Officieel: Nissan X-Trail e-Power SUV (2022)Nissan onthult de vierde generatie van de X-Trail SUV, beschikbaar met vijf of zeven zitplaatsen. Desgewenst in combinatie met de zuinige e-Power aandrijflijn!

Na de gloednieuwe Qashqai is het nu tijd voor een nieuwe X-Trail generatie (nummer 4 alreeds). Beiden delen het platform (CMF-C) dat zowel lichter als stijver is dankzij het gebruik van innovatieve technieken en materialen.

Aan de buitenzijde oogt de nieuwe Nissan X-Trail zowel fris als herkenbaar. Dit ondermeer dankzij de aanwezigheid van de V-motion grille en het “zwevende” dak. De stoere Japanner kan je verder op smaak brengen met 15 koetswerkkleuren waarvan 5 duotone uitvoeringen.

Binnenin moeten we een merkbare progressie inzake afwerking en materiaalgebruik bemerken aldus Nissan. Tevens gaan ze er op technologisch vlak sterk op vooruit. Zo prijkt er centraal een 12,3” infotainmentsysteem, het digitale dashboard is exact even groot. Moderne functionaliteit zoals Apple CarPlay / Android Auto, over-the-air updates, geconnecteerde diensten, DAB+ radio, 3D navigatie, Google Assistant en Amazon Alexa zijn hier van de partij! Optioneel is er ook een 10,8” head-up display aanwezig.

De bestaande ProPILOT Assist rij-ondersteuning werd verder aangevuld met slimmere afrem/noodremhulp, al dan niet op basis van (realtime) navigatiegegevens. Krachtige Matrix LED koplampen zorgen dan weer voor een perfecte verlichting. Een extra centrale airbag tussen de voorstoelen moet ook helpen om leed te besparen.

De Nissan X-Trail SUV is er opnieuw met vijf of zeven zitplaatsen. Al is de derde zitrij wel voorbehouden voor kleine personen/kinderen (max 1,60 meter). Wanneer deze niet gebruikt geworden kunnen deze weggeklapt worden. Het standaard koffervolume ligt met 585 liter iets hoger (+20 liter) dan voordien. Al verkrijg je een zee van (koffer)ruimte door de verschuifbare achterbank neer te leggen (60:40).

Nissan X-Trail e-Power

Instapper van dienst is de 1.5-liter VCR Turbo benzinemotor met 164 pk / 300 Nm. Toch zal het voornamelijk rond de geëlektrificeerde e-Power aandrijflijnen draaien. Om een lang/technisch verhaal kort te maken: hier functioneert een 1.5-liter benzinemotor als generator voor een elektromotor. De 203 pk / 330 Nm variant is er enkel als vijfzitter, zit na 8 seconden aan 100 km/u en haalt maximaal 170 km/u.

Zoals de naamgeving doet vermoeden is de Nissan X-Trail e-4ORCE 4WD voorzien van vierwielaandrijving (lees: extra elektromotor op de achteras). Uiteindelijk goed voor 213 pk, een karrenvracht aan Newtonmeters en een 0-100 sprint van slechts 7 seconden. De topsnelheid ligt hier op 180 km/u én er is keuze tussen vijf of zeven zitplaatsen.

Met het oog op rustige en vooral milieuvriendelijke (stedelijke) kilometers komt de Nissan X-Trail met de e-Pedal Step. Dat moet voor een aangenaam rijgedrag zorgen, zeker bij veelvoudig afremmen/optrekken (lees: file). Door een verfijnde en intelligente remenergierecuperatie zou dat perfect met enkel het gaspedaal moeten lukken. Wie een zuiver elektrische X-Trail wil moet richting de Ariya!

In België kan je bij de lokale Nissan verdeler reeds een X-Trail bestelbon opstellen. Als alles goed verloopt komen de eerste exemplaren tegen november/december onze richting uit. De basisprijs voor de X-Trail Mild Hybrid 163 pk ligt op 43.300 euro in het Acenta uitrustingsniveau. Daarboven vinden we de N-Connecta en Tekna(+) uitvoeringen. Voor de professionelen is er wederom een aantrekkelijke Business Edition beschikbaar.