Officieel: Mercedes-AMG EQE43 en EQE53 (2022)Mercedes lanceert direct twee sportieve EQE43 en EQE53 AMG uitvoeringen van de zuiver elektrische EQE luxeberline.

De magische AMG letters associeerden we tot voor kort voornamelijk met een luidkeelse V8, potente V12 of bijzonder levenslustige viercilinder. Intussen moet de sportieve Mercedes’ afdeling ook mee met huidige tijdsgeest en hebben we al diverse mild hybride modellen naast een volwaardige E-Performance plug-in hybride. Met de EQS53 is er zelfs al een zuiver elektrische AMG! Die krijgt nu het gezelschap van de EQE43 en EQE53 sportievelingen. Maar kunnen we dat wel zeggen met 2.600 kg op de weegschaal?

De actuele Mercedes-AMG EQE53 4MATIC+ topversie is gezegend met twee elektromotoren (één per as) die voor 626 pk / 950 Nm zorgen. Met AMG Dynamic Plus wordt dat (kortstondig?) 687 pk / 1.000 Nm! Dat is voldoende om in 3,3 seconden fluisterstil 100 km/u aan te tikken, toch wanneer de batterijpack zeker 70% capaciteit bevat. Zonder upgrade duurt het 0,2 seconden langer. Wanneer 220 km/u topsnelheid niet volstaat kan je bijbetalen om 240 km/u te rijden.

Zoals de numerieke waarde aangeeft moet de Mercedes-AMG EQE43 4MATIC iets onderdoen. De dubbele elektromotor zorgt hier voor slechts 476 pk / 858 Nm waarmee 0-100 sprintjes lukken in 4,2 seconden. Hier haal je maximaal 210 km/u.

Tot 533 km rijbereik

Beide EQE AMG krachtpatsers rekenen op een 90,6 kWh accupack wat voor een rijbereik van 462 à 533 km (EQE43) of 444 à 518 km (EQE53) zorgt. Toch volgens de WLTP cijfers. Laden kan aan 11 kW of 22 kW (AC), met een snellader lukt het aan 170 kW (DC).

Naast een aangedikte vormgeving (dikke 20”/21” velgen, grille met verticale lijsten, …) voorziet Mercedes de sportiefste EQE AMG’s desgewenst van de nodige hardware om nog sneller/scherper te rijden. De AMG Sound Experience moet het gemis van de achtcilinder ietwat proberen te beperken. De steeds aanwezige achterwielsturing zorgt dan weer voor extra wendbaarheid en stabiliteit. De EQE AMG’s zijn eveneens voorzien van krachtige remmen.

Wanneer we de EQE AMG in de lokale Mercedes’ showrooms mogen verwachten werd niet gecommuniceerd. Gezien de reguliere EQE daar nog niet terug te vinden is zal het niet voor direct zijn. Inzake een Belgische vanafprijs kunnen we ook niets meedelen.