Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)Aan kleurrijke SUV’s geen gebrek bij Hyundai maar de 280 pk sterke Kona N is ontegensprekelijk de plezantste van allemaal!

Met de hippe Kona voegde Hyundai in 2017 wat kleur toe in het riante crossover segment. Naast de vele personalisatiemogelijkheden, het comfortabel rijgedrag en ruim interieur was het brede motorengamma ook een van zijn troefkaarten. Naast de klassieke benzine- en dieselmotoren was er namelijk een zuinige Kona Hybrid en zelfs een zuiver elektrische Kona Electric beschikbaar.


Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

In 2020 werd de Kona opgewaardeerd met nog meer technologie, rijhulp én een frisse neus. De diesels werden geschrapt maar Hyundai kondigde wel een volwaardige Kona N sportieveling aan!

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Sportieve look en feel

Mooi in analogie met de i20 N en i30 N is ook die kersverse Hyundai Kona N voorzien van een opvallende grille, exclusieve 19” lichtmetalen velgen, aangepaste LED lichtsignatuur, plakkerig Pirelli P-Zero rubber en rode accenten rondom. Toch is het vermoedelijk de achterzijde die de aandacht naar zich toe trekt met een tweedelige spoiler, een driehoekig derde remlicht (als hommage aan de TCR racewagens) en twee prominente uitlaatmonden.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Net zoals de rest van het Hyundai N gamma komt deze hete SUV desgewenst in de typerende Performance Blue koetswerkkleur. De nieuwe Sonic Blue tint is dan weer exclusief voorbehouden voor de Kona N.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Met de eerdergenoemde facelift ging de Hyundai Kona er op vooruit inzake afwerking, materiaalkeuze en beschikbare technologie. Ook de Kona N profiteert daarvan, onder meer met een 10,25” digitaal dashboard met diverse weergavemogelijkheden. Eveneens 10,25” groot is het veelzijdige infotainmentsysteem met fysieke sneltoetsen én allerhande functionaliteiten. In de koffer past er nog steeds 361 liter bagage, met een neergeklapte achterbank kan dat tot 1.143 liter oplopen. Wie plaatsneemt op die achterbank heeft wel meer hoofdruimte dan beenruimte ter beschikking.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Naast specifieke N menu’s (oa High Performance Driving Data) en een sportieve afwerking voorziet Hyundai N hier ook een sportstuurwiel mét N sneltoetsen, sportpedalen en sportzetels. Die laatste zijn vooraan zowel elektrisch verstelbaar, verwarmbaar als geventileerd en bieden tegelijk de nodige ondersteuning. Ook het head-up display komt met een specifieke sportweergave.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Steeds 280 pk sterk mét sportautomaat

De Kona N deelt zijn technische basis met de i30 N, voorin ligt er dus een 2.0-liter T-GDi turbobenzine viercilinder met 280 pk / 392 Nm (194 g/km CO2). Wel enkel en alleen in combinatie met de 8-traps N DCT automaat met dubbele koppeling en schakelflippers. Dankzij launch control knal je in 5,5 seconden richting 100 km/u, bij 240 km/u bereik je de topsnelheid.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Wanneer je net iets te enthousiast gebruik maakt van het beschikbare prestatiepotentieel zal het verbruik (veel) hoger uitvallen dan de theoretische 8,5 liter per 100 km. Met een volle benzinetank (50 liter) moet je anderzijds toch al ergens geraken.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Net zoals de andere Hyundai N bloedbroeders is ook de afstelling van de Kona N het werk van Albert Biermann (ex BMW M) en zijn team. Iets dat snel duidelijk wordt met het betrokken stuurgevoel, onvermoeibare benzinemotor en feilloze grip. Zelfs de bediening van de manuele schakelpookmodus werd hierop afstelt én er prijkt een manuele handrem. Oldschool!

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Kona N loves cornes

Naast de klassieke Eco, Normal en Sport rijmodi is er ook een straffe N rijmodus die alles uit de kast haalt. Tevens is er ruimte voor een persoonlijke setup. Om deze beiden snel aan te kunnen spreken is er zelfs een handige (babyblauwe) functietoets voorhanden op het stuurwiel. Met de rode NGS (N Grin Shift) knop profiteer je dan weer van een extra boostfunctie gedurende 20 seconden.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

De holle “Kona N love corners” marketingslogan is voor éénmaal niet gelogen als we onze glimlach analyseren na enkele vlottere bochtencombinaties. Daar toont het elektronische slipdifferentieel zich van zijn beste kant. Toch op biljartvlak asfalt waar we het volledige potentieel van de snelle Koreaan kunnen aanspreken, inclusief de nodige stopkracht. Op slecht wegdek kies je misschien best voor de Normal rijmodus om een aangenaam comfortgehalte te behouden.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Eens op bedrijfstemperatuur weerklinkt er een karaktervolle soundtrack met de nodige pops & bangs! Binnenin worden die wel kunstmatig versterkt. Voor de avonturiers voorziet Hyundai een Traction Control System met specifieke afstellingen voor sneeuw, modder of zand. Toch rekent ook deze Kona steeds op zijn voorwielen.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Behalve performant en vooral plezant wil de Hyundai Kona N ook veilig en veelzijdig zijn. Daarvoor is erhet SmartSense aanbod met onder meer achterpassagiersdetectie, dodehoekdetectie, rijstrookassistentie, adaptieve cruise control, waakzaamheidsassistentie en noodremhulp met voertuig, voetganger én fietserherkenning. Eveneens handig meegenomen is de automatische grootlichtassistent, regen/lichtsensor, keyless entry, verwarmd stuurwiel, achteruitrijcamera en draadloze gsmlader.

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Prijs en concurrentie

Voor een Kona crossover vraagt Hyundai minimaal 21.499 euro (1.0 T-GDi 120 pk Air) terwijl de sportiever ogende Kona N Line pas bij 25.249 euro start. Voor de Kona N vragen ze 40.499 euro, wel steeds full option. Enkel voor een koetswerkkleur en panoramisch dak moet je bijbetalen. Voor 2022 zijn er opnieuw 120 BeLux exemplaren beschikbaar, allemaal voorzien van 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking en een gepersonaliseerde postkaart van Thierry Neuville. De technisch gerelateerde i30 N kost zowaar exact evenveel!

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Met de MINI Countryman JCW, Volkswagen T-Roc R, Audi SQ2, BMW X2 M35i of CUPRA Ateca zijn er een handvol alternatieven beschikbaar, wel allemaal met vierwielaandrijving. Toch betwijfelen we of ze een direct vergelijk met deze Kona N heelhuids zouden overleven. De Ford Puma ST levert ook een behoorlijk betrokken rij-ervaring, hetzij in een lager segment.

Conclusie

Indrukwekkend. Dat is ons gevoel na een eerste kennismaking met de gloednieuwe Hyundai Kona N. Gezien de actuele crossover hype is het vrij logisch dat autoconstructeurs met sportieve varianten komen, dat ze direct zo goed zijn is minder vanzelfsprekend. En zeker gezien de verhoogde koetswerkvorm. Toch levert de Kona N veel rijplezier met de levendige aandrijflijn, communicatief stuurgevoel, adequate remkracht en een aanwezige soundtrack. De demping is behoorlijk stug … maar heeft gelukkig ook een meer comfortabele stand. Tezamen met de hedendaagse connectiviteit, handige rijhulp/veiligheid en praktische inborst biedt deze hete Kona een functioneel en veelzijdig totaalpakket. Dé dynamische meerwaardezoeker zal vermoedelijk de technisch gerelateerde i30 N verkiezen … maar die kost exact evenveel als deze Kona N!

Overzicht:
+ Héérlijk prestatiepotentieel
+ Rijplezier (stuurgevoel, wegligging, rijdynamiek, betrokkenheid …)
+ Soundtrack
+ Praktisch
+ Value for money (gelimiteerd, full option en riante garantie)
+ Hogere koetswerkbouw (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Hedendaagse uitrusting, connectiviteit, rijhulp, veiligheid …

? Behoorlijk uitgesproken – sportieve – vormgeving

– Zéér nichemarkt
– Stugge demping

Kort Getest: Hyundai Kona N 280 pk N DCT hot crossover (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!