Rijtest: Nissan X-Trail e-Power SUV e-4ORCE MHEV AWD (2022)De nieuwe Nissan X-Trail SUV krijgt naast de stoere looks, ruim interieur en moderne uitrusting ook de veelbelovende e-Power aandrijflijn mee.

Met de lancering van de vierde generatie X-Trail SUV zet Nissan de elektrificatie van zijn Europese gamma onverminderd door. Blikvanger in de line-up is de e-Power aandrijflijn die met zijn één – dan niet twee – elektromotoren een geheel eigen invulling geeft aan de niet-oplaadbare hybride. Maar of het hoogst originele concept ook in de praktijk zijn merites heeft? En kan het opboksen tegen de zuiver elektrische Ayira?!


Rijtest: Nissan X-Trail e-Power SUV e-4ORCE MHEV AWD (2022)

Eerder dit jaar lanceerde Nissan zijn e-Power-technologie op de populaire Qashqai crossover. Maar met de nieuwe X-Trail SUV gaat het nog een stapje verder door zowel een versie met voor- als een vierwielaandrijving aan te bieden onder de e-Power e-4ORCE noemer. Net als bij de enkelvoudig aangedreven versie wordt daarbij gebruik gemaakt van een opvallende combinatie van een of meerdere elektromotoren en een traditionele verbrandingsmotor met variabele compressie die als generator functioneert. In dit geval goed voor een systeemvermogen van 213 pk en 500 Nm koppel!

De stoere Nissan X-Trail e-Power is er met 5 of 7 zitplaatsen

Ruim voldoende dus om bij de mondiale introductie van de nieuwe X-Trail nabij het nationaal park van Triglav (Slovenië) een eerste kennis te maken. Voor de vierde generatie X-Trail maakt Nissan gebruik van een vertrouwd recept met scherpe lijnen en een stoere uitstraling die in de eerste plaats gezinnen moet aanspreken.

Rijtest: Nissan X-Trail e-Power SUV e-4ORCE MHEV AWD (2022)

Het model werd daarbij fysiek niet groter dan het uitgaande model, maar profiteert dankzij een intelligentere ‘packaging’ wel van meer binnenruimte voor alle inzittenden. Standaard komt deze Japanner met 5 zitplaatsen maar optioneel kan je de SUV ook voorzien van 7 zitjes. Waarbij de achterste (nood)zitjes volgens de Japanners goed zijn voor passagiers t.e.m. 1m60.

Rijtest: Nissan X-Trail e-Power SUV e-4ORCE MHEV AWD (2022)

Op de lancering pakt Nissan uit met de topversie X-Trail onder de noemer X-Trail e-Power e-4ORCE 4WD Tekna+. Een hele mond vol die vergezeld wordt van een pittig prijskaartje van maar liefst 61.250 euro. De Belgische X-Trail vanafprijs ligt op 43.300 euro, een e-4ORCE kost minstens 50.600 euro. Daarbij is zowat de complete uitrusting voor de Tekna+ gelukkig wel al standaard – met uitzondering van de twee kofferzitjes. En nu we het toch over die uitrusting hebben. Die mag er wezen. Straf met hoeveel gadgets en (comfort)snufjes je de nieuwe X-Trail kunt uitrusten.

Hedendaagse uitrusting

Van een head-up display en intelligente LED-koplampen over zetelverwarming/ventilatie, tot en met draadloos Apple CarPlay/Android Auto. Hij heeft het allemaal en wordt daarbij gecomplementeerd door comfortabele stoelen met diamantgestikt patroon, zacht leder en een cabine met tal van hoogstaande materialen en twee grote schermen in hoge resolutie. Behoorlijk indrukwekkend allemaal. Want dan zouden we de waslijst van actieve- en passieve veiligheidssystemen nog bijna vergeten zijn. Mag natuurlijk ook met dergelijk prijskaartje.

Rijtest: Nissan X-Trail e-Power SUV e-4ORCE MHEV AWD (2022)

Minstens zo geraffineerd is de aandrijflijn die in zekere zin het beste van een EV combineert met het gebruiksgemak en autonomie van een klassieke verbrandingsmotor. Rijden doet de X-Trail e-Power sowieso altijd elektrisch. Beide motoren worden daarbij gevoed door een 1,7 kWh (netto) lithium-batterij die aangesterkt wordt door een 1,5-liter grote driecilinder turbobenzine met variabele compressie. Een technologie afkomstig van Nissan’s zustermerk Infiniti en die het mogelijk maakt om de kleine driecilinder in zowel hoge als lage regimes erg efficiënt te doen draaien.

Rijgedrag Nissan X-Trail e-Power

Ondanks een rijklaar gewicht van ongeveer 2 ton sprint de X-Trail e-Power e-4ORCE in slechts 7 seconden naar de 100 km/u. Vervolgens stoomt hij door tot een respectabele topsnelheid van 180 km/u. Daarbij toont de aandrijflijn zich erg soepel in de hernemingen en geraffineerd in de afgifte van het vermogen. Dankzij een slimme afstelling van de elektromotoren countert de e-4ORCE-technologie iedere vorm van duikneiging. En dat tijdens zowel het accelereren als het afremmen waardoor de X-Trail een heel volwassen rijgedrag voor de dag brengt. Daarbij zeilt hij maar al te graag op de grote hoeveelheid beschikbaar koppel.

Rijtest: Nissan X-Trail e-Power SUV e-4ORCE MHEV AWD (2022)

Enkel wanneer het parcours te steil of de gevraagde hoeveelheid vermogen te hoog is, hoor je de driecilinder op de achtergrond bijspringen. Maar ook dan blijft de serene beleving in tact. Schreeuwen zoals een hybride met CVT is hier niet aan de orde. En laat dat meteen ook de sterkte zijn van dit technisch huzarenstukje!

Rijtest: Nissan X-Trail e-Power SUV e-4ORCE MHEV AWD (2022)

Enkel op het vlak van verbruik moet de X-Trail e-Power e-4ORCE zijn meerdere herkennen in rechtstreekse concurrenten zoals de Toyota RAV4 Hybrid. Daar tegenover staat dan weer een meer volwassen en comfortabelere rijbeleving. Mede vanwege de hoeveelheid aangedreven assen. Zelf kwamen we tijdens de lancering op een gevarieerd parcours uit op een gemiddeld verbruik van +- 7 liter per 100 km. Volgens Nissan moet een liter minder zeker mogelijk zijn. Het normverbruik kan zelfs tot 5,8 à 6,2 liter zakken met de voorwielaangedreven X-Trail variant. Verdienstelijk, zonder meer. Maar je boekhouder zal er vanwege de bijhorende CO2-cijfers niet laaiend enthousiast van worden. Ook al sterft het fiscaal voordeel van de plug-in hybride spoedig…

Conclusie

Over het ‘nut’ van de veelbelovende e-Power technologie inzake reëel verbruik en uitstoot zullen de meningen verdeeld blijven. Maar los daarvan kan je niet om het feit heen dat deze X-Trail een bijzonder volwassen SUV is geworden. Het comfortniveau ligt hoog. Net als het aantal beschikbare gadgets en ondanks zijn atypische aandrijving is de lay-out qua hardware niet zo complex als bij de traditionele PHEV. Dat je de Nissan X-Trail e-Power niet aan het stopcontact moet hangen speelt zowel in zijn voor- als nadeel, maar kan potentiële kopers die eventueel twijfelen over de voordelen van EV-rijden wel over de streep trekken. Na de e-Power aandrijflijn te hebben ervaren zal je immers niet snel willen terugkeren naar de ervaring van een klassieke (niet sportieve) interne verbrandingsmotor.

Overzicht:
+ Comfort
+ Volwassen rijgedrag
+ Afwerking
+ Inspector Gadget
+ Véél binnenruimte
+ Raffinement e-Power aandrijving
+ Beschikbaar met 7 zitplaatsen

– Vanafprijs e-4ORCE
– Stevig gewicht

Rijtest: Nissan X-Trail e-Power SUV e-4ORCE MHEV AWD (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie nissan.be!