Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)Na de bejubelde i30 N wordt Hyundai ook een hofleverancier van rijplezier in het meer toegankelijke B-segment met de 204 pk sterke i20 N hot hatch!

De komende jaren zal het zuiver elektrisch IONIQ subgamma van Hyundai steeds groter (en belangrijker) worden. Aan de andere kant van het spectrum zijn er de begeerlijke N bolides waarbij de 14e letter van het alfabet zowel naar Namyang (Zuid-Korea) als Nürburgring (Duitsland) verwijst. Op beide locaties heeft de ambitieuze autobouwer een riant ontwikkelingscentrum waar ze kosten noch moeite sparen om de Europese consument te verwennen.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

De sportieve Hyundai N modelreeks zag het levenslicht in 2017 met de i30 N die een positieve indruk naliet bij iedereen die in de goedzittende sportzetels kon plaatsnemen. Intussen werd die reeds opgefrist en is het gamma aangevuld met de compacte i20 N en Kona N. Onze Amerikaanse vrienden hebben zelfs een Veloster N … die dan weer technisch gerelateerd is aan onze snelle i30. Wie net wat meer belang hecht aan looks en uitstraling kan bij de lifestyle i30 Fastback terecht!

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

De derde generatie Hyundai i20 werd begin 2020 voorgesteld. Naast de toegenomen buitenafmetingen en het ruime interieur maken ook moderne technologie en een volwassen rijgedrag hun opwachting. Toch was dé nieuwigheid de aankondiging van een volwaardige i20 N hot hatch. Zo kon Hyundai eindelijk een (grotendeels marketingtechnisch) bruggetje maken met de succesvolle WRC rallywagen van onze sympathieke landgenoot Thierry Neuville! Voor de volledigheid, beide wagens hebben – op enkele touchpoints na – niets met elkaar gemeen.

Sportieve make-over voor de i20 N

Dankzij het nieuwe lijnenspel oogt de i20 behoorlijk karaktervol. De i20 N doet dat in de overtreffende trap met een 10 mm verlaagd sportonderstel, agressieve grille, rode accenten rondom, 18” lichtmetalen velgen en riante remschijven. Achteraan moeten zelfs de trouwste Topradio luisteraars even naar adem happen gezien de opzichtige spoiler, fake diffusor (met driehoekig racelicht) en de dikke uitlaat. Nog opzichter wordt het als je ook voor de exclusieve Performance Blue lakkleur kiest tezamen met het contrasterende zwarte dak!

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Het interieur van de i20 N is voorzien van sportzetels, (dik) sportstuurwiel, sportieve bekleding en diverse accenten in het babyblauw. Inderdaad, dat is het themakleur van Hyundai N. De afwerking is verzorgd, inzake materiaalgebruik focust Hyundai duidelijk op diverse soorten kunststof.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Net zoals bij de reguliere i20 is er hier bovengemiddeld veel ruimte aanwezig, dankzij de vijfdeurs configuratie kunnen achterste inzittenden gemakkelijk instappen. In de koffer is er plaats voor 262 liter bagage en met de neerklapbare achterbank (60:40) kan dat laadvolume oplopen tot 1.165 liter. De praktische inborst van de sportieve Koreaan blijft dus gewoon behouden. Net zoals het toegenomen (luxe)comfortgehalte met onder meer verwarmde zetels/stuurwiel, LED sfeerverlichting, Apple CarPlay / Android Auto integratie en kwalitatieve BOSE geluidsinstallatie.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Zowel de digitale tellerpartij als infotainmentsysteem zijn exact 12,25” groot en bieden diverse functionaliteiten en haarscherpe weergavemogelijkheden. Speciaal voor de dynamische meerwaardezoeker en cijferliefhebbers is er een specifiek menu met allerhande sportieve parameters beschikbaar.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

De Hyundai i20 N is 204 pk sterk … en desgewenst zuinig

De Hyundai i20 N rekent op de 1.6-liter T-GDi viercilinder turbobenzine met 204 pk / 275 Nm (158 g/km CO2). Enkel verkrijgbaar met een strakke handgeschakelde 6-versnellingsbak. Dankzij launch control (en mits enige aanleg) bereik je in 6,2 seconden de 100 km/u mijlpaal, de topsnelheid ligt op 230 km/u.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

In tegenstelling tot bij andere sportievelingen bleef ons praktijkverbruik hier relatief beperkt tot 7 liter, wie (nog) wat vlotter zal rijden rekent daar best nog een dikke liter bij. De boordcomputer afficheert een rijbereik van 650 km met een volle benzinetank (40 liter). Maar ook dat is logischerwijs geheel afhankelijk van je rechtervoet!

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Rijgedrag

Op mechanisch vlak werd de i20 N stevig aangepakt/opgewaardeerd, ondermeer met nieuwe veren, dempers en stabilisatorstang. Ook profiteer je van een aangescherpt stuurgevoel, sportief Pirelli P-Zero rubber, mechanisch sperdifferentieel en het talent van niemand minder dan Albert Biermann (ex BMW M). Allemaal tezamen zorgt het voor een bijzonder betrokken (stuur)gevoel en het nodige rijplezier. Zeker wanneer de bochten zichzelf snel(ler) opvolgen.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Dankzij de handige – en opnieuw babyblauwe – N sneltoetsen op het stuurwiel tover je in 1-2-3 een gepaste rijmodi tevoorschijn. Naast de Eco, Normal en Sport klassiekers kan je ook een eigen afstelling maken inzake de levendigheid van de benzinemotor, stabiliteitscontrole, besturing, geluidsbeleving en rev matching. Die laatste zorgt voor automatisch tussengas bij het terugschakelen, eveneens te activeren met de rode sneltoets op het stuurwiel. Binnenin klinkt de soundtrack soms net wat te kunstmatig, aan de buitenzijde weerklinken – zeker op bedrijfstemperatuur – de nodige pops and bangs.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Wie dagdagelijks met de i20 N wil rondrijden in een stedelijke omgeving (lees: mindere ondergrond) zal moeten leren leven met de stugge ophanging. Op een strak stuk asfalt maken de klassieke dempers dan weer indruk met hun stabiliteit, grip en stijfheid. Wanneer dat comfortgehalte hoger op de wishlist staat kan de lauwe i20 N-Line misschien de oplossing bieden?!

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Naast indrukwekkende garantievoorwaarden (5 jaar zonder kilometerbeperking) komt de i20 N sowieso met een full option uitrusting. Denk aan LED koplampen met statische bochtenverlichting, elektrisch verstelbare/inklapbare/verwarmde zijspiegels, rijstrookassistentie, achteruitrijcamera, licht/regensensor, keyless entry/go en geconnecteerde BlueLink diensten. Vreemd genoeg is er enkel een klassieke (ipv adaptieve) cruise control voorhanden.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Prijzen en concurrentie

Daar waar 16.494 euro volstaat voor een reguliere i20 (1.2i 84 pk Air) vraagt de lokale Hyundai verdeler minstens 30.999 euro voor de i20 N topversie. Als er nog een exemplaar beschikbaar is natuurlijk, voor de BeLux markt waren er slechts 150 exemplaren beschikbaar. Die exclusiviteit wordt benadrukt door een genummerde badge.

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Als nieuwkomer in het sportieve B-segment kruist Hyundai de degens met de alom geprezen Ford Fiesta ST. Die is 200 pk sterk, komt als 3- of 5-deurs en kost je in zijn vernieuwde vorm minstens 26.475 euro. Toch zal je vermoedelijk de ST Ultimate uitvoering willen (+3.000 euro)! Met slechts 1.190 kg op de weegschaal is de i20 N zowaar ook 70 kg lichter dan de Fiesta ST!

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Andere hot hatches zijn de Volkswagen Polo GTI en MINI Cooper S. De Suzuki Swift Sport is ook behoorlijk plezant maar moet zijn meerdere herkennen in deze toppers. De Toyota Yaris GR is iets duurder maar is dan weer van een totaal andere planeet…

Conclusie

Terwijl het segment van de compacte speelvogels stilaan aan het uitsterven is … komt Hyundai de boel opfleuren met een blitse i20 N! Zowel vanbinnen als vanbuiten voorzien van sportieve looks maar vooral van een uitgekiende technische basis. De smakelijke mix van een scherp stuurgevoel/betrokkenheid en levendige krachtbron zorgt hier voor het nodige rijplezier. Toch in de juiste handen én omstandigheden. Zelfs met een stevige vanafprijs is de value for money verhouding onklopbaar, zeker als je de genereuze garantievoorwaarden in acht neemt. Het Hyundai i20 N totaalpakket is dus bovengemiddeld sterk … maar dat is ook nodig om enigszins een vuist te kunnen maken tegen de befaamde concurrentie.

Overzicht:
+ Sportieve looks
+ Riant prestatiepotentieel … en tegelijk relatief zuinig
+ Betrokken/nauwkeurig rijgedrag
+ Zitpositie
+ Wegligging
+ Remkracht
+ Soundtrack
+ Modern interieur, rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ 5 jaar garantie

? Niet goedkoop, wel direct full option + exclusief
? Te opzichtige/drukke vormgeving

– Stugge ophanging
– Klassieke ipv adaptieve cruise control
– IJzersterke concurrent(ie)
– Materiaalmix interieur

Rijtest: Hyundai i20 N 204 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!