Officieel: Toyota bZ4X EV SUV (2021)Dit is de gloednieuwe Toyota bZ4X SUV, het eerste model in de nieuwe bZ reeks (beyond zero) van zuiver elektrische wagens.

Begin 2021 stond de bZ4X Concept nog te blinken op de Shanghai Motor Show, nu volgt het productiemodel. Die gaat – niet geheel verwonderlijk – gewoon als bZ4X door het leven. Nadien zullen er nog een reeks zuiver elektrische Toyota modellen volgen onder de bZ (beyond zero) noemer. Daarmee is de Japanse autoconstructeur (die volop inzette op de klassieke hybridetechniek) relatief laat met een EV.

Qua formaat benadert deze Toyota bZ4X de RAV4, hetzij met kortere overhangen, grotere wielbasis en tegelijk een kleinere draaicirkel. Designmatig oogt het allemaal zeer blingbling met de nieuwe hammerhead voorzijde, véél scherpte/hoeken en smalle LED lichtstroken.

Toyota heeft (véél) werk gemaakt van een aangename interieursfeer dankzij zachte bekledingen, satijnen afwerking en het nodige comfort. Het digitale dashboard (7”) werd hoger gepositioneerd, niet toevallig mooi in het zichtveld van de bestuurder. Bovendien zal er een nieuw multimediasysteem verkrijgbaar zijn mét over-the-air software updates.

One Motion Grip

De bZ4X is eveneens uitgerust met de derde generatie Toyota Safety Sense veiligheidssystemen. Ondermeer met een uitbreiding van het Pre-Collision System dat aankomende en inschuivende voertuigen detecteert, acceleratie bij lage snelheden onderdrukt en assisteert bij een noodstop. De bZ4X zal het eerste productiemodel van Toyota zijn dat het One Motion Grip (steer-by-wire) systeem aanbiedt, inclusief ietwat vreemd stuurwiel.

Dankzij het doordachte e-TNGA platform is er binnenin naast een “toonaangevende hoeveelheid” beenruimte ook nog steeds plaats voor 452 liter bagage in de koffer.

FWD of AWD

De Toyota bZ4X zal verkrijgbaar zijn met voorwielaandrijving (FWD, één elektromotor, 204 pk / 265 Nm) en vierwielaandrijving (AWD, twee elektromotoren 217,5 pk / 336 Nm). Voor die laatste werd er samengewerkt met specialist – en landgenoot – Subaru met het oog op méér veiligheid en offroadcapaciteiten.

De 71,4 kWh lithium-ion batterij heeft een hoge densiteit wat moet zorgen voor een actieradius van ”meer dan 450 km”, voor officiële WLTP cijfers moeten we nog even geduld hebben. Laden kan met 11 kW (AC) of 150 kW (DC), een warmtepomp zorgt voor de nodige energie-efficiënte bij uitdagende weersomstandigheden. Optioneel krijgt het dak een zonnepaneel mee waarmee je – volgens Toyota – tot 1.800 km jaarlijks aan rijbereik scoort.

Meer details (en prijzen?) volgen op 2 december wanneer Toyota de bZ4X officieel in Europa zal voorstellen.