Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)De stoere, veelzijdige en betrouwbare Subaru Forester is in Europa enkel nog te verkrijgen met de zuinige e-Boxer aandrijflijn (150 pk).

Sinds de lancering van de Subaru Forester in 1997 staat de teller op bijna 4 miljoen verkochte exemplaren. De Europese markt neemt daarvan slechts 10% voor haar rekening. Toch blijft Subaru investeren in haar SUV bestseller, onder meer met de toevoeging van extra veiligheidssystemen en rijhulp.


Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Om de gemiddelde CO2 uitstoot niet onnodig de hoogte in te jagen werd de dieselmotor geschrapt uit het Europese aanbod. Voor de vijfde (!) generatie Forester SUV draait het intussen louter om de nieuwe e-Boxer (mild hybride) aandrijflijn. Die omvat nog steeds de gekende 2.0-liter boxer benzinemotor maar krijgt ondersteuning van de Lineartronic automaat met ingebouwde elektromotor. Tezamen goed voor 150 pk / 194 Nm. Uiteraard in combinatie met vierwielaandrijving, naast blauwe rallywagens met gouden velgen nog steeds hét uithangbord van de Japanners. Al hanteren ze zelf liever de Symmetrical All-Wheel Drive benaming.

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Voor een 0-100 km/u sprintje aan het stoplicht moet je 11,8 seconden voorzien en bij 188 km/u bereikt de Forester zijn topsnelheid. Dergelijke prestatiecijfers geven zijn insteek al duidelijk weer, voor dynamiek en flitsende prestaties ben je hier niet aan het juiste adres. Zeker omdat de traploze CVT transmissie (mét schakelflippers) voornamelijk om een rustige rijstijl vraagt. Onder stevige belasting weerklinkt dan ook een onprettige soundtrack.

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Zuinig(er)

Geforceerd zuiver elektrisch rijden is niet mogelijk bij de Subaru Forester e-Boxer. Dat zou te veel van het goede zijn voor de minuscule elektromotor (17 pk / 65 Nm) en de even compacte batterijpack (0,6 kWh). Mits de snelheid maximaal 40 km/u bedraagt en het systeem akkoord is kan je wel fluisterstil en emissievrij 1,6 km afleggen.

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

De e-Boxer techniek wil vooral ondersteunen en als dusdanig het benzineverbruik beperken. Volgens de officiële communicatie zou het 10% zuiniger zijn. Mits de nodige toewijding is een praktijkverbruik van 7,5 à 8 liter mogelijk maar reken toch maar op een goede liter meer. Gezien het gewicht (1.658 kg) en de vierwielaandrijving is dat zeker niet slecht. Met volle benzinetank (48 liter) geraak je dus 500+ km ver.

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Stoere persoonlijkheid

De Subaru Forester steekt zijn stoere inborst niet onder stoelen of banken met de karaktervolle (doch compacte) grille, blitse velgen (17” of 18”) en de dynamische LED koplampen. De Cascade Green Silica lakkleur is nieuw en zit hem als gegoten! De deuren openen vrij breed/wijd waardoor instappen bijzonder gemakkelijk gaat. De hogere koetswerkbouw (22 cm bodemvrijheid) zorgt dan weer voor een prima (over)zicht rondom.

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

De beperkte focus op de Europese markt is snel zichtbaar binnenin. Geen gigantische schermen, blingbling gadgets of “premium” duotone bekledingen maar gewoon een oerdegelijke insteek met solide materialen en dito afwerking. De vele fysieke bedieningsknoppen zorgen voor blindelings gebruiksgemak. Oldschool! En dat kunnen we ook zeggen over het TFT scherm tussen de tellers (4,2”) en of het dashboard (6,3”)… Het centraal gepositioneerde Starlink infotainmentsysteem (8”) is gelukkig moderner dan het visueel laat uitschijnen, onder meer met handige Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning.

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

De 4,63 meter lange Japanner biedt bovendien ook het nodige gebruiksgemak. Alle inzittenden (maximaal 5) hebben voldoende been/hoofdruimte en in de (brede!) koffer past er 505 liter bagage. Met de achterbank neergeklapt (60:40) loopt het laadvolume op tot maximaal 1.564 liter! Mocht dat niet volstaan kan je ook nog eens 1.800 kg slepen aan de trekhaak.

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Zien en gezien worden

Behalve hedendaagse rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control mét stuurhulp, dodehoekverklikkers, 360° camera, Rear Seat Reminder en de achteruitrijcamera bevat de Forester ook enkele funky features. Zo is er Drive Monitoring System oftewel gezichtsherkenningstechnologie die “ziet” (en alarmeert!) als de bestuurder eventueel zijn/haar ogen van de weg haalt! Ook vermoeidheid of verminderde aandacht zou het systeem detecteren. Bovendien worden diverse bestuurders herkent en diens specifieke zetel/spiegel/airco instellingen activeert. De bestaande EyeSight Driver Assist technologie werd ook nog wat slimmer en helpt actief om allerhande onheil te voorkomen!

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Rijgedrag

Zoals reeds aangehaald heeft deze Forester e-Boxer op dynamisch vlak eigenlijk niets te bieden. Wel biedt hij het nodige comfort en zorgt de feilloze (stabiele) wegligging voor verregaande gemoedsrust. Dit dankzij het nieuwe (stijvere) Global Platform en lage zwaartepunt maar vooral door de permanente vierwielaandrijving. Dankzij de X-Mode offroadsettings vormt een onverharde ondergrond zoals sneeuw of modder geen enkel probleem. Eerder een vorm van (ongerept) rijplezier!

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Prijzen en concurrentie Subaru Forester e-Boxer

De Subaru Forester is er als Comfort, Luxury, Sport en Premium (Black) waarbij de Belgische vanafprijzen tussen 36.795 euro en 46.295 euro schommelen. Relatief stevig … maar voornamelijk omdat er een scherp geprijsde instapversie ontbreekt. Qua personalisatie is er … enkel keuze tussen een hoop lakkleuren! Zowel de riante basisuitrusting als de prima garantie (5 jaar) zijn interessante troefkaarten. Al moet je natuurlijk wel een Subaru verdeler weten te vinden…

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Met zowel de compacte XV crossover als klassiek(er) gelijnde Outback stationwagen heeft Subaru de nodige interne alternatieven voor de Forester beschikbaar. En sinds kort is er zelfs een zuiver elektrische Solterra! Externe concurrentie is er in de vorm van de Nissan X-Trail, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq, Kia Sportage, Ford Kuga, Hyundai Tucson en Renault Austral.

Conclusie

Neen, zelfs met een nieuwe hybride aandrijflijn is de Subaru Forester e-Boxer geen zuinigheidswonder. Wel helpt de elektromotor waar mogelijk/nodig energie te recupereren. Ook is deze stoere Japanner nog steeds bijzonder veelzijdig naast betrouwbaar, ruim, praktisch, comfortabel en veilig. Dit laatste onder meer dankzij de standaard vierwielaandrijving en de alerte EyeSight rijhulp. De aanwezige CVT transmissie vraagt om een rustige rijstijl maar biedt in ruil een aangenaam en comfortabel weggedrag. Wegens het ontbreken van een toegankelijkere instapversie lijkt het prijskaartje misschien aan de hoge kant, wie goed kijkt/vergelijkt ziet wel direct de interessante value for money verhouding!

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Ruim/praktisch
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Comfortabel
+ Degelijke bouwkwaliteit
+ Feilloze wegligging
+ Veilig
+ Hedendaagse rijhulp en connectiviteit

? Vraagt om een specifieke (lees: rustige) rijstijl

– Vanafprijs
– Beperkt dealernetwerk

Rijtest: Subaru Forester 2.0i e-Boxer 150 pk CVT AWD SUV MHEV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie subaru.be!