Rijtest: Volkswagen e-Up!

Volkswagen E-Up Rijtest - Header
Zijn lage gewicht en compacte afmetingen maakten elektrificatie onvermijdelijk: dit is de nieuwe Volkswagen E-Up!

Anno 2014 is het voor een grote autoconstructeur stilaan ondenkbaar om geen elektrische wagen in het gamma te hebben. Laat staan voor Volkswagen, waarvan dat andere merk uit de VAG-portfolio dag in dag uit de slogan Vorsprung durch Technik op ons afvuurt. Toch duurde het betrekkelijk lang aleer de Duitsers met een commercialisatie van start gingen. Een Volkswagen E-Up! Concept zagen we al op het Autosalon van Frankfurt 2009, maar pas in maart 2013 mochten we het finale resultaat aanschouwen. Al kwam Volkswagen dan meteen en plein force, want ook de E-Golf en de exclusieve XL1 hybride werden tegelijkertijd voorgesteld. Qua specificaties wijkt de E-Up! weinig af van het originele plan, al is dat met een man als Ferdinand Piëch in de Raad van Bestuur geen verrassing: hij zou ’s werelds snelste productievoertuig op de markt brengen en hij zou een wagen lanceren met een verbruik van minder dan 1 liter per 100 kilometer. Waar een wil is, is een weg.

Volkswagen E-Up Rijtest 01

Volkswagen E-Up Rijtest 02Volkswagen E-Up Rijtest 03

Elektrificatie was bovendien volledig op het lijf van de Volkswagen Up! geschreven, zijn compacte afmetingen en zijn lage gewicht vormen de ideale basis. Het 18,7 kWh Lithium-Ion batterijpakket legt natuurlijk wel wat extra (226 kg) in de balans, maar met 1.214 kilogram is de e-Up! nog steeds geen zwaargewicht. Dat leidt er ook meteen toe dat de e-Up! vlot voor de dag komt: een sprint van 0-100 km/u duurt misschien wel 12,4 seconden, maar van 0-70 km/u lijkt werkelijk slechts een fractie daarvan te duren. En des te opvallender zijn de hernemingen, want in tegenstelling tot de 1.0-liter benzinemotor met zijn magere 95 Nm levert de 60 kW-sterke elektromotor een comfortabele 210 Nm die reeds vanuit stilstand beschikbaar is. Of je nu 30 km/u, 60 km/u of 90 km/u rijdt, je raakt het gaspedaal nog maar aan en de e-Up! zet gewillig de volgende acceleratie in. Deze stopt wel bij 130 km/u, want dat is de gelimiteerde topsnelheid van dit elektrische wagentje. En dat stoort niet, want de e-Up! is uiteindelijk ook allesbehalve gemaakt voor de autosnelweg. Hij doet het wel als je aandringt, maar de batterijen worden aan dergelijke snelheden zo onder druk gezet dat de theoretische autonomie van 150 km/u een absolute utopie wordt.

Volkswagen E-Up Rijtest 22

Volkswagen E-Up Rijtest 07Volkswagen E-Up Rijtest 04

Houd je de constante snelheid van 50 km/u, dan verbruik je amper 10 kWh/100 km, maar aan een snelheid van 105 km/u slinkt de accu al snel met 13,5 kWh/100 km of meer. Gebruik je de e-Up! waarvoor hij werkelijk (=de stad!) bedoeld is, dan zijn zowel het theoretisch gemiddelde van 11,7 kWh/100 km als een autonomie van 150 kilometer perfect haalbaar. Met de ECO of ECO+ modi vergroot je nog eens de probabiliteit daarop en je kiest zelf de energierecuperatie bij het remmen. D1, D2, D3 of B, je personaliseert naar wens. Nu goed, meerdere onafhankelijke studies tonen bovendien aan dat ongeveer 80% van alle automobilisten niet meer dan 50 kilometer per dag rijdt, voor hen is de e-Up! – tenzij het daarvan 48 snelwegkilometers zijn- dus een interessant alternatief. Financieel moet je slechts afstand doen van een kleine 3 euro per 100 kilometer, met een conventionele brandstof bereik je al snel het dubbele of zelfs drievoudige. En zeker in het stadsverkeer! Maar er is altijd een keerzijde van de medaille: de aankoopprijs van de e-Up! bedraagt met 25.250 euro meer dan het dubbele van de goedkoopste reguliere Up! (€9.850)…

Volkswagen E-Up Rijtest 12Volkswagen E-Up Rijtest 15

Volkswagen E-Up Rijtest 14

Volkswagen E-Up Rijtest 10Volkswagen E-Up Rijtest 18

Wat krijg je daar extra voor? Wel, buiten een dosis liefde van God en Wouter Van Besien ook nog eens 2 extra deuren, want de e-Up! is er uitsluitend als vijfdeurs. Verder beschik je over boomerangvormige LED dagrijlichten, boogvormige reflectoren achteraan en 15-inch lichtmetalen velgen. Chroom accenten hier en daar gecombineerd met een blauwe toets zorgen voor wat contrast met het maagdelijk witte koetswerkkleur. Je krijgt echter gratis ook enkele batterijdoders als verwarmbare voorzetels, een automatische airco en verwarmbare voorruit. De boordcomputer en een nog verder uitgewerkte Think Blue trainer met focus op het elektrische aspect brengen het verbruik gelukkig uitmuntend in beeld. Bovendien geeft de standaard Maps & More navigatie in nood de nabijgelegen laadpunten weer en bekijk je via een handige Route Range Check hoever je nog met je batterijstatus geraakt. Aan een openbaar Combined Charching Station (CCS) haal je in 30 minuten opnieuw 80% van je totale batterijcapaciteit, gewoon thuis volledig opladen duurt 9 uur.

Volkswagen E-Up Rijtest 21

Volkswagen E-Up Rijtest 23Volkswagen E-Up Rijtest 24

Conclusie

Een elektrische versie van de Volkswagen Up! was een volstrekt logische stap: hij is klein, hij is licht en hij is de ideale stadsmus. Vanzelfsprekend komt de e-Up! met 82 pk en 210 Nm bijzonder vlot voor de dag, terwijl het elektrische verbruik ook een stuk minder bedraagt dan de Focus Electric of Nissan Leaf waar we onlangs mee op stap gingen. De prijs is anderzijds niet mals, maar op de Renault Zoé na doen zijn concurrenten het niet beter. De BMW i3 tot slot is een stuk innovatiever en levert een beter ‘wow’ totaalconcept, maar voor die prijs heb je er alweer een extra conventionele Up! bovenop. De e-Up! doet waarvoor hij bedoeld is: zich goedkoop (<3€/100 km), muisstil en enorm vlot door de drukke stad begeven. Conclusie: elektrisch is gewoon de meest ideale motorisatie voor de Up!

Volkswagen E-Up Rijtest 09

Overzicht

+ Prestaties
+ Laag energieverbruik in de stad
+ Energierecuperatieniveau naar wens: D1, D2, D3 of B
+ Visualisatie Think Blue Trainer, navigatie-integratie
– Bediening Maps & More zelf is minder intuïtief
– Prijs

Volkswagen E-Up Rijtest 06

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...