Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S (2020)Met een tijdloos design, indrukwekkend prestatiepotentieel en uitmuntende bruikbaarheid maakt ook de nieuwe Porsche 911 (992) Carrera S indruk.

Een icoon, dat is de Porsche 911. Zelfs met meer dan één miljoen verkochte exemplaren (waarvan het grootste deel nog steeds rijdt) over acht generaties, blijft de negen-elf magie onverdeeld aanwezig. Een indrukwekkende prestatie die zelfs andere (legendarische) automodellen niet direct kunnen evenaren.


Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

In 2018 werd de meest recente Porsche 911 generatie (codenaam 992) voorgesteld op het Autosalon van Los Angeles. Intussen werd de modelfamilie aangevuld met de Cabrio, Targa, Turbo (S) en GT3 uitvoeringen, voor iedereen (mét het nodige budget) is er dus wel wat wils. En dan moeten de GT3 RS en GT2 RS knallers nog komen!

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Achtste hoofdstuk in het 911 succesverhaal

Volgens de Duitse autobouwer uit Zuffenhausen (nabij Stuttgart) is het koetswerkdesign volledig nieuw. Tezamen met de vele liefhebbers wereldwijd zien we vooral een subtiele evolutie van het befaamde lijnenspel. Wel opmerkelijk zijn de brede heupen (+4cm!) die normaliter voorbehouden zijn voor de vierwielaangedreven uitvoeringen. Tevens noteren we een verschil in velgmaat (20” voor en 21” achter, desgewenst elk één duim groter) en verzonken deurgrepen. De merknaam achterop krijgt een nieuw (strak/trendy) lettertype terwijl de positionering/vormgeving van de uitlaatmonden afhankelijk is van de uitvoering.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Maar dan begint het personalisatieproces pas met keuze tussen een hoop koetswerkkleuren, velgen, chroom/koolstofvezel accenten, stickers, lichtgewicht dak, aerokit, slimme LED Matrix koplampen en zo kunnen we nog wel even doorgaan… Naast de standaard stalen remschijven kunnen circuitliefhebbers opteren voor koolstofkeramische exemplaren, te herkennen aan hun gele klauwen.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Digitaler dan ooit

Binnenin zorgt de generatiewissel voor een doorgedreven digitalisering met méér schermen, meer connectiviteit en meer rijhulp. De lage zitpositie, aangename (sport)zetels, piekfijne afwerking en hoogwaardige materialen zijn nog steeds van de partij net zoals een moeilijk te bereiken (kleine) achterbank. Voor volwassen personen nog net doenbaar voor een korte rit maar voor familiaal transport kijk je beter naar de Cayenne en Panamera. Zeker omdat er vooraan maar 132 liter bagage kan.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

De automatische versnellingspook werd ingewisseld voor een minuscuul exemplaar, een trend die de nieuwe Golf, A3 en consorten intussen heeft overgenomen. De middentunnel en het stuurwiel zijn voorzien van menig (fysieke!) functietoetsen maar de bediening ervan is logisch en zit snel in de vingers. Dezelfde lofzang kunnen we afsteken omtrent het prachtige/snelle infotainmentsysteem (met alle moderne gadgets/features) en het (deels) digitale dashboard. Centraal prijkt er nog steeds een klassieke toerenteller, als eerbetoon aan “vroeger”. De twee buitenste/kleinste schermen zijn wel niet altijd goed zichtbaar/afleesbaar.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

(bijna) Iedereen aan de turbo!

Sinds de 911 (991.2) generatie turbomotoren introduceerde voor het klassieke Carrera gamma, zorgt de 911 Turbo benaming misschien voor (onnodige) verwarring. Al gaat Porsche nog een stap verder door zelfs een Turbo S badge op de zuiver elektrische Taycan te plakken! Maar laat de marketingtechnische capriolen de pret niet bederven, de 3.0-liter flat six benzinemotor blaakt van gezondheid. Goed voor 385 pk in de Carrera en 450 pk voor de Carrera S. De 911 Turbo levert 580 pk of 650 pk (!) terwijl de GT3 het met 510 pk doet.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Afhankelijk van je profiel/voorkeur is de nieuwe Porsche 911 te verkrijgen met achterwiel- of vierwielaandrijving (vandaar de 4 in de type-aanduiding), qua transmissie mag je kiezen tussen een feilloos schakelende PDK met acht verzetten of een manuele zevenbak. Die PDK is trouwens alvast voorzien op de inbouw van een elektromotor maar op die (plug-in?) hybride variant moet je nog tot 2023 wachten.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Carrera S(weetspot)

De zescilinder in de Porsche 911 (992) Carrera S werd op diverse vlakken geoptimaliseerd, denk aan grotere turbo’s, verfijndere inspuiting en betere koeling. Met 450 pk / 530 Nm (228 g/km CO2) heeft die voldoende aan 3,5 seconden (!) om 100 km/u sprintjes te trekken, toch met het optionele Sport Chrono (inclusief klokje) pakket. Op circuit zou 308 km/u haalbaar moeten zijn aldus Porsche! Daar zal het verbruik wel stevig boven de 11 liter (normverbruik) uitkomen, wij verstookten slechts “enkele” liters meer. Met volle brandstoftank (64 liter) geraak je 500 km ver.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Als een volleerde grootmeester neemt de Porsche 911 (992) de bestuurder mee in het verhaal van flitsend rijplezier. Moeiteloos schiet je richting hoogstens illegale snelheden en zelfs de achterwielaangedreven Carrera S blijft stabiel in elke bocht. Wie wil kan eenvoudigweg (met uitgeschakelde rijhulp) de achterkant laten uitbreken. Voor de dynamische meerwaardezoeker gaat het misschien te gemakkelijk, de liefhebbers van een vlotte en aangename sportwagen zijn hier sowieso aan het juiste adres met een vertrouwd karakter, communicatief stuurgevoel en indrukwekkend prestatiepotentieel. Vink je de sportuitlaat aan op de optielijst, dan zal je kunnen genieten van een toepasselijke soundtrack. Maar zo intens/bruut als vroeger zal het jammer genoeg nooit meer worden. Dankjewel Europa met je partikelfilter die bovendien ook nog eens 15 kg toevoegt!

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Nattigheid?

Met de Drive Mode keuzeschakelaar (Normal, Sport, Sport+ en Individual) beïnvloed je diverse rijparameters zoals gasrespons, ophanging, stuurgevoel, remgevoel en vermogensopbouw. Desgewenst gedraagt de 911 (992) Carrera S zich als een aangename en comfortabele cruiser of een scherp/direct sturende sportwagen. Nieuw is het Wet regenprogramma dat zowaar zélf regenachtige omstandigheden detecteert en daarop anticipeert. En met de slimme cruise control geraak je zonder al te veel moeite in het Zuiden.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Voor de happy few…

Voor de nieuwe 911 Carrera in coupévorm vraagt Porsche minstens 109.360 euro, voor de Cabriolet moet je 14.000 euro extra rekenen. De 911 Targa is sowieso vierwielaangedreven en start pas bij 131.866 euro. De geteste 911 Carrera S (992) in de Dolomite Silver grijstint start bij 125.090 euro en was uiteindelijk 154.000 euro waard. De prima waardevastheid op de tweedehandsmarkt helpt om de stevige (optie)prijzen te kunnen plaatsen.

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Het segment van de “dagdagelijks bruikbare” sportwagens telt naast de Porsche 911 (992) Carrera S ook nog de Aston Martin Vantage (vanaf 152.318 euro), Nissan GT-R (vanaf 102.200 euro), Jaguar F-Type (vanaf 93.880 euro) en Mercedes-AMG GT (vanaf 137.214 euro). Tegelijk zou je ook de Ford Mustang, Audi RS5 Coupé en BMW M4 Coupé kunnen overwegen. Al komt de grootste concurrentie uiteraard uit de eigen 911 gammafolder met zoveel koetswerkvormen en motorisaties. En dan spreken we nog niet over de speelse 718 Cayman GT4!

Conclusie

De nieuwe Porsche 911 (992) is en blijft een begeesterende sportwagen die zich ook perfect leent voor dagdagelijkse (comfortabele!) verplaatsingen. Visueel nog steeds zéér herkenbaar al zorgen de brede heupen voor het nodige (extra) karakter. De 450 pk sterke flat six (turbo!) benzinemotor in de Carrera S zorgt samen met de snelle PDK sportautomaat en een hoop intelligente rijhulpmiddelen voor een heerlijk prestatiepotentieel. De grootste progressie die de 992 optekent is binnenin snel zichtbaar met moderne connectiviteit en haarscherpe displays. De onberispelijke bouwkwaliteit en riante restwaarde kunnen de stevige aankoopsom enigszins verantwoorden. De grootste hindernis (voor de vermogenden onder ons) is dé passende keuze/configuratie te maken in het riante 911 gamma.

Overzicht:
+ Icoon pur sang
+ Tijdloze vormgeving
+ Heerlijk prestatiepotentieel
+ Wegligging
+ Dagdagelijks bruikbaar
+ Multimedia, connectiviteit, veiligheid, gadgets …

– Prijs/opties
– Stevig verbruik
– Beperkte bruikbaarheid achterbank

Rijtest: Porsche 911 (992) Carrera S 450 pk PDK (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie porsche.be!

Foto’s: Sam & Ruben Janssens