Officieel: Subaru Crosstrek e-BOXER 136 pk CVT Lineartronic crossover (2023)De gloednieuwe Subaru Crosstrek crossover maakt zijn Europese intrede met een ruim interieur, zuinige motorisatie en avontuurlijke inborst.

Na twee generaties XV trekt Subaru haar conclusies … en er de stekker uit. Vanaf nu spreken we ook in Europa over de Crosstrek crossover! Deze compacte Japanner functioneert als instapper maar is misschien net wat te eigenzinnig en/of té avontuurlijk om een riant commercieel succes op te tekenen. Zo is er steevast vierwielaandrijving voorhanden en is er nu nog maar slechts één motorisatie voorhanden. Een 2.0-liter mild hybride e-Boxer aandrijflijn die in de Subaru Crosstrek goed is voor 136 pk (ipv 150 pk voordien). Uiteraard gekoppeld aan de befaamde CVT transmissie. Voor de 0-100 km/u sprint heb je meer dan 10 seconden nodig… Maar met 22 centimeter bodemspeling overleef je (kleinschalig) avontuur zonder blutsen én aan de trekhaak kan er 1.270 kg.

Geïnteresseerd in nog meer cijfermateriaal? Met neergeklapte achterbank slikt de Crosstrek nu 1.314 liter … wat 4 liter meer is dan voordien. En achterruitwisser werd maar liefst 4,5 centimeter langer! Ongetwijfeld wat nuttiger: het 11,6” infotainmentsysteem werd een pak slimmer en uitgebreider. Minder zichtbaar (of meetbaar) zijn de doelgerichte aanpassingen aan het stuurgevoel, de ophanging, stabiliteit en isolatie. Daardoor moet de Crosstrek een betere auto zijn dan de XV.

Reken op ongeveer 35.000 euro in basisvorm voor de nieuwe generatie Crosstrek. Gelukkig met een stevige basisuitrusting. Wanneer de eerste Crosstrek exemplaren zullen opduiken bij de Belgische Subaru verdeler werd niet gecommuniceerd.