Rijtest: Tesla Model 3 (2021)Gaat de spreekwoordelijke “less is more” vlieger ook op in het geval van de toegankelijk(er) geprijsde Tesla Model 3 basisversie?

In afwachting van een compacte Model 2 bestseller is de Model 3 momenteel de meest toegankelijke Tesla. De Model 3 Long Range uitvoering zou 600+ km ver moeten geraken terwijl de Model 3 Performance met kinderlijk gemak het leven van gerenommeerde sportwagens zuur maakt. Dit dankzij het indrukwekkend prestatiepotentieel (0-100 in 3,3 seconden)! Al is er ook een naamloze Model 3 basisversie (voordien Model 3 Standard Range Plus) die duizenden euro’s goedkoper is… En daarom zeker niet slecht(er) is.

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Want met een 0-100 chrono van 6,1 seconden, 225 km/u topsnelheid en rijbereik van 491 km (WLTP) heb je weinig te klagen. Zeker als je niet de drang voelt om steeds jezelf te bewijzen aan het stoplicht of dagdagelijks het volledige land moet doorkruisen. En ook bij de reguliere Model 3 profiteer je van een rustgevend gevoel achter het stuurwiel dankzij de fluisterstille en comfortabele aandrijflijn.

Indrukwekkende energie-efficiëntie

Met een rustige rijstijl komt een praktijkverbruik van 13 kWh per 100 km binnen handbereik en dan zou je effectief 500 km autonomie kunnen halen! Reken voor je gemoedsrust toch maar dat je na ongeveer 400 km terug aan de stekker moet. Zoals bij elke EV is dit sterk afhankelijk van je traject, rijstijl en de (weers)omstandigheden.

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Tesla is constant (en dat mag je gerust zéér letterlijk nemen) in de weer met het verbeteren van hun software en de batterijmanagement. Dit om zo de perfecte (lees: meest zorgeloze) gebruikerservaring te creëren. Daarom weigeren ze officieel de batterijcapaciteit en ander cijfermateriaal te communiceren, met een toekomstige update zouden deze misschien direct achterhaald zijn. Ook maken ze gebruik van verschillende leveranciers/samenstellingen (LG of Panasonic) voor hun batterijpacks terwijl ook de productielocatie (USA of China) invloed heeft.

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Reken in dit geval op een accu van ongeveer 57 kWh, dit in tegenstelling tot topversies met 76 kWh. Die hebben ook twéé elektromotoren (lees: vierwielaandrijving) waarbij de reguliere Model 3 het moet doen met één elektromotor (lees: achterwielaandrijving). De gespecialiseerde media spreekt van 325 pk / 420 Nm … maar ook dat kan Tesla aanpassen fine-tunen met een toekomstige over-the-air update.

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Naast dergelijke ingrijpende updates introduceert de Amerikaanse autoconstructeur ook heel wat nieuwe functionaliteiten. Gaande van méér veiligheid, rijhulp of entertainment, het ene al wat interessanter dan het andere. Denk aan scheetkussens, Dog Mode, verkeerslichtdetectie en Car-aoke. Duidelijk dat ze zichzelf daar in Palo Alto (Tesla HQ) niet altijd even serieus nemen!

Leve de Superchargers!

Laden kan de Tesla Model 3 goed. Aan een Wallbox (thuislader) of publieke laadpaal lukt het tot 11 kW (AC) wat marktconform is. Aan een snellader lukt het met 170 kW (DC) wat dan weer bovengemiddeld goed is! De Model 3 topversies doen nog beter met 250 kW, iets dat hier theoretisch ook mogelijk zou moeten zijn.

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Net zoals de Model S, Model X en Model Y kan je met een Model 3 ook terecht bij de Tesla Supercharger laadinfrastructuur. Bij voorkeur via de ingebouwde navigatie wat voor een opgewarmde batterij zorgt waardoor je sneller kan laden!

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Ingrijpende visuele verschillen tussen de verschillende Model 3’s zijn niet te bespeuren met ook hier keuze tussen (slechts) vijf koetswerkkleuren. De 18” Aero velgen zijn – zoals de naam doet vermoeden – aerodynamisch geoptimaliseerd met het oog op lagere weerstand, minder verbruik en dus méér rijbereik. Handige Harry’s kunnen die kunststof wieldoppen ook verwijderen of gewoon opteren voor de 19” Sport velgen.

Een ruim en strak/minimalistisch interieur

Binnenin prijkt er een zwart of wit interieur, voor de basisversie wel slechts “gedeeltelijk premium” zoals Tesla zo mooi omschrijft. In de praktijk moet je het zonder het hoogwaardig audiosysteem (14 luidsprekers) en LED mistlampen stellen. Maar nog steeds met elektrisch verstelbare stoelen/buitenspiegels, verwarmd stuurwiel, draadloze telefoonlader (2 stuks!) en vier USB aansluitingen.

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Inzake praktisch gebruiksgemak biedt de goedkoopste Tesla 649 liter laadvolume achteraan plus vooraan een frunk (front trunk), ideaal voor laadkabels. Zelfs vijf volwassen kunnen hier relatief comfortabel plaatsnemen, dankzij het riante glazen panoramadak heerst er een aangenaam ruimtegevoel. Sinds eind 2021 (wegens de productiestart in China?) ging het materiaalgebruik en bouw/afwerkingskwaliteit er zichtbaar op vooruit. Maar zo hoogwaardig als bij de Duitse premiummerken moet je het wel (nog) niet verwachten…

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Blikvanger in het bijzonder minimalistische (sobere?) interieur is letterlijk en figuurlijk het horizontaal gepositioneerde infotainmentssysteem (15”). Hierin zitten alle instellingen, maar ook informatie. Dankzij een doordachte menustructuur en snelle werking zit het blindelings in de vingers. Wat iets meer tijd vraagt is de (enige) snelheidsaanduiding in de linkerbovenhoek. Een head-up display zou daarvoor een logische oplossing zijn … maar Musk en Co vinden blijkbaar van niet?!

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Rijgedrag

Dankzij de doorgedreven remenergierecuperatie en het “one pedal driving” kan elektrisch rijden initieel behoorlijk vreemd aanvoelen. Na een korte (mentale) aanpassingsperiode ben je er echter snel mee weg en wil je vermoedelijk nooit nog iets anders. Zelfs met 1.850 kg op de weegschaal voelt de Model 3 behoorlijk levendig aan, dit dankzij een laag zwaartepunt, directe besturing en nodige stabiliteit.

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)
Elke Tesla komt steeds met Standard Autopilot die je kan zien als een vergevorderde vorm van adaptieve cruise control en rijstrookassistentie. De Enhanced Autopilot upgrade voegt daar nog een hoop features aan toe (actieve navigatie, Auto Lange Change, volautomatische parkeerhulp, Summon …). Daarnaast kan je nu al (bij)betalen voor de Full Self-Driving Capability (FSD) upgrade die autonoom rijden écht mogelijk zou kunnen maken. Musk is er heilig van overtuigd dat die op (korte?) termijn uitgerold kan worden. Nadien pas installeren zou duurder zijn.
Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Prijzen en concurrentie

Behalve steeds veranderende benamingen en specificaties is er ook geen vat te krijgen op het gehanteerde prijsbeleid van Tesla. Desondanks een heel overzichtelijk aankoopproces (grotendeels online) en slechts enkele beschikbare opties schommelen de vanafprijzen frequent. Uiteraard steevast in dezelfde grootorde. Toch brak de Model 3 instapper recentelijk toch door de psychologische grens van 50.000 euro. Voor de Long Range en Performance moet je respectievelijk 57.990 euro en 63.990 euro op tafel leggen. In tegenstelling tot diverse concurrenten blijven leveringsproblemen (wegens het wereldwijde tekort aan halfgeleiders) bij Tesla relatief beperkt.

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Met de Polestar 2 richt de Zweeds-Chinese nieuwkomer zich overduidelijk op de Tesla Model 3 met soortgelijke varianten/prijzen, zeker gezien de recente toevoeging van een 224 pk sterke Standard Range Single Motor instapper (vanaf 44.900 euro). Met de gloednieuwe i4 mikt BMW toch hoger (lees: duurder) terwijl de IONIQ 5, ID.3 en EV6 met een andere koetswerkvorm pronken. De technisch gerelateerde Model Y is hoger, ruimer en duurder (vanaf 63.000 euro) maar doet het zonder achterwielaangedreven instapper.

Conclusie

Ja, de benamingen, functionaliteit, cijfermateriaal en prijzen durven wel eens te wijzigen. Maar dat is slechts een voetnoot want de Tesla Model 3 biedt een bovengemiddelde energie-efficiënte (lees: zuinig + riant rijbereik) dankzij de perfect uitgekiemde en future proof aandrijflijn. In combinatie met het ruime interieur, aangename/rustgevende rijgedrag, handig Supercharger netwerk en vele updates blijft het een elektrische wagen die niet mag ontbreken op je shortlist. De Model 3 Long Range blijft onze favoriet maar eigenlijk heb je niets te klagen met de goedkopere Model 3 basisversie. Want gezien de beperkte verschillen geldt ook hier: less is more!

Overzicht:
+ Futuristische vormgeving / merkimago
+ Geruststellend rijbereik (350+ km)
+ Zuinig
+ Verbeterd materiaalgebruik interieur
+ Gezonde prestaties
+ Comfortabel
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Ruim interieur
+ Direct stuurgevoel
+ Goede wegligging
+ Supercharger laadinfrastructuur
+ Fiscaal interessant

– Riante concurrentie(strijd)
– Beperkte personalisatiemogelijkheden
– Vraagt om een “nieuwe manier” van rijden (o.a. snelheidsweergave, one pedal driving…)

Rijtest: Tesla Model 3 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie tesla.com!