Officieel: Audi TT RS Coupé + TT RS Roadster (2016) [400 pk / 480 Nm]Ter ere van de Beijing Motor Show presenteert Audi de topuitvoering van de TT familie, zowel de TT RS Coupé als TT RS Roadster krijgen maar liefst 400 pk onder de motorkap!

Dat er een nieuwe generatie Audi TT RS aankwam was al goed duidelijk, zeker toen de Duitsers er in Spanje op uit trokken met een niet gecamoufleerd prototype in het bijzijn van de nieuwe R8 Spyder. Hoe deze hot hatch en hot cabrio er uitzien mag dus geen verrassing zijn, toch willen we nogmaals onderstrepen dat deze TT RS’en hun sportiviteit niet wegsteken en naar buiten komen met blitse velgen (19″ of 20″), de gekende honinggraagmotief in de grille, chroom accenten en twee ovalen uitlaatmonden achteraan.

Binnenin werd het bestaande TT recept aangedikt met veel alcantara, chroom en koolstofvezel en mooie, contrasterende stiknaden. Het speciale RS stuurwiel krijgt het gezelschap van de startknop, iets wat zijn grotere broer – de R8 – hem ook al voordeed. Alle gadgets van Audi zijn hier natuurlijk aanwezig, net zoals bij de reguliere TT’s zit het Virtual Cockpitsysteem reeds in de basisuitrusting. LED verlichting – hét paradepaardje van Ingolstadt – krijg je ook voor- en achteraan, optioneel kan je matrix OLED’s krijgen. Het openen en sluiten van het stoffen klapdak bij de TT RS Roadster is nog steeds volautomatisch voorbij in 10 seconden en dit zelfs al rijdend tot 50 km/u!

Genoeg gepalaverd over de uitstraling, jullie kunnen namelijk zelf wel bepalen of deze uitstraling nu wél of niet jouw ding is. Waar iedereen het ongetwijfeld wél over eens zal zijn is de luidkeelse 2.5-liter vijfcilinder, een nieuwe generatie TFSI (op basis van de voorgaande vijfcilinder) die steeds samen met quattro vierwielaandrijving en een zeventraps automaat komt. Deze generatie Audi TT RS Coupé en TT RS Roadster – Cabrio in sommige delen van de wereld – levert hierdoor een piekvermogen van 400 pk – !! – en 490 Nm, goed voor een nul-naar-honderd-sprint in minder dan 4 seconden. Om precies te zijn, respectievelijk 3,7 en 3,9 seconden voor de gesloten en open uitvoering! De topsnelheid ligt naar Duitse gewoonte vast op 250 km/u maar dat kan nog 280 km/u worden als je wil bijbetalen.. Het verbruik en CO2 uitstoot verzwijgen we wijselijk maar reken best “op een stevige hoeveelheid”.

In de aankomende herfst moeten deze TT supersportvarianten opduiken in het Europese dealernet, de rest van de wereld komt erna pas aan de beurt. Audi spreekt van een richtprijs van €66.400 (TT RS Coupé) en €69.200 (TT RS Roadster), de uiteindelijke Belgische prijzen zullen daar niet al te veel vanaf liggen.