Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)Wat kan plaatsnemen achter het fijne sportstuur van de nieuwe Porsche 911 (992) GT3 Touring nog overtreffen?

Relatief snel zullen we in Europa de switch (moeten) maken richting zuiver elektrische wagens die misschien zelfs volledig autonoom rijden. Ook de sportiefste automerken zijn zich hiervan bewust en bekijken diverse mogelijkheden. Gelukkig is er vandaag de dag nog steeds een riant aanbod aan begeerlijke sportbolides beschikbaar. Genieten zolang het kan!


Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Porsche heeft hiervoor de befaamde 911 in de aanbieding, misschien wel dé sportwagen bij uitstek. De negenelf mag dan al bijna 60 jaar en 8 generaties lang grotendeels hetzelfde lijken, het is ontegensprekelijk een icoon. Een begeerlijk statussymbool dat het nodige rijplezier, prestaties, betrokkenheid en enige dagdagelijkse inzetbaarheid biedt. Zelfs non-autoliefhebbers tonen zowaar interesse in deze snelle Duitser! Met diverse koetswerkvormen (coupé, cabriolet en targa) en aandrijflijnen (achterwiel/vierwielaandrijving) is er voor elk wat wils. Op motorisch vlak is er keuze tussen een 911 Carrera (385 pk), 911 Carrera S (450 pk) en 911 Carrera GTS (480 pk) met daarboven de 911 Turbo topmodellen (580 pk of 650 pk).

GT3 Touring is de sweetspot

Net onder de 911 Turbo’s vinden we de 911 GT3 terug, als enige nog voorzien van een atmosferische (hoogtoerige!) benzinemotor. De “racewagen voor de openbare weg” omschrijving wordt (te) vaak aangehaald door diverse merken/marketingdiensten, in het geval van de Porsche 911 GT3 omschrijft het echter perfect de insteek. Voor diegenen die niet veelvoudig op het circuit zullen vertoeven is er opnieuw een GT3 Touring beschikbaar. Dé sweetspot van het 911 gamma?!

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

In tegenstelling tot de nieuwe Porsche 911 GT3 (992) komt de 911 GT3 Touring zonder opzichtige/reusachtige spoiler achterop. Ook de voorbumper wordt hier meegespoten in het koetswerkkleur en zijn er zilveren raamlijsten. Dat je buurman/vrouw zo niet écht ziet dat je met Zuffenhausen finest onderweg bent kan zowel positief als negatief zijn. Het lijnenspel van de GT3 Touring oogt hoe dan ook iets rustiger, klassieker en stijlvoller.

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Naast wit en zwart behoren ook de kleurrijkere Guards Red en Racing Yellow lakkleuren tot de standaard mogelijkheden. Mits opleg kan je voor een (speciale) tint gaan. Rondom prijken er steevast specifieke GT3 lichtmetalen velgen (20” vooraan, 21” achteraan) met sportief rubber en centrale wielmoer. Achteraan vinden we brede heupen en een centraal geplaatste (dubbele) uitlaat.

Historische PTS kleurboek

Wie voor een unieke configuratie wil gaan kan bij Porsche Exclusive Manufakturer terecht. Die gaan inzake personalisatie écht ver op diverse vlakken, onder meer met de PTS lakkleuren (Paint To Sample). De Auratium Green (6UA) tint die heerlijk schitterde op de testwagen is daarvan het perfecte voorbeeld! Opgelet: een PTS configuratie vraagt veel meer tijd (+90 dagen) en budget (+11.000 euro). Bovendien krijgt niet elke klant de mogelijkheid…

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Sportwagen of niet, ook in 911 GT3 Touring krijg je aangenaam/knus interieur met kwalitatieve materialen en een hoogstaande afwerkingskwaliteit. Een minuscule achterbank (zoals bij de 911 Carrera S) of rolkooi (zoals bij de 911 GT3) zijn niet aanwezig. Daardoor kan je er best veel bagage mee in deze rasechte sportwagen! Onder de “motor”kap vooraan is er bovendien nog eens plaats voor 132 liter bagage, net voldoende voor een weekendkoffer of twee.

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Achter het fijne stuurwiel vinden we een analoge centrale teller, geflankeerd door vier kleinere digitale tellers. De leesbaarheid van de buitenste exemplaren is wel niet perfect.

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Een head-up display is niet te verkrijgen, wel verhoogt Porsche desgewenst het comfort aan boord met een achteruitrijcamera, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control, keyless entry, LED sfeerverlichting, stoelverwarming, ISOFIX bevestigingspunten (!) en zelfs een 570 Watt Bose Surround Sound System. Het Porsche Communication Management infotainmentsysteem (10,9”) neemt de navigatie, multimedia en connectiviteit voor zijn rekening. Het systeem werkt bijzonder vlot en biedt naast een haarscherp beeldkwaliteit ook alle moderne functionaliteit.

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

510 pk op de achteras

De 4.0-liter zescilinder boxermotor zit goed weggestopt maar is wel duidelijk aanwezig, dit met 510 pk / 470 Nm (292 g/km CO2). Al het vermogen vloeit richting de achteras. De vliegensvlugge 8-traps PDK transmissie is standaard maar desgewenst komt de GT3 Touring – zonder meerprijs – met een handgeschakelde 6-versnellingsbak! Ter vergelijking, de handbak van de 911 Carrera S telt zeven verzetten.

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Mits het nodige gevoel in je rechterhand en linkervoet doe je met launch control (op een handbak!) de befaamde 0-100 km/u sprintjes in 3,9 seconden! De topsnelheid ligt op 320 km/u wat net iets meer is dan de GT3 met spoiler. De voet van het gaspedaal halen tijdens het schakelen is zelfs nergens voor nodig terwijl de Auto Blip tussengas-functie helpt bij het terugschakelen!

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Het theoretisch normverbruik van 12,9 liter per 100 km geeft een goede indicatie van hoe “zuinig” een 911 GT3 Touring voor de dag komt. Met een vlottere rijstijl mag je daar gemakkelijk enkele liters bijrekenen, aan snelwegsnelheden schommelt het rond 10 liter. Met de grotere benzinetank (90 ipv 64 liter) loopt het rijbereik op tot een riante 700+ km.

Rijgedrag 911 GT3 Touring = FEEST!

De lage/perfecte zitpositie, goede zichtbaarheid rondom, het ideale gewichtsverdeling, strak schakelende handbak en vooral de onvermoeibare benzinemotor creëren een heerlijk samenspel. Zeker in combinatie met het messcherpe stuurgevoel en de ongekende wegligging. De demping is straf maar niet oncomfortabel. Toch voor de dynamische meerwaardezoeker, Jan Modaal zal het misschien toch allemaal te hard/nerveus vinden… Zeker in de sportievere Sport of Track rijmodi waarbij alles nog scherper (aan)voelt. Ook is de sportuitlaat dan nog sterker aanwezig. Dit met een verslavend timbre dat nog véél beter gaat klinken wanneer het toerental richting 9000 tr/min gaat. Geen idee hoe ze dat anno 2022 gehomologeerd kregen!

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Aan stopkracht ook geen enkel gebrek, zelfs met de standaard composiet remschijven. Voor stevige circuitsessies lijken de optionele koolstofkeramische exemplaren aangewezen net zoals de volwaardige kuipzetels.

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Het volledige GT3 potentieel lijkt pas écht aanspreekbaar op zo’n gesloten omloop maar ook daar zal de chauffeur (zeg gerust racepiloot) de limiterende factor zijn… Gelukkig stelt de nieuwe Porsche 911 GT3 Touring aan rustige(re) snelheden zeker niet teleur. Onder meer dankzij de achterasbesturing die voor extra wendbaarheid zorgt. Bijzonder handig tijdens het parkeren! Het liftsysteem is wel een must have optie om onnodige (drempel)schade te voorkomen in België. Het systeem is trouwens slim genoeg om de “verhoogde” locaties te onthouden en ze de volgende keer automatisch te activeren. Het verhoogd de eindfactuur ook wel met 3.400 euro.

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Happy few

Terwijl je met 115.132 euro al een (kale) 911 Carrera hebt willen ze in de Belgische Porsche Centre’s toch zeker 181.573 euro zien alvorens er gepraat kan worden over een 911 GT3 (992). De productie hiervan is niet gelimiteerd qua aantal maar wel in tijd. Er zijn dus toch maar een beperkt aantal exemplaren beschikbaar. Goed nieuws is dan weer dat ze voor de Touring Package noch de handbak een meerprijs hanteren. Gratis!

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Al zal een leuke configuratie sowieso om het nodige budget vragen. Denk aan Matrix LED verlichting, koolstofvezel zijspiegels/dak, stickers/striping, gekleurde veiligheidsgordels, contrasterende stiknaden, alu/chroom/koolstofvezel accenten, lederen zetelbekleding, meervoudig instelbare comfortzetels … en zelfs een boorddocumenthouder in koolstofvezel! Ook daarmee kan je vermoedelijk uitpakken aan de toog… Kostprijs van dit PTS groene GT3 Touring exemplaar? Méér dan 200.000 euro.

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Voor de eveneens veelzijdige 911 Carrera GTS vraagt Porsche 149.362 euro terwijl de waanzinnige 718 Cayman GT4 RS ook maar 153.000 euro kost. De nog snellere 911 Turbo S begint pas bij 234.183 euro … en kan je zelfs dakloos verkrijgen. Al hebben (toekomstige) 911 GT3 eigenaars vermoedelijk weinig financiële zorgen. Met een dergelijk budget is een Lamborghini Huracan STO, Audi R8 V10 Performance, Mercedes-AMG GT R of Ferrari 488 Pista misschien ook te overwegen?! Met de Giulia Quadrifoglio GTA heeft Alfa Romeo eveneens een interessant alternatief voorhanden.

Conclusie

Peperduur, zowel inzake vanafprijs, optielijst en het onvermijdelijk stevige benzineverbruik. En dan is het nog twijfelachtig of je het volledige potentieel eruit kan sleuren. Toch is de nieuwe 911 GT3 Touring (992) een waanzinnig pareltje. Ja de reguliere GT3 met PDK én riante spoiler is sneller maar daar heb je bijzonder weinig aan op de openbare weg. Op een leuk traject wordt het leven één groot feest met deze GT3 Touring, zeker gezien de (extra) betrokkenheid die de handgeschakelde transmissie weet te bieden. Maar evengoed het messcherpe stuurgevoel, de héérlijke soundtrack, feilloze wegligging en de onvermoeibare flat six boxermotor! GENIETEN PUR SANG. Je zou er als liefhebber bijna emotioneel van worden. Zeker als je weet dat ook aan dergelijke mooie liedjes binnenkort een einde komt… Niet twijfelen dus en gaan met die GT3 banaan!

Overzicht:
+ Iconische looks/imago
+ Heerlijk sensationeel prestatiepotentieel
+ Chirurgische precisie
+ Soundtrack
+ Kosteloos verkrijgbaar met handbak!
+ Relatief comfortabel en bruikbaar
+ Gigantische benzinetank (= groot rijbereik)
+ Moderne rijhulp, veiligheid en connectiviteit
+ Afwerking/materiaalkeuze

? Mét of zonder spoiler…

– Enkele bijkomstigheden zoals verbruik, beschikbaarheid en prijs/opties

Rijtest: Porsche 911 (992) GT3 Touring 510 pk (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie porsche.be!