Officieel: Subaru XV (2017)De nieuwe Subaru XV crossover blijft trouw aan de huidige generatie.

Veel marktpotentieel voor de legendarische Subaru Impreza is er in België – en bij uitbreiding Europa – niet echt, gelukkig is er ook een XV crossover afgeleide. Deze werd gepresenteerd op het Autosalon van Frankfurt in 2011 en krijgt nu een grondige make-over. Visueel zou je dat niet direct zeggen, de conceptuele voorbode lag dan ook extreem dicht bij de huidige Subaru XV.

Het getrainde oog zag intussen wel al dat de wielbasis iets groter is wat de binnenruimte – en vooral de beenruimte/koffer – moet vergoten. Naar goede Subaru gewoonte heerst er binnenin een sportieve sfeer met een functioneel 8″ touchscreen dat moderne technologie ondersteunt, een dergelijke layout zagen we ook bij de Levorg.

De nieuwe XV zal enkel te verkrijgen zijn met een nagelnieuwe 2.0-liter benzinemotor met 156 pk en 200 Nm, steevast gekoppeld aan een CVT automaat. Deze transmissie werd bovendien lichter en zou efficiënter (lees: zuiniger, vlotter en beter) moeten werken als voordien. Een manuele versie staat momenteel niet op de planning.

Als basis voor deze generatie XV kozen de Japanners voor een herontwikkeld platform met een betere stijfheid. Dat heeft niet enkel een positieve invloed op het strakke rijgedrag, de ophanging is ook stukken beter aldus Subaru net zoals de isolatie. Met een bodemvrijheid van 22 cm is de XV nog steeds een échte SUV onder de crossovers, met de X-Mode vierwielaandrijving weet hij perfect hoe hij zich op onverharde, natte of slechte ondergrond moet redden. Ook hier is het innovatieve Eyesight veiligheidspakket aanwezig.

Later dit jaar maakt de nieuwe Subaru XV zijn opwachting in België.