Rijtest: Mercedes CLA45 AMG 4MATIC

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATICDe Mercedes CLA45 AMG probeert menig enthousiasteling te overtuigen met zijn knappe looks en krankzinnige prestaties!

Mercedes trok met de nieuwe A-Klasse overduidelijk de kaart van de verjonging om zo het grijze en ietwat saaie imago van het merk wat weg te werken. Op één paard moet je nooit wedden, daarom dat een hele resem afgeleiden gelanceerd werden. Op die manier hoeft niet enkele yougster Mercedes links laten liggen bij de aankoop of leasing van hun eerste wagen, het biedt de rest van het gamma ook de kans om wat te groeien en zich hoger te positioneren. Een sportieve AMG variant kon uiteraard niet uitblijven, de ingenieurs ontworpen zelfs een nieuwe en krachtige 2.0-liter viercilinder die in staat is om 360 pk te generen! De combinatie van de frisse A-Klasse met deze indrukwekkende krachtbron leverde alreeds vuurwerk op, toen we de kans kregen om de CLA45 AMG te rijden werden we instant happy!

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

De Mercedes CLA45 AMG die we voor een korte testperiode meekregen was voorzien van het Edition 1 AMG pack. Deze naamgeving kennen we al van de reguliere Mercedes’ modellen die als een van de eerste van de band rollen en worden typeert door een stevige(re) basisuitrusting. Bij de CLA45 AMG variant krijg je op die manier unieke rode accenten, een spoiler uit koolstofvezel, een stickerstrook langs de zijkanten en enkele verfraaiingen binnenin. Subtiel ergens toekomen of iemand de voorrang schenken zit er dan ook niet meer, persoonlijk zouden we de meerprijs (€5.900) van de Edition1 uitvoering dan ook uitgeven aan wat extra brandstofbudget. Heb je geen probleem met het petjesgevoel of eis je graag de aandacht op, begin dan maar te zoeken naar een nog beschikbare CLA45 AMG Edition 1! Ook zonder deze visuele upgrade ziet de CLA er betrekkelijk knap uit dankzij de aflopende daklijn, dynamische flanken, gekleurde remklauwen en een dubbele uitlaat aan de achterzijde. Net zoals bij de reguliere modellen heb je keuze uit diverse kleuren en velgen zodoende je jouw CLA45 AMG naar eigen smaak en budget kan samenstellen, indien dat niet direct lukt zullen de heren van AMG Performance je wel helpen.

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

Binnenin blijft alles bij het herkenbare voor de vele CLA rijders die ons land ondertussen al rijk zijn, hier wordt het geheel wel stevig overgoten met een sportieve saus. Zo krijg je een hoop AMG badges, unieke instaplijsten, strakzittende sportzetels en wederom heel wat koolstofvezel en chroom. Voor de afwerking werd in Affalterbach gekozen voor leder, alcantara en rode stiksels maar ook hier kan er heel wat gepersonaliseerd worden! De middenconsole kreeg een AMG Drive Unit met een geïntegreerde AMG stempel op de unieke schakelpook, de zwevende middenconsole is hier jammer genoeg ook van de partij. Het COMAND systeem werkt nog steeds prima eens je het wat door hebt, speciaal voor de AMG modellen werd er nog een menu aan toegevoegd met onder meer een racetimer en temperatuurdata. Vier volwaardige deuren zijn altijd praktisch maar met de aflopende daklijn van de Mercedes CLA zijn de grootste inzittenden sowieso naar voren verbannen, kinderen hebben hier gelukkig geen last van. De kofferruimte is met 470 liter aan de grote kant maar blinkt niet écht uit met zijn onpraktische laadvorm. Deze twee minpunten worden gelukkig gecounterd met de komst van een CLA 45 AMG Shooting Brake in de nabije toekomst!

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATICRijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

Het kloppende hart voor deze snelle Benz is rechtstreeks afkomstig uit de alreeds geteste A45 AMG en levert hier ook vuurwerk! De 2.0-liter viercilinder levert dus 360 pk en 450 Nm wat bijzonder indrukwekkende waarden zijn, de topsnelheid ligt vast op 250 km/u en daar ben je sneller dan je zou durven denken. Vanuit stilstand heb je maar 4,6 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken, dankzij de AMG Launch Control functie lanceer je jezelf zonder al te veel moeite richting illegale snelheden. Dankzij het getover van de AMG ingenieurs klinkt de viercilinder ook nog eens vrij aangenaam wat de belevenis enkel maar versterkt, het wederkerende plofgeluid is wel nefast voor het verbruik. Mercedes denkt dat 7,1 liter benzine haalbaar is, wij hielden het op een 11 liter in normale omstandigheden. Voeg daar een portie #yolo aan toe en het loopt zonder problemen op richting de 20 liter per 100 km, het is duidelijk dat de CLA45 AMG een graag geziene gast zal worden bij het lokale tankstation. Met een brandstoftank van 56 liter ben je in staat om een goede 500 kilometer af te leggen, dankzij een enthousiast start/stop systeem én een ECO stand kan je dat gelukkig nog wel wat rekken.

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

Zoals je het van een rasechte AMG mag verwachten levert deze CLA45 een strakke wegligging en dito stuurgevoel, al kan je de viercilinder ook ingetogen rijden. Toch in vergelijking met zijn V8 en V12 familieleden die nog steeds een innerlijke hooligan bezitten. In de Sport setup communiceren de knappe 19″ velgen wel bijzonder overtuigend de erbarmelijke staat van ons wegdek, al ervaart de purist/petrolhead die feedback als wenselijk. De automatische versnellingsbak 7G-DCT schakelt voldoende snel al heb je soms wat last van turbolag, eens die blazers er volledig klaar voor zijn breekt de hel los. Dankzij de 4Matic vierwielaandrijving kan je een volledig jaar ten volle genieten van deze Duitser, dat je de banden niet zal kunnen oproken neem je er dan maar bij.

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

Duitsers verkopen hun vel naar goede gewoonte niet goedkoop, de parel binnen het CLA-Klasse gamma gaat dan ook niet voor peanuts over de toonbank. In basistrim betaal je maar liefst €56.991 euro voor deze CLA45 AMG, wat bijna 10.000 euro meer is dan wat je voor de technisch identieke A45 AMG moet achterlaten bij de dealer. Wil je wat visueel sterke tweaks, leuke(re) velgen en een aangenaam interieur kan je het prijskaartje stevig laten aandikken, ons testmodel was op die manier goed voor 71.354 euro. Desondanks die stevige som geld was er toch geen keyless go of elektrisch verstelbare stoelen terug te vinden, vergeet dus niet dat de Mercedes A-modellen nog steeds de instappers van dienst zijn. Voor de minder fortuinlijke fanboys zijn er gelukkig heel wat meer bereikbare krachtbronnen (vanaf €28.000) van dienst die combineerbaar zijn met AMG looks, blijf aub wel weg van fake AMG badges!

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATICRijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

De klassieke concurrentie binnen het Duitse triumviraat lijkt momenteel enkel de Audi S3 Berline (vanaf €44.050) te zijn die goedkoper naar buiten komt maar minder weet uit te pakken met z’n looks, de komende BMW 2-Reeks Gran Coupe (vermoedelijk €50.000+) zal dat ongetwijfeld beter weten te doen. Voor die prijs kan je ook de toevlucht nemen naar heel wat leuke hot hatches zoals de Renault Mégane RS (vanaf €28.000), Ford Focus ST (vanaf €32.000) of zelfs de nieuwe Subaru WRX STi (vanaf €42.000).

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

Conclusie

De Mercedes CLA45 AMG is een mooi vervolg voor het viercilinder AMG verhaal, de vermogende petrolheads kunnen nu ook opteren voor een meer stijlvol – en duurder – alternatief voor de A45 AMG. Wie knap wil zijn moet nu eenmaal afzien, zo is de achterbank enkel weggelegd voor inzittenden die geen 1m80 meten en de koffer is desondanks zijn riante afmetingen wat onpraktisch. Toch verdampen deze minpunten wanneer je – met een tankkaart – mag plaatsnemen in de driver seat, de tweeliter schreeuwt het maar al te graag uit en tovert gegarandeerd een glimlach op ieders gezicht. De harde afstelling maakt hem niet de perfecte reisgenoot voor lange roadtrips, in bochtenrijke gebieden vertoeven lijkt hem dan weer wél op het lijf geschreven.

Overzicht:

+ Prestatiedrang
+ Verslavend uitlaatgeluid
+ Sportieve en knappe looks
+ Strakke wegligging en stuurgevoel

– Visueel voorkomen van de Edition 1 uitvoering
– Prijs/optiebeleid

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

Ook Hannes van #LikeMyRide kon even proeven van de CLA45 AMG, hij verwoordde het kort maar krachtig: CRAZY!

Rijtest Mercedes CLA 45 AMG 4MATIC

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens

Deel dit bericht:

3 reacties op "Rijtest: Mercedes CLA45 AMG 4MATIC"

  1. kristofl 21-05-2014 om 0:19

    Erg mooie foto’s! Nog nét voor de opening van de R4 zo te zien. Ook heel mooie wagen, al ben ik eerder voor de “wolf in schapenvacht”.
    Hoe voelt de 4Matic aan? Zit er daar een bepaalde krachtverdeling voor/achter op? Want dat is een punt dat ik regelmatig hoor: Een a-klasse, pff, dat is voorwielaandrijving. Mocht deze nu wat meer power naar achter sturen, dan lijkt me het een echte ‘drivers-car’. 

  2. mrnix 21-05-2014 om 1:33

    @Kristofl, ik dacht dat de a45 en cla45 halex 4 wiel aandrijving gebruikte dus 100% die naar voorwielen gaat en vanzodra ie begint te slippen stuurt ie vermogen naar de achterwielen 🙂

    • BNNY 22-05-2014 om 10:14

      Correct! Het 4Matic systeem stuurt standaard alle kracht naar de voorwielen en kan indien nodig tot 50:50 gaan.. Een tailhappy driver zal het dus nooit worden 😉

Reageer

Reactie aan het plaatsen...