Rijtest: Abarth 124 Spider (2016)Sneeuw en cabrio’s gaan normaliter niet goed samen, toch kon het witte tapijt de pret niet drukken tijdens ons testweekend met de speelse Abarth 124 Spider!

In een ver verleden was er ene Carlo Abarth, een Oostenrijkse Italiaan die erg succesvol was  in de rally/racesport tijdens de jaren 60. Daarvoor rekende hij steevast op Fiat’s die in zijn eigenste Officine Abarth werkplaats werden omgebouwd van schattige Italiaanse bolides tot puristische sportwagens. Fiat was indertijd zo tevreden met het sportieve palmares (meer dan 10.000 overwinningen!) van “hun” wagens dat ze het merk Abarth inlijfden. Vijftig jaar later werd het zelfs een sportief submerk met de Abarth 500’s en Abarth Grande Punto’s in het modellengamma.

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Daarna werd het eventjes stil en hielden ze zich dag-in-dag-uit bezig met het maken van special editions op basis van de Fiat 500. Nu er opnieuw een Fiat 124 Spider is was het uitkijken naar de uitvoering met een Abarth logo. De versie uit ’72 was namelijk een van de meest succesvolle creaties van Carlo Abarth en de zijne! De Abarth 124 Spider zagen we voor het eerst op het Autosalon van Genève in 2016. Naast een uitbreiding van het speelse gamma zouden de Italianen zich ook terug toespitsen op het rallygebeuren met een aangepaste en 300 pk sterke 124 Rally!

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

De Abart 124 Spider komt met strakkere bumpers, een resem badges, een vierdelige Record Monza uitlaat (inclusief heerlijke soundtrack), blitse 17″ velgen en rode Brembo remschijven. De matzwarte afwerking van de motorkap en het kofferdeksel is optioneel, voor de koetswerkkleuren koos Abarth voor vijf historische overwinningen uit een ver verleden. Zo is er keuze uit San Marino ’72 (zwart), Costa Brava ’72 (rood), Turijn ’75 (wit), Isola D’Elba ’74 (blauw) en Portogallo ’74 (grijs). Initieel werden we niet écht warm van de wit/zwarte kleurencombinatie met rode accenten, tijdens een zeldzame opklaring voor de fotoshoot gaf het wel een mooi contrast met het zonlicht.

Rijtest: Abarth 124 Spider (2016)

Binnenin vinden we eveneens een aantal schorpioenbadges terug, een leuke verwijzing naar het sterrenbeeld van de legendarische oprichter. De eerste 2.500 exemplaren zijn voorzien van een officieel certificaat, ons testmodel zal zo door het leven gaan als de 1.130ste Abarth 124 Spider! De sportzetels zijn te verkrijgen in zwart/zwart of zwart/rood, voor de overige afwerking koos Abarth voor heel veel Alcantara, chroom en rode contrasterende stiksels.

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Net zoals bij zijn Fiat 124 Spider evenknie is de binnenruimte niet echt royaal te noemen. De lage instap vraagt ook een kleine leerperiode om vlot over te komen. Een gsm en balpen kan je daar nog net kwijt, voor praktisch comfort zoals bijvoorbeeld een bekerhouder moet je al beroep doen op de accessoires. Gelukkig is er een compact handschoenkastje tussen de zetels in voor wat prullaria en de boorddocumenten. In de koffer past er 160 liter bagage. Dat moet voldoende zijn voor een zonnebril, zonnecrème en een hoofddeksel want we zouden nog gaan vergeten dat deze stoere Italiaan een dakloze roadster is natuurlijk! Het stoffen dak kan je (bijzonder vlot) manueel openen en sluiten, de stand van het dak heeft verder geen invloed op de hoeveelheid kofferruimte.

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Onder de lange motorkap van de Abarth 124 Spider ligt er een 1.4-liter MultiAir Turbo benzinemotor, goed voor 170 pk en 250 Nm die allemaal richting de achteras vloeien. De automaat laat je gewoon links liggen, de manuele zesbak is beslissend in de pretfactor van de 124 Spider. De befaamde nul-naar-honderd-sprint is voorbij in 6,8 seconden en bij 232 km/u bereik je de topsnelheid. Qua uitstoot en verbruik moet je rekenen op 148 g/km CO2 en 6,4 liter benzine in theorie, in de praktijk kan dat rond de 7 à 8 liter uitkomen mits een stevige portie zelfbeheersing. Met een brandstoftank van 45 liter krijg je een rijbereik van meer dan 600 km.

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Een heerlijk cabriogevoel met de haren in de wind, de verslavende soundtrack en een strakschakelende handbak, de Abarth 124 Spider weet zowel al cruisend als op snelheid te begeesteren. Daarvoor rekent hij op een aangepast onderstel met Bilstein dempers en een sperdifferentieel. Het stuurgevoel is behoorlijk direct en met slechts 1.025 kg is hij best vlot te noemen, wanneer je dat wilt (ESP kan uit) komt hij ook speels uit de hoek. In de Sport-stand schreeuwt deze Abarth nog luider, stuurt hij iets zwaarder, reageert de gasrespons sneller en krijg je wat meer speelruimte van het ESP. Tegen échte scheurijzers en potente hot hatches zal de Abarth 124 Spider de duimen moeten leggen, anderzijds kan hun petjesgehalte nooit op tegen de Italiaanse charme.

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Daar waar Fiat voldoende neemt met €27.590 voor hun 124 Spider ben je genoodzaakt om voor de extreme looks, technische aanpassingen en luidkeelse soundtrack van Abarth minstens €40.000 op tafel te leggen. De €2.000 die ze extra vragen voor de automatische transmissie hou je beter voor het Premium Bose Pack met ondermeer het fijnwerkende infotainmentsysteem en kwalitatieve luidsprekers. Met het Visibility Plus Pack (+ €2.000) verhoog je het comfortniveau met onder meer LED verlichting vooraan, licht/regensensor, parkeersensoren achteraan, etc.

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Naast zijn Japanse neef is de concurrentie behoorlijk dun gezaaid voor de Abarth 124 Spider. De BMW Z4 is uit productie terwijl de Mercedes SLC en Audi TT Roadster zich een pak hoger/duurder positioneren. Het duo Toyota GT86 / Subaru BRZ is er enkel als coupé. Misschien komt de Nissan 370Z Roadster (vanaf €41.800) wel nog het dichtst in de buurt, maar deze is dan weer merkelijk zwaarder en eerder afgestemd als GT dan sportwagen. Verschiet overigens niet van de superlange wachttijden (lees: zeven maanden!) voor een gloednieuwe Abarth 124 Spider gezien het onverhoopte succes van de volledige 124 Spider familie. Gelukkig is er een ruime stock voorhanden bij de Belgische verdelers.

Conclusie
De bijzonder goede basis van de nieuwe Mazda MX-5 was een perfect startpunt voor de Abarth-ingenieurs. Daar waar de collega’s van Fiat zich voornamelijk bezighielden met een meer comfortabele afstelling was sportiviteit het enige dat telde in de Officine Abarth. Hun versie van de 124 Spider is dan ook de leukste dankzij de speelse afstelling en heerlijke soundtrack. Het liefst entertaint hij in een zonnige en bochtenrijke omgeving maar zelfs in de (besneeuwde) stad weet hij die befaamde Abarth glimlach tevoorschijn te toveren. Het stevige prijskaartje en het gekende onpraktisch karakter van een compacte roadster zien we dan ook graag door de vingers!

Overzicht:
+ Roadster pur sang
+ Italiaanse charme
+ Heerlijke manuele versnellingsbak
+ Rijplezier
+ Soundtrack
+ Relatief beperkt verbruik

– Stevige prijs
– Onpraktisch
– Lange wachttijden

Rijtest: Abarth 124 Spider MultiAir Turbo (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem