Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 (2022)Gezien de immense populariteit van de Porsche Macan SUV zou een kleine opfrisbeurt voldoende moeten zijn om hem nog even interessant te houden.

Godslaster. Dat was de mening van véél puristen (en vooral het internet) toen Porsche in XX de Cayenne SUV aankondigde! Hoe kon een sportwagenbouwer met een dergelijk (autosport)palmares zich tot een dergelijke – praktische en functionele – gezinswagen verlagen?! Na een carrière van bijna 20 jaar en drie generaties staat de teller op meer dan één miljoen verkochte Cayenne’s. En dat zorgde dan weer voor voldoende cashflow om begeerlijke producten zoals de 911 GT2 RS, 911 GT3 en Cayman GT4 te bekostigen.


Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Het Cayenne succesverhaal zette Porsche aan het denken en bracht ons in 2014 de compacte Macan. Opnieuw werd er moord en brand geschreeuwd. Maar intussen schopte de SUV instapper het met 600.000 verkochte exemplaren eveneens tot wereldwijde verkooptopper!

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

In 2018 werd de Porsche Macan opgefrist, in primeur konden we hem aanschouwen op de Zoute Grand Prix! Volgens de “autologica” zou de tijd intussen rijp zijn voor een gloednieuwe generatie. Maar dat is niet het geval. Gesterkt door de uitmuntende verkoopcijfers gaan ze er in Zuffenhausen vanuit dat nog een update voldoende moet zijn om vervolgens terug enkele jaren mee te kunnen. Intussen hebben ze zo ook extra tijd/budget om werk te maken van een zuiver elektrische evenknie. Inderdaad, de tweede generatie Macan zal zuiver elektrisch zijn. Met zolang het nodig blijkt te zijn (en het mag van Europa): een Macan benzine ernaast! Onder andere Fiat hanteert eenzelfde strategie met de iconische 500.

Porsche Macan, facelift nummer 2

Verscherpt. Zo spreekt Porsche zelf over de uiterlijke kenmerken van de nieuwe Macan. Daarmee moet het snel duidelijk worden dat er niet bijzonder veel visuele verschillen te noteren zijn. Maar parkeer de oude naast een nieuwe en het is snel(ler) duidelijk! Kijk maar naar de herkende neus/diffusor, standaard Porsche Dynamic Light System koplampen en sportief ogende buitenspiegels.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Extra personalisatiemogelijkheden mochten uiteraard niet ontbreken, voor het eerst is het PTS (Paint To Sample) programma beschikbaar op de compacte SUV waarmee (bijna) alle wensen inzake kleuren zich kunnen vertalen naar de werkelijkheid. De reguliere catalogus verwelkomt alvast de Papaya, Gentian Blue en Python Green lakkleuren en 7 nieuwe velgen. Afhankelijk van de gekozen motorisatie prijken er standaard 19” (Macan), 20” (Macan S) of 21” (Macan GTS) velgen rondom.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Hier zien we een Macan GTS blinken die sowieso al wat duidelijker met zijn sportieve inborst te koop loopt. Naast de prominente(re) grille komen de GTS modellen ook steeds met de nodige zwarte accenten. In de plaats van de klassieke rode GTS tint werd hier voor de nieuwkomer Papaya gekozen. Een gewaagde en vooral intense keuze die toch best gesmaakt werd door omstaanders.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Binnenin prijkt een aanzienlijk opgewaardeerd interieur met als blikvanger de gemoderniseerde middenconsole. Alle fysieke bedieningsknoppen (afkomstig van facelift #1) werden vervangen door aanraakoppervlakken (met haptische feedback). De zichtbare (vuile) vingerafdrukken moet je er maar bijnemen… Net zoals bij de nieuwe 911 (992) is de automaatpook minuscuul uitgevallen, ook het sportstuurwiel (met handige functieknoppen) komt over van die iconische sportwagen.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Hoogwaardige afwerking

Dankzij de hogere koetswerkbouw is de Porsche Macan nog steeds gezegend van een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom. De afwerking en materiaalkeuze staan op (torenhoog) niveau, niet geheel onverwacht gezien het merkimago. Mits wat extra budget wordt de interieurinkleding ook volledig op smaak gebracht. Ondermeer met contrasterende stiknaden, gekleurde veiligheidsgordels, sportzetels en diverse bekledingen/accenten in koolstofvezel/alcantara/chroom/pianolak.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Het analoge klokje bovenop het dashboard behoort vanaf nu tot de basisuitrusting net zoals het haarscherpe Porsche Communication Management infotainmentsysteem (10,9”). Dat werkt snel, logisch, doordacht en is voorzien van alle hedendaagse functionaliteit/gadgets. Een hoogwaardig audiosysteem van BOSE (665 W) of Burmester (1.000 W) zorgt voor de nodige klankkwaliteit.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Nog geen volledig digitale tellerpartij hier, wel heeft de Macan naast twee analoge meters een 3e digitale teller met interessante rijparameters/informatie. Eveneens behoorlijk oldschool: een fysieke (knappe!) sleutel die effectief in het contactslot moet! Dat bevindt zich nog steeds aan de linkerkant (ipv rechts) van het stuurwiel! Dat is een hommage aan de Le Mans racers die op deze manier sneller hun racewagens konden opstarten…

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Aan de buitenkant mag de Porsche Macan nog (relatief) compact ogen, aan binnenruimte geen gebrek. Zo kunnen volwassenen achterin zonder problemen inzake benen/armen/hoofd plaatsnemen terwijl de sportzetels voorin voor de nodige steun zorgen.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

De elektrische kofferklep open je via het interieur, de sleutel of een goed verstopte knop op de achterruitenwisser. Vervolgens staat er 458 liter bagageruimte ter beschikking. Of 1.503 liter met de 2e zetelrij plat. De uit de kluiten gewassen Cayenne doet niet zoveel beter met 770 à 1.710 liter.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Vaarwel Macan Turbo

Gezien een zuiver elektrische Macan iets voor de komende maanden (ipv jaren) is blijft het motorengamma grotendeels behouden. De Macan Turbo werd jammer genoeg geschrapt maar het nieuwe Macan GTS vlaggenschip is nu 440 pk sterk (+60 pk méér dan weleer). Daaronder zit de Macan S met 380 pk (+26 pk) en de reguliere Macan viercilinder is goed voor 265 pk (+20 pk). Allemaal gekoppeld aan de gekende PDK automaat met zeven verzetten én vierwielaandrijving, ook wel Porsche Traction Management genoemd. Van een zuinige (en fiscaal interessante) Macan E-Hybrid plug-in hybride zal Porsche dus nooit werk maken…

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

De vernieuwde Porsche Macan GTS rekent op de 2.9-liter V6 met 440 pk / 550 Nm (256 g/km CO2). Dat is ruimschoots voldoende om in optimale omstandigheden en mét Sport Chronopakket in 4,3 seconden naar 100 km/u te knallen. Pas bij 272 km/u bereik je de topsnelheid. Het theoretisch verbruik van 11,3 liter per 100 km is al vrij stevig, in de praktijk kunnen daar gemakkelijk nog wat liters bijkomen. Bij rustig cruisen op de snelweg duik je wel (nipt) onder de 10 liter. Gelukkig is Porsche zo vriendelijk om een 75 liter brandstoftank te voorzien. Daarmee moet je toch een rijbereik van 600+ km halen.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Rijgedrag Porsche Macan

Dat Porsche haar SUV instapper desgewenst voorziet van dergelijke prestatiecijfers is best noemenswaardig te noemen. Zeker omdat de aandrijflijn in de praktijk ook levendig, enthousiast en vooral onvermoeibaar voor de dag komt. Uit de vier uitlaatmonden weerklinkt – zeker op bedrijfstemperatuur – een vrij aanwezig timbre. Met op tijd en stond de nodige pops & bangs! De vierwielaandrijving zorgt voor een feilloze stabiliteit … tenzij je echt gaat bruuskeren én wilt schuiven. Maar laat de Sport of Sport+ rijmodus voor wat het is en je hebt een perfect dagdagelijks bruikbare gezinswagen.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Deze Macan GTS is sowieso voorzien van sportluchtvering, een verlaagd onderstel (10 mm) en een messcherp stuurgevoel. Desgewenst nog aangevuld met Power Steering Plus (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) en Porsche Torque Vectoring Plus (elektronisch sperdifferentieel). Met het mes tussen de tanden, een gepast traject en het nodige talent/lef gooien de dynamische kwaliteiten van de Macan GTS grote ogen. Nog beter doen lijkt moeilijk om niet te zeggen onmogelijk, we beginnen meer en meer te begrijpen waarom de Macan Turbo geschrapt werd. De dynamische meerwaardezoeker gaat best voor de krachtigere PCCB remmen. Want de reguliere Porsche Surface Coated Brakes (met rode remzadels) vertikken het soms om écht overtuigend voor de dag te komen.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Prijzen en concurrentie

Lane Departure Warning, (klassieke) cruise control en Park Assist (parkeersensoren) zijn gratis. Dat is niet het geval voor het panoramadak, achteruitrijcamera, stoelventilatie/verwarming, 360° camera, verkeersbordenherkenning, adaptieve snelheidsregelaar, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist, Apple CarPlay, verwarmde voorruit en de Self-Steering Park Assist.

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Daarmee moet stilaan duidelijk worden dat de Macan SUV (nog) beter is geworden. Maar daarom niet direct beter betaalbaar! Voor de viercilinder volstaat 68.070 euro … terwijl de begeerlijke GTS GTS pas bij 94.074 euro start. En in het geval van de testwagen uiteindelijk aftikte op 115.331 euro! Zou zo’n Macan S (vanaf 77.204 euro) dan toch volstaan?

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Met zo’n prijspolitiek/merknaam kijken we initieel naar de Mercedes GLC43 AMG (390 pk, vanaf 75.262 euro), Mercedes GLC63 AMG (476 pk, vanaf 100.793 euro), BMW X3 M40i (360 pk, vanaf 72.100 euro) en BMW X3 M (480 pk, vanaf 96.150 euro). Toch is het voornamelijk de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (510 pk, vanaf 97.700 euro) die evenveel indruk kan maken met zijn betrokken rijgedrag. Benieuwd of die langverwachte BMW M3 Touring het deze Macan GTS moeilijk kan maken… Met minder budget voorhanden moet je richting een Hyundai Kona N of Ford Puma ST kijken.

Conclusie

Don’t fix if it ain’t broke. Die commerciële logica hanteert Porsche met de populaire Macan SUV die met een hertekende neus, opgefrist interieur en hertekend aanbod er wel nog enkele jaren tegen kan. Enkel de achterhaalde bediening van de cruise control maakt duidelijk dat de basis uit 2014 afstamt. Het écht grote nieuws volgt spoedig (midden 2022?) met de onthulling van een zuiver elektrische Macan. Na de bejubelde Taycan liggen de verwachtingen bijzonder hoog voor het tweede Porsche EV model.

Met de geschrapte Turbo versie is de Macan GTS nu het topmodel. Een promotie die gepaard gaat met een significante vermogenstoename, sportievere looks en de nodige hardware. Zowel het prijskaartje als verbruik zijn aan de stevige kant maar gezien de enorme brok dynamisch talent (betrokkenheid, enthousiasme, scherpte …), praktische bruikbaarheid en de torenhoge afwerking lijkt dat zowaar gerechtvaardigd.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Betrokken rijgedrag (zitpositie, stuurgevoel …)
+ Prestatiepotentieel
+ Wegligging
+ Soundtrack
+ Comfort
+ Hogere zitpositie en gemakkelijke(re) instap
+ Praktisch
+ Piekfijne afwerking met hoogwaardig materiaalgebruik

? Weinig visueel verschillen met voorganger … of gewoon eeuwig jong

– Stevig prijskaartje mét peperdure opties
– Bediening cruise control
– Verbruik loopt op
– Remgevoel

Rijtest: Porsche Macan GTS 440 pk facelift mk3 MY22 SUV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie porsche.be!