Rijtest: Audi SQ5 TDIEen luxueuze crossover omvormen tot een sportwagen met een dieselmotor. Het lijkt eerder gekkenwerk, maar Audi bewijst op indrukwekkende wijze het bestaansrecht van deze SQ5!

Na de succesvolle lancering van het “compact SUV segment” door enkele autoconstructeurs uit het Verre Oosten zag Audi direct brood in een dergelijk model, natuurlijk overgoten met een premium sausje aan zowel de binnen- als buitenzijde. Na een verplichte conceptronde in 2007 kregen we in het crisisjaar 2008 een productie-exemplaar gepresenteerd op het Autosalon van Los Angeles. In tegenstelling tot eerdere berichten lag de basis voor de Audi Q5 bij de A4 en niet bij de Volkswagen Tiguan die in hetzelfde segment resideert. In 2012 was de tijd ondertussen al rijp voor een beperkte facelift voor de Audi Q5, naast enkele visuele wijzigingen werden de motoren wat opgefrist. Bovendien zag Ingolstadt de tijd rijp om voor het eerst met een S-versie van een Q model te komen. In Amerika krijgt deze SQ5 een speelse benzinemotor ingelepeld, in Europa moeten we het ‘slechts’ doen met een smeuïge dieselmotor. Een decennium geleden zou zoiets nooit aanslaan wegens het beperkt sportieve karakter van de diesels, maar na de vele successen in de racerij (Le Mans!) durft niemand nog twijfelen aan het potentieel van deze duivelse brandstof!

Rijtest: Audi SQ5 TDI

Net zoals zijn compacte Q3 broertje combineert de Audi Q5 de functionaliteit van een Avant (breakuitvoering) met een verhoogde koetswerkbouw/zitpositie en een stoer uiterlijk. Met de toevoeging van de S in de naamgeving krijg je meteen ook nog een singleframe grille, heldere Xenon koplampen met LED signatuur, een resem specifieke badges en diverse elementen overgoten met aluminium. Achteraan merk je per direct dat het menens is met deze Duitser dankzij de dubbele uitlaat aan weerszijden, al blijft het stevige vermogen onder de grote motorkap visueel goed verstopt. Mag het toch wat duidelijker dat je met iets speciaals rondrijdt, dan kan je terugvallen op de aandikte personalisatiecatalogus met diverse koetswerkkleuren (nieuwkomers: Estorilblauw en Panterzwart!), exterieurupgrades of keuze uit diverse 20/21 inch lichtmetalen velgen. Per toeval stond onze Audi SQ5 testwagen eens geparkeerd tussen de Q3 en (vorige) Q7 en alle (vrouwelijke) eigenaars waren unaniem akkoord dat onze verhoudingen het best klopten.

Rijtest: Audi SQ5 TDIRijtest: Audi SQ5 TDI

Rijtest: Audi SQ5 TDI

De interieurafwerking is bij Audi steevast van bijzonder hoge kwaliteit, bij het vlaggenschip van de Q5 familie is dat dus ook het geval. Een knappe afwerking, premium materialen en een finishing touch met koolstofvezel, Parelnappa leder/alcantara, aluminium en chroom. De wijzerplaten blinken uit in hun eenvoudigheid en leesbaarheid, een overdaad aan S-logo’s hier en daar maakt het nog eens extra duidelijk dat je bovenaan de voedselketen zit! De sportzetels bieden heel wat comfort én voldoende steun wanneer dat nodig blijkt te zijn, dankzij de fijne stijlen en het optionele panoramisch zonnedak wordt het ruimtegevoel nog ietwat versterkt. Achteraan is er meer dan voldoende plaats voor drie kinderen of twee grote volwassenen, de koffer slikt 540 tot 1.560 liter bagage. Samen met de specialist Bang & Olufsen ontwikkelde Audi een haarscherp sound system voor onvergetelijke luisterbelevingen. Met de Q5 facelift werd het Audi MMI – Multi Media Interface – systeem (alomvattend geheel voor de navigatie, multimedia en connectiviteit) wat uitgebreid met onder meer Google Maps integratie en een vierdelige knoppenstructuur. Anno 2015 mag dat scherm wel wat groter/scherper en is een reguliere USB poort op een toegankelijke positie ook geen overbodige luxe meer, laat staan dat je een specifieke iPhone(4!) kabel moet hebben om je favoriete smartphone fysiek te kunnen koppelen.

Rijtest: Audi SQ5 TDI

Rijtest: Audi SQ5 TDIRijtest: Audi SQ5 TDI

De Audi Q5 is in België verkrijgbaar met 11 verschillende motorisaties (3 benzine – 8 diesels) met een vermogen van 136 pk tot 258 pk, de SQ5 rekent op zijn beurt sowieso op de 3.0-liter V6 TDI met twee turbo’s, goed voor 313 pk en 650 Nm – !! – koppel in combinatie met 179 g/km CO2. Dit kolossale krachthok is steevast gekoppeld aan de befaamde quattro vierwielaandrijving en een achttraps S-Tronic sportautomaat mét schakellepels achter het stuurwiel. De sprint van 0 naar 100 km/u kost slechts 5,1 seconden en wordt met zoveel gemak uitgevoerd dat het nauwelijks indruk maakt. Bij 250 km/u is het traditiegetrouw gedaan met versnellen, al hoef je het niet zo ver te zoeken om te potentieel van dit motorblok te ontdekken. De brandstoftank heeft een capaciteit van 75 liter en zelfs met een resem vlotte kilometers bleef ons verbruik schommelen rond de 8 à 9 liter per 100 km. Theoretisch meent Audi dat 7,2 liter zou volstaan, wat je met de gepaste ingesteldheid zeker kan behalen.

Rijtest: Audi SQ5 TDIRijtest: Audi SQ5 TDI

Na enkele dagen met de Audi SQ5 moesten we ons steeds terug intomen en beseffen dat we hier te maken hebben met een compacte SUV en niet met een performante sportwagen. Daarvoor is de sturing net een tikkeltje te licht en bespeuren we hier en daar nog wat bodyroll, anderzijds kunnen we enkel lovende woorden neerpennen over het weggedrag, remprecisie en de bakken grip! Dat we tijdens een vroege zomerdag in de Ardennen vlot meekonden met een BMW M4 Cabrio zegt misschien ook al genoeg.. Dankzij de Drive Select regel je bovendien de innerlijke ziel (stuurbekrachtiging, gasrespons, ..) van de Audi SQ5 wanneer je bijvoorbeeld ook even wil genieten van dit Duitse premium product in alle rust en comfort. Van buitenaf klinkt deze Audi SQ5 – zeker in sportstand! – behoorlijk diep/stoer, de voortreffelijke isolatie voorkomt datzelfde aan de binnenzijde. Daarom voorzag Audi een Sound Actuator die het uitlaatgeluid elektronisch wat versterkt.

Rijtest: Audi SQ5 TDI

De gefacelifte Audi Q5 start bij €36.600 in de catalogus terwijl je pas kan gaan spreken over een SQ5 vanaf €63.000. Dat is zeker niet weinig, zeker als je weet dat de Q5 met dezelfde 3.0-liter TDI minstens €44.110 kost. Desondanks de unieke looks, energieke motor en knap interieur ben je naar Duitse gewoonte toch nog verplicht om enkele duizenden euro’s te reserveren voor (noodzakelijke) opties, uitbreidingspacks, gadgets en wat personalisatie.. De speciale S badge kan twijfelende kopers misschien wel overhalen, al is er ook nog een Porsche Macan in hetzelfde (prijs)segment die technisch heel wat elementen deelt met deze SQ5. Binnen de traditionele Duitse concurrentie hebben we nog een Mercedes GLK-Klasse en een BMW X3, enkel deze laatste komt met een evenwaardig alternatief (BMW X3 xDrive35d – 313 pk – vanaf €59.255) voor de SQ5.

Rijtest: Audi SQ5 TDIRijtest: Audi SQ5 TDI

Conclusie

De Audi SQ5 kon ons – op indrukwekkende wijze – overtuigen van zijn veelzijdigheid. Niet enkel is hij praktisch (grote koffer/achterbank, sleepvermogen) en is hij veilig (hoge zitpositie, hulpsystemen, ..), ook is hij nog eens verbluffend snel zonder daar een torenhoog verbruik tegenover te stellen. Net zoals bij de concurrentie zal je stevig moeten investeren om een knap exemplaar te configureren, maar gelukkig is de Audi SQ5 een stuk beschaafder. Van (geluid) faken zijn we nog steeds geen fan, maar gelukkig worden omstaanders wél getrakteerd op een aangename/sportieve soundtrack. Een sportieve SUV mét dieselmotor, het blijft vreemd klinken, maar Audi toont hier met de SQ5 hoe het moet!

Overzicht:

+ Indrukwekkende prestaties
+ Relatief zuinig
+ Comfortabel
+ Ruim interieur

– Prijs/uitrustingspolitiek (Achteruitrijcamera? USB? ..)
– Fake soundtrack
– Interne concurrentie (Audi Q5 3.0 TDI – Porsche Macan Diesel)

Rijtest: Audi SQ5 TDI

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens