen 43.750 euro. Ben je fan van de ‘befaamde’ zes-in-lijn, dan leg je minstens 49.400 euro neer. De topper is de Z4 sDrive35is en met 59.250 euro is deze natuurlijk ook de duurste. Maar terug naar onze Z4 sDrive18i, die naast het Design Pure Traction pack (€2.990) ook het M Sportpakket meekreeg (€4.090). Gecombineerd kosten ze gelukkig iets minder. Maar jullie hadden het al door, de verantwoordelijken voor het perspark hebben hun best gedaan bij dit exemplaar: ook het Performance Pack (€5.125) en het Roadster Pack (€870) werden gemonteerd. Om na nog enkele additionele opties uiteindelijk te eindigen op een totaalprijs van 49.755 euro. Jawel, dat is basisprijs x 1,44. Dan maar het Design Pure Traction pakket schrappen? Of het M Pakket? We laten het aan jullie over.

Test BMW Z4 sDrive18i

Conclusie

De BMW Z4 is een roadster pur sang, van de traditionele proporties tot het sportieve karakter van de achterwielaandrijving. Ook bij deze Z4 sDrive18i, de nieuwe instapper, krijg je al écht rijplezier. Ja, natuurlijk mag het altijd ietsje meer zijn, maar het is het totaalplaatje dat hier overtuigt. De lage zitpositie ver naar achteren, zelf schakelen, de gefinetunede sound van de 2.0-liter en de precieze stuurinrichting, de Z4 voelt nooit traag aan. Al blijft het natuurlijk de vraag hoe de wagen aanvoelt zonder de adaptieve M-ophanging, het M-sportstuur en alle andere franjes. De instapper is met 34.600 euro immers echt betaalbaar, maar met al deze opties wordt het al snel een zeer dure tweezitter.

Test BMW Z4 sDrive18i

Overzicht

+ Design
+ Echt roadsterplezier
+ Afstelling 2.0-liter instapper

+/- Hoe voelt een ‘standaard’ Z4?

– Veel dure opties

Test BMW Z4 sDrive18i

Tekst & Foto’s: Tim De Baets